Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 41 |
| Inloggade | 83 |
Mobilspel
| Pågående | 19 866 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -bara Ann - Ej medlem längre | 2008-09-12 23:02 | |
![]() | ekonomifrågor? Jag är inget ekominskit geni precis, nejnej - not. ofta har jag funderingar både runt min privata ekonomi och kring ekonomi i större sammanhang. här på sajten finns givetvis många ekonomiska snillen och därför startar jag nu denna mkt intressanta tråd. fråga! Är det moms på inflation? Och hur kan aktiers värde ökas när inga aktier säljs? Kan man devalvera marknadsandelarnas nominella värde? Vad betyder Pi egentligen? | |
| Nemi | 2008-09-12 23:05 | |
![]() | Kan riksbanken anlägga ett räntetak? | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-09-12 23:06 | |
![]() | Hur kan något öka i värde utan att något annat sjunker i värde? Svaret är förstås att det går inte. Strävar man efter ekonomisk vinst är man en tjuv. Man stjäl värden. | |
| krillo18442 | 2008-09-12 23:10 | |
![]() | bara ann svar på frågor Nej det gör dom inte då värdet är fiktivt till affär görs, dvs inget köp/sälj inget värde utan bara senaste värde. nej pi är ej ekonomisk fråga utan har med cirklar att göra. ekonom | |
| y not | 2008-09-12 23:11 | |
![]() | och inflationen är ett av de redskapen att ta andras värden så visst är det momms på den. 20 procent på bruttovärdet i normalfallet. | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-09-12 23:12 | |
![]() | Det är lite förvånande att man ändå hittar pi i många formler inom ekonomi. Trots att det alltså har med cirklar att göra. Vad har cirklar med ekonomi att göra? | |
| y not | 2008-09-12 23:15 | |
![]() | hela ekonomins grundval är ju ett cirkelbevis. Vad skulle pengars värde vara om vi inte trodde på deras värde? | |
| krillo18442 | 2008-09-12 23:17 | |
![]() | Y not inflation är ett sätt att ge de som är högst belånade mer! cirklar och ekonomi har trots allt väldigt lite att göra med varandra vilken ek formel hittar du pi i solu? | |
| y not | 2008-09-12 23:21 | |
![]() | jo krillo det är ett sätt att se det. Den motsatta är fullt lika gångbar att det är ett sätt för de med störst tillgångar att komma över ytterligare tillgångar av dem som saknar tillgångar., men det innebär knappast att den delen av varans pris som är inflation är momsbefriad | |
| krillo18442 | 2008-09-12 23:32 | |
![]() | Då inflation är ett sätt att mäta ökning kan man lika gärna säga att vinsten för microsoft är momspliktig. ja "allt" är moms belaggt i sverige och resten av västvärlden hos slutkonsumenten. så även inflation men det har inget sammanhang då även uttag för högre vinst allt annat lika är momsbelaggt isåfall så hålll isär frågorna vad påverkar vad. | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-09-13 00:02 | |
![]() | (National)ekonomer brukar använda det grekiska tecknet (pi) för vinst (profit). | |
| E Solu - Ej medlem längre | 2008-09-13 01:01 | |
![]() | krillo: T ex i formler för normalfördelning. | |
| Nemi | 2008-09-13 01:09 | |
![]() | Phi är ju även "det gyllene snittet". | |