Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 20 149 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kermis | 2008-09-13 18:48 | |
![]() | Trattkantarelltips, tack! :) Fick nyss en plåt full med rensade trattisar från min systerdotter. Vi var och plockade tidigare idag. Hon rensade och tydligen är det mitt ansvar att se till att nåt händer med dem nu. Jag har aldrig gjort nåt med trattisar, så jag vill ha tips. Bästa (och inte helt avancerade tack..) recepten? :) | |
| Marsipulami | 2008-09-13 18:53 | |
![]() | En bra grej som jag brukar göra är att torka dom, lägg ut dom på tidningspapper tills dom blir helt torra. Du kan sen använda dom till såser, grytor av olika slag, till omelett med mm. Det är en jättebra krydda och räcker länge beroende på hur mycket du fick, testa! | |
| Hagwall | 2008-09-13 18:53 | |
![]() | Risotto med trattkantareller blir sjukt gott! Ta någon slags buljong och koka upp i en kastrull. Fräs svamp och lite lök tillsammans i smör och häll i risotton så att kornen blir lite krispiga. Därefter så ös på buljongen lite pö om pö. När risotton är mjuk på utsidan och lite spänstig inuti så kan du ösa god riven ost/getost. Ojoj vad gott, rödvin till och middagen är gjord! | |
| auranita | 2008-09-13 19:18 | |
![]() | Precis som många andra svampar, så passar den utmärkt att göra svampsås av, fräs i mycket smör, fräs ev. lök också, pudra över lite mjöl, och späd med buljong och/eller grädde. Salta och peppra (vitpeppar), tillsätt ev. krossad vitlök. Garnera med lite persilja. Med mindre vätska blir det stuvning som passar bra i omelett, med mycket mer vätska blir det soppa! Trattisar är också goda att sätta med i renskav (då passar kryddpeppar bättre) Eller ta vilket pajrecept som helst, och ta trattisar istället för t.ex. skinka. | |
| imw | 2008-09-13 19:27 | |
![]() | underbar soppa: Fräs svampen tills den tappat vätskan, därefter med lite gul lök o några klyftor mosad vitlök Gör en bottenredning Vätska: lika delar grönsaksbuljong, grädde o torrt vitt vin Avsluta med att smula ner fransk getost (jag brukar ta mycket!) Ännu godare blir soppan på rödgul trumpetsvamp, som liknar trattkantarellen men är mycket godare och svårare att hitta. Den växer ofta där det är riktigt vått, snudd på sumpmark. bröd, ost å vitt vin till. Mums. | |
| imw | 2008-09-13 19:31 | |
![]() | Jo, Om du gör soppan på torkad svamp, lägg svampen i blöt några timmar först. En liter färska trattisar brukar bli bra (= 1-2 dl torkad). Då kan du även använda blötläggningsvattnet som vätska i soppan. | |
| Dalkullan | 2008-09-13 19:40 | |
![]() | du kan göra soppa...1 liter färska trattisar...lite mjöl att reda med och sen1 liter buljong och 1 msk tomatpuré...1,5 dl grädde och 1 msk roqueforteost...(med reservation för stavningsfel) sen kan du krydda som du vill och utesluta det du inte vill ha och tillsätta nåt annat om du har....gör som kajsa varg =) | |
| pannacotta | 2008-09-13 19:46 | |
![]() | När trattisarna torkat ordentligt kan man lägga dem i en tät burk (typ konserveringsglas) hållbarheten blir då flera år. Ett tips är att ta några torkade trattisar och smula ner dem direkt i såsen. | |
| kermis | 2008-09-13 20:06 | |
![]() | tack tack för alla tips! Systerdottern kom över och läste era inlägg och efter lite konfererande kom vi överens om att torka dem så länge, eftersom ingen av oss egentligen har tid idag att göra nåt åt dem. Jag kör nog en risotto med min andel... Hon får en massa renkött snart och kör på en kombo av trattisar och renkött sen. :) | |
| pensionären | 2008-09-13 21:12 | |
![]() | Hm blev så hungrig, massor med goda recept | |
| Gottis | 2008-09-13 21:21 | |
![]() | Torka dom sen kör du sönder dom i en matberedaremed knivarna ,förvara dom sedan i en tätslutande glasburk i svalen. | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-09-16 15:32 | |
![]() | åååhhhh kermis RENKÖTT...jag lir avundsjuk och det vattnas i munnen.. Fast kan ju beställa rökt renbog i Wilhemina....sa dom sist jag var där.. Köper ibland renskav i affären....det funkar med lök , svamp o grädde sen serverar man det med ris till..... | |