Spelrum
| Giraffen | 3 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 5 |
Mobilspel
| Pågående | 20 041 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:16 | |
![]() | APOTEKET är LURIGA Fick samtal från barnens läkare idag... Två barn har vi som måste äta mediciner dagligen, både morgon och kväll. Nu kommer Kvällsmedicinen att kosta 8 kronor per tablett...pga av dom tar bort högkostnadsskyddet på dom. Det går 5 tabletter per kväll...(en tar 2 st och en tar 3 st ) Alltså 40 kronor per kväll vilket blir 14.600 kronor per år... Grejjen är att hur kan dom bara göra så utan att förbereda folket ? Men ok....vi fixar det....men fyyyyyy på dom som inte ens informerar oss föräldrar utan det ska komma som en kalldusch... | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:17 | |
![]() | Vad är det för tabletter då? Vem avgör vad som ska ingå i högkostnadsskyddet? | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:19 | |
![]() | Ska dom ta bort högkostnadsskyddet!? =S | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:19 | |
![]() | På alla receptbelagda mediciner..? | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:21 | |
![]() | lol på den rubriken | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:22 | |
![]() | men barn mår bäst UTAN medicin | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:25 | |
![]() | Ryssbrud: Det beror på det, finns sjukdomar där medicin är ett måste för att överleva eller kunna leva drägligt. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:25 | |
![]() | Tror knappast att de privatägda apotekens mediciner som kommer ploppa opp snart kommer gå under något sorts högkostnadsskydd heller... Men det låter onekligen märkligt att, jag antar, medicin som dina barn måste ha för att må bra, inte subventioneras på något sätt... | |
| vulcan | 2008-09-15 14:27 | |
![]() | Finns det receptförskrivna mediciner som INTE omfattas av högkostnadsskyddet numer undrar jag också??? | |
| mariagran | 2008-09-15 14:30 | |
![]() | Jag tror att trådstartaren har missat det där med högkostnadsskydd... | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:35 | |
![]() | Jag har letat på Apotekets sida... hittar inget om det TS skriver(?) | |
| run-marie | 2008-09-15 14:36 | |
![]() | Vad jag vet är det inte Apoteket som bestämmer vilka mediciner som ska ingå i högkostnadskortet och inte. En del av dom jag har haft har plötsligt visat sig inte längre ingå i högkostnadskortet. Det kan vara från 1 månad till nästa och till mig har iaf Apoteket sagt att det inte är dom som bestämmer detta och de vet själva inte om det innan. | |
| Tinna | 2008-09-15 14:36 | |
![]() | Högkostnadsskyddet försvinner ju efter ett tag.. Men sen när man är uppe över den där "magiska gränsen" så får man rabatt igen :) | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:37 | |
![]() | allt är statens fel STATEN!! mariagran:snygg profilbild! | |
| falafelibröd | 2008-09-15 14:38 | |
![]() | Jag skulle vara mer arg på läkemedelsverket om jag var du. | |
| vulcan | 2008-09-15 14:44 | |
![]() | På Apotekets hemsida står: --- Läkemedelsförmånsnämnden bestämmer vilka läkemedel som omfattas av högkostnadsskyddet. Förskrivarens arbetsplats måste finnas som en läsbar streckkod på receptet, och förskrivaren ska också markera på receptet att apoteket ska expediera läkemedlet med förmån. --- Högkostnadsskyddet gäller för de allra flesta läkemedel på recept, läkemedel för födelsekontroll, förbrukningsartiklar vid stomi och förbrukningsartiklar som behövs för att tillföra kroppen läkemedel eller behövs för egenkontroll av medicinering. --- Apoteket tycks hur som haver vara fel instans att hänga. Däremot verkar det faktiskt vara så att det finns receptbelagd medicin som ligger utanför skyddet. Har inte kunnat hitta någon mer specifik information om det dock. Om förändringar genomförs för något läkemedel så håller jag med trådstartaren om att information bör gå ut till läkarkåren i god tid så att de hinner förbereda patienter som kan drabbas (om inga alternativ finns). Det kan ju iofs vara möjligt att det gjort det i det här fallet och att det är läkaren som varit långsam med att meddela det. | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-09-15 14:57 | |
![]() | varje gång han behövs, kommer han VULCAN med en korrekt förklaring en hörnsten i betapetvärlden HÖRNSTEN - ja det är nästan en rullning! | |
| MissT | 2008-09-15 15:08 | |
![]() | Jag omfattas också av högkostnadsskyddet men när jag hämtade ut en ny medicin föra veckan fick jag betala. Anledningen var att förpackningen min läkare hade skrivit ut var för liten för att omfattas av högkostnadsskyddet. Hade det varit en större förpackning av samma sort så hade den ingått. Konstigt tycker jag! | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-09-15 15:17 | |
![]() | jag hade en himla tur med det där jag har endast ätit medicin en gång, då fick jag 6 månaders medicin för typ 70 kr. så var det med den saken. Nu äter jag inget alls, mår mycket bättre. vet inte vad det kostar. | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2008-09-15 15:27 | |
![]() | Vulcan, en medicin känner jag faktiskt till, det är medicin man köper för att bli av med nagelsvamp. Den anses väl inte vara livsavgörande och således inte högkostnadsskyddad (Så jag lever vidare med min nagelsvamp istället ;-)). Det jag reagerar på är just det faktum om det är så att det handlar om en livsavgörande medicin eller ej. | |