Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade5
Mobilspel
Pågående20 041

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2008-09-16 18:58
Antal inlägg: 7666

"Kan du typ flytta på dig!"
Scenen: En vanlig lunchrestaurang i Stockholm. Ganska trångt mellan borden. Min kusin och jag sitter och käkar och snackar om allt mellan himmel och jord. Det hörs skrap bakom min rygg: tonårstjejerna vid bordet är tydligen färdiga med sitt ätande. Plötsligt hörs en röst bakom min rygg i ganska hög men totalt uttråkad och inte minsta artig ton: "Kan du typ flytta på dig" Jag reagerar närmast instinktivt på uppmaningen eftersom jag sett att det är trångt: "Visst, ursäkta mig" och reser mig och ställer mig ute i gången så att hon kan komma förbi. Ingen reaktion. Inte en blick, inte ett tack. Hon är kanske 16 eller 17 år.

Tjejerna släntrar iväg och kusinen och jag börjar reflektera över det. Jag säger att det hade väl varit meningslöst att försöka anmärka på hennes beteende. Kusinen med sitt dryga decennium som högstadielärare upplyser mig om att den mest troliga reaktionen hade blivit ungefär "Låt bli mig din äckliga gubbjävel" i ganska högt tonläge. Enligt principen "Vad du än gör mot mig så ger jag 20 ggr igen" Det är sorgligt menar han, men en följd av att många i den generation som nu håller på att växa upp har bibringats uppfattningen att de bara har rättigheter, inga skyldigheter.

Bara några dagar tidigare hade en lätt omtumlad syster som är bonusmamma till en trettonåring berättat om den "tjejfest" de haft hemma hos sig på fredagskvällen. Massa god mat och dryck. Av cirka 10 tjejer hade EN tackat för maten. EN. Dagen efter (de sov över) hade ganska många av dem gått sin väg utan att ens säga hej till flickan de varit på fest hos, än mindre de vuxna.

Är det här bara trista undantag - eller ser vi en större attitydförändring undrar jag. Men samtidigt kommer också tankarna om det här inte bara är vanlig vuxen moralpanik, alternativt moralism. Var det så jäkla farligt egentligen? Kommer de inte att växa till sig och lära sig vanlig vardagsartighet och hänsyn (som ändå gör livet enklare för alla på många sätt när vi tillämpar den med någorlunda gott humör till). Eller så ser jag det från det andra vuxenperspektivet. Vad har dessa föräldrar sagt/gjort för att lära sina barn normala vett&etikettregler? Vad tolererar de hemma? Om jag inte är så trött och disträ att jag nån enstaka gång glömmer det så vet mina barn att "Ge hit smöret!" eller skrik i samband med att man försöker lösa nån uppgift inte får önskad effekt: Jag förväntar mig en åtminstone någorlunda vänlig ton och en artigt formulerad fråga för att skrida in till hjälp, dela ut kex eller något annat.

Jag är i intresserad av alla tänkbara reflektioner. Både från föräldrar, folk som är i de här åldrarna själva eller bara alldeles vanliga "betapetare" Tack! :-)

Mimikryp2008-09-16 19:03
Antal inlägg: 9057

Du "känner" ju mig IRL och vet att jag inte är lastgammal... Jag tänker trots allt fortfarande på mig själv som ungdom, även om jag nu inte ens har ungdomsrabatt hos SJ. :-P Hur som helst, jag är nog fan snart TANT, för jag tänker allt oftare "dagens ungdom!", muttrar för mig själv och skakar irriterat på huvudet.
Samhället kommer att gå utför. Waaay utför! :-(

alfamarie - Ej medlem längre2008-09-16 19:04
Antal inlägg: 1003

Jag tycker mig märka att det är väldigt olika bland min dotters kompisar, de som är "artigast" är de som jag känner föräldrarna till, även om det är en ytlig vuxenbekantskap.

Det är väl som vanligt: de oartiga är osäkra och måste därför hävda sig?

Nunnelunan2008-09-16 19:06
Antal inlägg: 1172

Jag är inte så ung, men jag minns den attityd man hade i tonåren (fast bara då man var i gäng - inte då man var ensam med en vuxen).
Jag tror att det VI står för är tillräckligt mossigt och förlegat för att locka fram den attityden.
Det som skrämmer mig mer, är att jag tror att dagens tonåringar verkar ha samma attityd mot sina jämnåriga???
Så Vulcan: får jag komplettera din tråd med den frågan?

hemliga anna2008-09-16 19:09
Antal inlägg: 626

fruktansvärt! så kan man inte bete sig. Det spelar ingen roll att man är tonåring, man kan inte skylla allt på puberteten! Jag tycker att man ska tacka för sig pchj hålla upp dörren för folk mm, det är vanligt hyfs! Förhoppningsvis kommer dessa ungdomar att lära sig hur man beter sig innan de kommer ut i den stor världen. Det där beteendet lönar sig inte i sociala sammanhang eller i yrkeslivet (tack och lov!). Men absolut att det finns undantag! vissa tonåringar är fantastiskt väluppfostrade och ändå coola och populära i gängen. Har ett exempel på en kille på 15 år. Vi var på ett läger med ett gäng tonåringar och denna kille gick efter middagen in i köket på lägergården och tackade kocken för maten, berömde kocken och frågade om recept! detta fantastiska beteende (för att vara 15) uppmärksammades av oss ledare och dagen efter var det flera som gick in i köket och tackade! Mer sånt!

illiterate - Ej medlem längre2008-09-16 19:09
Antal inlägg: 6521

Jag tror nog att det är en attitydförändring som skett, till följd av att aga förbjöds.

Gariam - Ej medlem längre2008-09-16 19:10
Antal inlägg: 2590

Snackar vi unga här, eller unga tjejer som "borde" veta bättre? Det förstnämda hoppas jag. Satt bredvid tre killar på t-banan idag som tog sjukt mycket plats, ville "döda folk", samt kn*lla sina pappor och mammor hit och dit. Hysteriska aggro-ungdomar i grupp med attitydsproblem är bland det värsta jag vet, oavsett kön. Jag tror att trasighet leder till trasighet och att alla måste ta sitt ansvar utefter förmåga, men det är nog mest bara något som låter fint i teorin, och jag har ingen aning om vad som verkligen funkar i praktiken.

Mimikryp2008-09-16 19:12

illi; *skrattar* Jo, men föräldrar till dagens ungdom verkar inte bry sig särskilt mycket heller. :-( Annars skulle vi inte ha alla dessa "farliga" gäng som drar runt på kvällarna, och trashar busskurer, tänder eld på papperskorgar och klottrar på stationerna. :-(

hemliga anna2008-09-16 19:12

illi: kontroveriellt påstående....

Malla132008-09-16 19:13
Antal inlägg: 1810

jag har MÅNGA gånger funderat över samma sak som du...det här med att inte tacka för maten tex... Det tycker jag absolut att man gör och det tillhör vanligt hyffs enligt mig. Ungdommar idag tar för mycket för givet, att få mat hos andra, att få pengar av föräldrar, osv... Att kunna tacka för sig är det minsta man kan begära. jag har funderat på om det har blivit för slappt i barnuppfostran.. Jag ser stora skillander mellan ungdommar idag och hur det va när man själv växte upp. man fick en annan diciplin tycker jag. nu är det inte sagt att ALLA ungdommar tar saker för givet men MÅNGA. Tyvärr. Denna stöddiga attityd, att inte kunna säga hej när man kommer in till någon, att inte tacka för sig, att inte fråga om man får ta saker hemma och hos andra utan bara tar för givet. Detta skulle aldrig funka i mitt hem när jag växte upp. Då hade man mer respekt för sina föräldrar och alla andra. Varför har det blivit så här...VAD kan man göra i barnuppfostran som ändrar detta betendet som tyvärr finns hos allt för många. vart blev artigheten av ( hos många ) Sen finns det som sagt många många goa ungdommar med som visar respekt för sin omgivning. Det va mina tankar. =)

Suds McDuff2008-09-16 19:13
Antal inlägg: 1308

vulcans inlägg får mig att tänka på rektorn i The Breakfast Club, som i filmen känner sig lite orolig för att det är hans snorungar till elever som ska styra landet när han blir gammal. Då är det nån som säger till honom "det är inte ungdomarna som blir värre, det är du som blir äldre".

Jag vet faktiskt inte om det har blivit värre. Jag jobbade på en gymnasieskola för nåt år sen, och jag tyckte ungdomarna var likadana som när jag gick ca 10 år tidigare.

Och ja, de flesta kommer att växa till sig och bli normala, tackande, människor.

Sen förresten så finns det vuxna som inte heller tackar för sig.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-16 19:15
Antal inlägg: 7605

Det är nog skillnad här uppe i norr då, för här är faktiskt de allra flesta ungdomar artiga. Inte bara mina barn (som Vulcan brukar spela med) använder ord som tack och ursäkta, utan det är faktiskt kutym här.
En annan stil i Sthlm?

hemliga anna2008-09-16 19:15

minikryp: dagens föräldrar bryr sig inte? jag tror inte situationen ändrats på den punkten, dåliga föräldrar har alltid funnits. Tror förr att folk är mer upplysta idag om hur man ska va en bra förälder. kanske mindre tid möjligtvis?

hemliga anna2008-09-16 19:16

mommes: tror att detta med gäng kanske är ett större problem här? vet inte dock,

Gariam - Ej medlem längre2008-09-16 19:17
Antal inlägg: 2590

Ja, definitivt så varierar det nog utefter antal människor.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-09-16 19:17
Antal inlägg: 993

Jag tror inte det är så stor skillnad om man jämför med tidigare generationer. Det har nog alltid funnits otrevliga, oartiga och allmänt jävliga ungdomar. Vuxna också för den delen.

Jag minns en text från det antika grekland som diskuterades någonstans där det i texten hänvisades till hur otrevliga och respektlösa 'dagens ungdomar' var. Det var inte intresserade av att att arbeta utan utan slösade bort sin tid på att 'hänga' och leva på sina föräldrars tillgångar (lite löst sammanfattat).

hemliga anna2008-09-16 19:18

de flesta tonåringar är ju INTE stöddiga puckon, men det förekommer riktigt ohyfsade tjejer och killar, med fruktansvärt hårt språk och det är ju dessa tonåringar som syns och hörs för allmänheten

ordprofeten - Ej medlem längre2008-09-16 19:20
Antal inlägg: 1302

Apan Bollo,

Sokrates påstås ofta (felaktigt) ha sagt:

"Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare. "

Och visst hade det väl varit roligt om det var sant? :)

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-09-16 19:22
Antal inlägg: 993

Ordprofeten: Det är säkert det jag har hört någonstans, det verkar ju stämma rätt bra med vad jag minns. Då har vi dödat ytterligare en råtta i pizzan :)

Mimikryp2008-09-16 19:23

hemliga anna; Mini är jag inte, men men...
Jo, visst har väl tidsbristen säkert med saken att göra, men jag tror att många ger upp uppfostrandet och tänker att det är kört, tyvärr. För femtio år sedan hade vi inte en uppsjö av nanny-program på TV. :-/

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?