Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 20 033 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2008-09-17 17:16 | |
![]() | Hjälp med talesätt, tack Jag är uppenbarligen inte ett geni, eftersom jag inte förstår talesättet "Medelmåttor lånar, genier stjäl" (och varianter av detta, t.ex. "Amatörer lånar, sanna genier stjäl" och liknande). Jag trodde det som kännetecknade genier snarare var att de var väldigt originella och nyskapande; att de kunde se sammanhang som inga andra såg. Det finns väl inga kända genier som man brukar berömma för att de just _stal_ så bra från andra? Jag skulle tycka det var rimligare med ett talesätt som "Medelmåttor stjäl, genier behöver inte". Någon som har ett bra svar på vad som menas med talesättet i fråga? Tacksam för svar! /Dyslekso von Neumann af Einstein vos Savant | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-09-17 17:18 | |
![]() | Helt uppriktigt så har jag aldrig hört talas som något sådant talesätt, eller ens varianter av detta... Aber, jag tänker definitivt stjäla det och använda från och med nu! mvh amatörgeniet von Dudenhof | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 17:21 | |
![]() | Jag kan förklara. Är man inte särskilt smart, och vill starta en hemsida där man säljer CD-skivor, så programmerar man en webbshop själv. Är man klyftig anställer man någon som är smartare än man själv är, som kan programmera webbshoppen snabbare än man själv skulle kunna göra. Är man ett geni stjäl man någon annans arbete utan att betala för det, genom att använda oscommerce eller liknande opensourcevarianter. Tiden man sparar kan man använda till att spela schack, eller någon annan genisyssla. Pengarna man sparar kan man köpa kaffe för, eller liknande genibränsle. | |
| Dyslekso | 2008-09-17 17:27 | |
![]() | Tack för förklaringen!:) Men det låter ändå lite mer som något en "streetsmart" person, snarare än Mozart, skulle göra, tycker jag. Bör man alltså tänja lite på geni-begreppet för att låta även "smarta fixare" passa in? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 17:28 | |
![]() | Fast Mozart var ju rätt dum i huvet också. Han kunde inte ens använda Reason. | |
| Dyslekso | 2008-09-17 17:32 | |
![]() | Den där såg jag på långt håll, illi.:) | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-09-17 18:12 | |
![]() | du ska få ett talesått av mig som är en nästan iaf allegori på det du ville ha svar på:" the owls are not what they seem" aaa? va säger du nu då sooo many levels | |
| Dyslekso | 2008-09-17 18:37 | |
![]() | Sannerligen. Illi, svara ärligt nu...är ryssbrud en av dina inkarnationer? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 18:49 | |
![]() | Jag uttalar mig inte om andra medlemmar. | |
| Dyslekso | 2008-09-17 18:57 | |
![]() | Hehe, ok. | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-09-17 18:58 | |
![]() | Om the own are not what they seem hör in här, är BOB då ett geni som stjäl andra kroppar? Va? Va? Va? | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-09-17 18:59 | |
![]() | andras skulle det stå t.o.m. Nån stal mitt s | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:01 | |
![]() | Fattar typ 0.00%!! Vad är det för talesätt? | |
| Dyslekso | 2008-09-17 19:03 | |
![]() | BOB? Är det Jannikes tatuering du tänker på?:) Nej men seriöst nu...har jag TYP rätt i att talesättet inte stämmer, och/eller är det helt enkelt så som illi säger...bara det, som sagt, att definitionen på geni då måste breddas till att omfatta även den smarta "pöbeln". | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:04 | |
![]() | en.wikipedia.org/wik...Tw in_Peaks | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:04 | |
![]() | Det finns ju som sagt många "levels" att se det på. Tar man Edison, som ju ofta kallas geni, så är det ju välkänt att han stal många idéer från Tesla. | |
| Dyslekso | 2008-09-17 19:08 | |
![]() | 1093 US-patent hade han iallafall, Edison. Även om vi drämmer till med att 10% av dem skulle vara stöld så är det väl ändå inte mer kännetecknade för ett geni att h*n stjäl än för vem som helst. Tesla då? Han var väl ett geni, men stal han? | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:09 | |
![]() | Man kan också beundra FED:s aktieägare, som just nu stjäl USA:s bankväsende, där amatörer lånat pengar. | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:10 | |
![]() | Sen kan man undra vad det är medelmåttor lånar. | |
| Little_Red - Ej medlem längre | 2008-09-17 19:10 | |
![]() | Det kan vara så att uttrycket uppfanns av bröderna Dalton | |