Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 5 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 20 015 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Jesper M | 2008-09-23 13:39 | |
![]() | musik >FLAC Jag skall köpa mig en bra stereo samt apples airport express för att strömma musiken trådlöst till stereon. Jag har nu börjat lägga in mina skivor i formatet .flac eller apples egna "lossless" format. Jag laddar även ner en del musik (både laglig och lite olaglig) och den tycks vara lättast att få tag i med formatet .flac om man inte vill ha dassiga mp3or :). Det jag försöker ta reda på är om man på något sätt kan få itunes att spela .flac med en windows dator. Jag har googlat och läst men inte hittat något som fungerat. övriga tips om att få så bra ljud som möjligt är också välkommna :). | |
| tydal | 2008-09-23 14:03 | |
![]() | Airport express känns väl inte så bra i det läget. Jag rekommenderar att du köper en annan produkt som har stöd för flac. För att få så bra ljud som möjligt, så satsa på högtalare och förstärkare. Om prylen som ska skicka musiken trådlöst bara har digital ljudutgång så spelar den ingen roll för ljudkvaliteten eftersom den bara skickar vidare ljudet oförändrat. Det är alltså ingen mening med att betala extra för en exklusivare modell eller bättre märke eftersom det inte har någon påverkan på ljudkvaliteten. | |
| Jesper M | 2008-09-23 14:06 | |
![]() | ok. så en optisk signal är att rekomendera? vad för produkt rekomenderar du istället? sen funderar jag lite över datorns ljudkort... behöver man investera i nåt slags usb-ljudkort eller liknande? | |
| patboone | 2008-09-23 14:10 | |
![]() | Visst kan du spela FLAC i i-tunes. www.idg.se/2.1085/1.17449 9 | |
| kml - Ej medlem längre | 2008-09-23 14:11 | |
![]() | Får jag fråga, och jag menar absolut inget illa.. men tror du att du kommer uppskatta/höra skillnad på ljudet från flac(digitalt) och mp3(analogt) ? | |
| Jesper M | 2008-09-23 14:14 | |
![]() | patboone. vad jag har förstått så fungerar det bara om man kör macs os, inte några andra. Har du fått det att fungera för windows? | |
| patboone | 2008-09-23 14:22 | |
![]() | ajajaj...har aldrig använt windows... | |
| tydal | 2008-09-23 14:22 | |
![]() | Om man hör skillnad beror på hur hårt man komprimerar mp3. Fördelen med flac (för den som inte vet) är att ljudkvaliteten aldrig förändras, utan man får alltid en exakt kopia av originalet. | |
| Suds McDuff | 2008-09-23 14:27 | |
![]() | Jag lyssnar på mp3:or (av varierande kvalitet) dagligen, och hör absolut ingen skillnad på cd-skivor och 320 kb/s mp3. | |
| patboone | 2008-09-23 14:34 | |
![]() | Visst hör man skillnad på mp3 och t.ex. apple lossless. Hur mycket beror på lyssningssituation, utrustning och öra men att skillnaden skulle vara obefintlig är en myt. | |
| kml - Ej medlem längre | 2008-09-23 14:39 | |
![]() | Jag menade om man t.ex. använder sig utav två datorhögtalare och lyssnar på musik (mp3 192/320kbps) så kanske man inte hör skillnad, men om man har bättre ljudsystem hemma eller som mig ofta lyssnar genom hörlurar så vill man nog ha så lite loss som möjligt =) kör digitalt då (optiskt).. koaxialt funkar också..inte så stor skillnad ljudmässigt | |