Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 24 |
| Inloggade | 67 |
Mobilspel
| Pågående | 20 031 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-09-25 23:02 | |
![]() | Jävla spindelnät Är det bara jag som är expert på att söka upp spindelnät, eller är det här något som även drabbar er andra? Det jag talar om är förstås att helt plötsligt, när man är i rörelse, känna en suspekt känsla i ansiktet. Och hur mycket man än sliter och drar så tycks det aldrig försvinna, man kan få gå runt med det i flera minuter. Jag förstår att man kan hamna i denna situation om man är ute och virrar runt i skogen där ingen annan passerat sedan urminnes tider, men jag lyckas med detta ofta även i staden. Som ni förstår så är det här inget jag tycker om. Faktum är att jag avskyr det. Inte nog med den äckliga känslan av själva väven, utan den psykologiska balastning av att veta att det kan vara en spindel var som helst på kroppen skola infinna sig dessutom. Nu till mina frågor: 1. Lider ni också av detta spektakel på regelbunden basis? 2. Vad har ni tänkt att starta för åtgärdspaket? | |
| mjf | 2008-09-25 23:13 | |
![]() | 1. Ja, varje morgon tyvärr. Bor i ett tättbefolkat område i södra Sverige av såväl tvåbenta som åttabenta varelser. På morgonen när jag ska hämta in tidningen från brevlådan (bor i ett radhus) går jag genom ett spindelnät som sträcker sig från syrénbusken till cyklarna som står uppradade på stenplätten på andra sidan gången från busken sett. Jag undrar vissa morgnar om någon granne tror att jag hälsar eftersom jag rent reflexmässigt sträcker upp och ut handen i en vid båge medan jag går mot brevlådan. Men jag hälsar inte, jag försöker bara ta bort spindelnätet med något annat än ansiktet. 2. Psykoterapi. Min aversion mot spindlar och som gör att jag ogillar dessa spindelnät så in i ... gör att jag tror att jag måste lära mig behärska situationen, eftersom jag gillar stället där jag bor. Och jag kan se fördelar med att ha spindlar i och omkring huset, året runt, år ut och år in. Jag tror dessutom att spindlar står för något djupt symboliskt rent psykoanalytiskt. Om jag inte missminner mig står spindlar för kvinnligt och kvävande medan ormar står för manligt och farligt. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-09-25 23:16 | |
![]() | Så mina spindelnätsstrapatser är mitt undermedvetna som släpper ut all vrede som kvinnor orsakar mig när jag blir frihetsberövad? | |
| micro113 | 2008-09-25 23:17 | |
![]() | 1. Ja, det händer med jämna mellanrum... 2. Jag har lärt mig att lyfta blicken och se var jag går -- så att jag upptäcker näten i tid. | |
| SirMattBusby | 2008-09-25 23:17 | |
![]() | Haha...Nattravn, du är fan min hjälte:) Jag har värsta spindelfobi så jag har ju starka planer på att emigrera till Grönland eller nåt annat kallt land. Om Svarta änkan får fäste i Sverige, då drar jag allafall;) | |
| FLuBBeR - Ej medlem längre | 2008-09-25 23:20 | |
![]() | 1. Jag "lider" inte nämnvärt av det, men lyckas också gå igenom spindelnät på de mest oväntade platser. 2. Kolla in den här videon innan läggdags under ett par veckors tid. www.youtube.com/watc...ai a83h6Y2k Så ... vad är ett litet nät i nyllet jämfört med det där? :) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-09-25 23:22 | |
![]() | Den är redan fast här, svarta änkan. Dessutom kan jag meddela att när jag jobbade på lager X flög det ut mastodontgetingar ur containern, så om man bor i Småland ska man inte utgå ifrån att man drömmer mardrömmer eller hallucinerar om man ser en geting med kropp på 5-6 cm. | |
| Piaree | 2008-09-25 23:22 | |
![]() | Japp. Åtgärd: Panik. Jag hämnas genom att dagligen elda upp det spindelnät min "balkongspindel" gladeligen väver varje natt. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-25 23:22 | |
![]() | Jag tror att det är för att du har fasettögon och vingar. Själv klippte jag av mina vingar och bytte ut mina ögon. De nya ögonen var ingen hit, men jag är höjdrädd så vingarna saknar jag inte... | |
| Piaree | 2008-09-25 23:25 | |
![]() | Har man spindlar runt huset är det ett mögelfritt hus. Mer symbolik vill jag inte läsa in. Dom är ÄCKLIGA djur. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-09-25 23:27 | |
![]() | 1. Ja, också varje dag för jag springer jämt till bussen så jag måste gena genom en liten låtsasskog, och varje dag så är det där..spindelnätet. Otroligt irriterande och det hjälper inte det med att vifta med händerna framför, för man får det ändå i ansiktet. 2. Jag har skrivit brev till alla mina grannar om problemet, men ingen verkar bry sig. Jag tror att det här problemet kommer vara ett av vår tids mest svårlösta problem, ser inget slut. Jag är ledsen för det och över ointresset. Ingen tycks ta sitt ansvar. Spindlar är dåligt | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-25 23:28 | |
![]() | Jag är av pygmesläkt och når sällan upp till hängande spindelnät :P | |
| mjf | 2008-09-25 23:47 | |
![]() | Du är underbart praktiskt lagd mommesfrites - helt i min smak. Om sedan du Nattravn har problem med friheten pga de känslor kvinnor i din omgivning ger dig i form av begränsad frihet, tja det vet ju inte jag. Men jag har insett för egen del att om jag nånsin ska kunna bli kvitt det obehag dessa j-a spindelnät ger mig, i form av krypningar, rysningar och upprepat letande efter de små rackarna när jag väl sett att de existerar, så är det i psykoterapi jag ska gå. Det kan vara EN lösning. Det KAN finnas andra lösningar. Och ingen annan kan avgöra vilken som är den bästa mer än den som själv vill ha hjälp. MEN... jag har själv inte sökt upp någon ännu som jag tror kan hjälpa mig, så - missförstå mig rätt - psykoterapi är en lösning som ännu finns i teorin (även om de där kvävande kvinnorna i mitt liv faktiskt existerar i min verklighet). | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-26 00:00 | |
![]() | mjf, tack jag vet :) Kunde slakta älg och stoppa strumpor vid 15 och sen såg jag till att inte bli mer än 1.52 :) | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-09-26 00:08 | |
![]() | 1. Det händer mig hela tiden, 2. men jag har kommit på att keps funkar bra för att slippa få det rakt i nyllet iaf (det man inte vet, lider man inte av, dvs spindlarna som förmodligen knallar runt på kepsen) och jo, det är såklart inte så kul att knalla runt i keps jämt, men det funkar bra i skogen när jag är ensam ute med jycken. | |
| mjf | 2008-09-26 00:27 | |
![]() | Fast du, mommesfrites - jag är faktiskt 1,58 m lång/kort och även om jag många gånger upplever mig kort är jag tydligen helt "normal" i andra sammanhang. Når ändå upp ändå till detta lilla helsike... | |
| Azione | 2008-09-26 02:39 | |
![]() | Angående att gå in i samma nät (på samma plats) flera gånger. Tänk er ur spindelns perspektiv "Fan, där kommer den där j**la drullputten igen". ;) | |
| Mimikryp | 2008-09-26 06:27 | |
![]() | *skrattar högt åt Azione* Nattravn; Ja, jag råkar ut för detta även i bebyggda områden, fast kanske inte så ofta... Jag har inget åtgärdspaket. Det är bara att försöka vänja sig och acceptera att det händer ibland. | |
| Sotfinger | 2008-09-26 10:02 | |
![]() | Konstigt, det händer mig väldigt sällan, ändå bor vi i princip på landet och det bor en hel del spindlar i vårt hus. Men jag tror att det beror på att jag inte är rädd för spindlar. Min dotter som är spindelfobiker blir ideligen anfallen av gigantiska spindlar (de hänger ovanför hennes säng, sitter på hennes kudde, ligger i hennes väska och lurpassar) vilken ingen annan i familjen drabbas av. Så konsekvensen av detta borde vara att åtgärd=fobiträning. | |
| mrperfect | 2008-09-26 10:09 | |
![]() | ! jag störs inte av spindelnät men det retar mig att mina nyputsade glasögon skall erhålla ett randigt mönster som jag bara tar bort med tvål och vatten då jag kommer hem eftersom det annars j´kan repa plastlinserna. 2 jag viftar lite med handen framför mig i trånga passager för att slippa få det i ansiktet och har inga buskar framför dörren som spindeln kan fästa nätet i ( bror duktig-syndromet.. ) | |