Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 22 |
| Inloggade | 61 |
Mobilspel
| Pågående | 20 092 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| barbi | 2008-09-27 17:10 | |
![]() | Harunge nån som vet nåt om de?? vi har hittat en liten harunge ca2-3v vid vägen ingen skog så vi tog hem den.. min fråga är om nån vet vad man ska ge dig modersmjölksersättning? vilken isf? vi har vart på apoteket men dom hade inget vet får vi inte tag i har ring överallt:( hoppas nån här vet nå! | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-27 17:13 | |
![]() | Hittade detta på en sida när jag googla. Moderlösa ungar Att försöka föda upp moderlösa kanin- eller harungar går sällan bra. Helst ska ungarna placeras hos en hona som redan har egna ungar. Störst chans att lyckas har detta om de moderlösa ungarna är mindre än 2 veckor gamla, och maximalt 2 dagar yngre eller äldre än fostermammans ungar. En droppe svag parfym på fostermammans nos kan hjälpa till så hon inte förskjuter de moderlösa ungarna. Moderlösa ungar under 3 veckors ålder kan även ges kattmjölkersättning (färdig, eller en blandning av 1 äggula, 240 ml torrmjölk, 240 ml vatten, 5 ml honung och 5 ml vitamin-mineralblandning) . Av detta ges de första dagarna max 5 ml 2-3 gånger per dag den första veckan. Mängden ökas sakta till 15 ml vecka 2, och till 25 ml vecka 3. Området runt ändtarmsöppningen tvättas försiktigt med bomull fuktad med ljummet vatten för att stimulera avföring och urinering. Problem som ofta ses vid handuppmatning av kaninungar är lunginflammation pga att maten hamnat i fel strupe; undertemperatur samt diarré. Tänk på att en normal kaninmamma bara diar sina ungar 1-2 gånger per dygn! Det är alltså helt normalt att mamman till synes inte bryr sig om sina ungar under största delen av dygnet. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-27 17:13 | |
![]() | Ähum... Ni får ju väl inte ta hand om den öht. Ring en veterinär... | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-27 17:15 | |
![]() | Hehe... Läste också horunge först :P | |
| Nunnelunan | 2008-09-27 17:15 | |
![]() | Lägg tillbaka den där den hittades - omedelbart!!! | |
| Mismatch - Ej medlem längre | 2008-09-27 17:17 | |
![]() | Jag håller med Nunnelunan. Barbi: Jag tror inte ni skulle ha tagit hem harungen in the first place. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-09-27 17:17 | |
![]() | Det finns nog en stor risk för att ni tog ungen ifrån sin mamma. Man ska inte ta in ungar som man inte vet med säkerhet har blivit övergivna. | |
| Barry Betong - Ej medlem längre | 2008-09-27 17:19 | |
![]() | Kontentan, adobtera inte. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-09-27 17:22 | |
![]() | Instämmer med nunnelunan. kan inte låta bli att undra varför ni ö h t tog hem den...? | |
| barbi | 2008-09-27 17:22 | |
![]() | skulle mer än gärna lägga tillbax den men det finns inte ens en buske där:( plus en massa barn är helt säker på om ja lämnar tillbax den där så kommer nåt barn hitta den:( | |
| barbi | 2008-09-27 17:23 | |
![]() | min son kom hem me den o vissa mig vart han hitta den så jag vet att det inte går o lämna den där | |
| barbi | 2008-09-27 17:26 | |
![]() | hahaha du är säkert bara en av dom som ja har dissat men sorry grabben du kanske kommer o hitta nån en dag:P | |
| Skugga | 2008-09-27 17:28 | |
![]() | Jag trodde det var ganska allmänt känt att man aldrig skall ta hand om djurungar om man inte med säkerhet vet att de blivit övergivna eller att mamman kanske dött. Som i detta fallet, en harunge, kan verka helt övergiven, men mamman finns oftast i närheten och kommer till sin unge några gång per dygn, faran är att mamman inte vågar sig fram om människor finns i närheten för att observera... Min åsikt: lämna naturen ifred så mycket som möjligt. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-09-27 17:29 | |
![]() | Mamma hare hade ju en gång lämnat ungen där och jag vill inte verka stöddig men ungens odds att överleva där är betydligt bättre än de är hemma hos er. Det barn som eventuellt hittar den får vi väl hoppas har en del kunskaper kvar från Mulleskola etc | |
| Tissan83 | 2008-09-27 17:34 | |
![]() | men harungen låg på trottoaren intill vägen ingen skog eller liknande fanns i närheten klart ungarna trodde den va övergiven... han kommer hem å visar va han och hans kompisar har hittat å självklart ska man inte ta hand om ungar från nanturen men att lämna tillbaka den där på trottoaren så tror ja att andra barn eller djur kan göra den illa... självklart ska vi inte behålla den har ringt runt till djurskyddsföreningen och dylikt... | |
| Barry Betong - Ej medlem längre | 2008-09-27 17:41 | |
![]() | Finns harungar som lyckas också. Här är ol dirty mammapojke med en grym låt. www.youtube.com/watc...J0 dmqdtZlo | |
| barbi | 2008-09-27 17:45 | |
![]() | från berry pm Du har aldrig disat mig. Jag har smak. nu dansar jävlarna, titta på dem, så söta. lilla knäckta kille :( som sagt sorry men du är INTE min stil | |
| ercama | 2008-09-27 18:01 | |
![]() | Det går visst att klara harungar, har gjort det 2 ggr. Nu är det ganska många år sedan men vi gav dem mjölkersättning i pipett till att börja med, inte så ofta har jag för mig för harmamman matar endast nån gång per dygn, senare plockade vi oändligt mycket klöver som vi frös in och tog fram allteftersom. www.alternativmixen....DJ URSUNGAR | |
| joha | 2008-09-27 18:49 | |
![]() | skönt att grabben din går o plockar ur boet | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-09-27 18:57 | |
![]() | Snuff it........... | |