Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
24
Inloggade62
Mobilspel
Pågående20 092

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Eva_M - Ej medlem längre2008-09-28 10:14
Antal inlägg: 286

FRUKOST-FÖRSLAG *GI*
Nu är jag så trött på mig själv när det gäller att äta frukost !

GI - kost är perfekt för mig då jag och min kropp mår bra av det....
MEN........jag tycker frukosten är jobbig....

Alltså resulterar det i att jag tar en påse pulver CaffeLatte från Naturdiet....
Väldigt gott men......
Alltså ren lathet...

Jag behöver massor av tips och frukostinspiration när det gäller morgonen !

Det ska va enkelt men gott !

Ibland om det blivit nån sallad över från kvällen så tar jag det till frukost men hur kul är det att äta sallad till frukost...

Jag äter inte bröd i veckorna utan bara lör-sön...

Så snälla ge mig massor av tips :)

Gariam - Ej medlem längre2008-09-28 10:24
Antal inlägg: 2590

Är inte så insatt i det där, men:

Frukt- och nötmix
Fruktsallad
Rökt skinka/kalkon
havregrynsgröt
bär
riktigt kaffe

GI-bröd då? www.nyfikenvital.org...=n ode/1364

Att ha frukosten klar på kvällen innan kanske underlättar öht om du är trött på morgonen?

uisge beatha - Ej medlem längre2008-09-28 10:26
Antal inlägg: 1289

Känner igen mig från förr i tiden då jag slarvade med frukosten :) En fördel är nog om man kan tänka sig att käka gröt. Jag brukar blanda rågflingor, vetekli, krossat linfrö, solroskärnor, pumpakärnor och salt med vatten - slänga in i micron 2 minuter - och vips har jag en stadig frukost framför mig. Knappt ngn disk, inget slabb med grytor och dessutom gott.

Du behöver alltså bara ytterligare tre minuter utöver den tid det tar att skaka en latte :) Iofs kan jag inte säga huruvida GI-värdet är högt eller ej - men jag tycker det känns nyttigt iaf och både magen och hjärnan är nöjd fram till lunch om jag slänger i mig en frukt ett par timmar efter gröten. Det var mitt tips det!

Jack Sanchez - Ej medlem längre2008-09-28 10:26
Antal inlägg: 130

Ägg, bacon & ärtsoppa

rispåse2008-09-28 10:28
Antal inlägg: 406

Eva, jag har käkat på detta sätt sen första veckan i juli nu.
-Mycket fett, lite kolhydrater.
Jag har tappat 12 kilo samt mina redan låga kolesterolvärden har sjunkit markant... Jag tog prover för att jag tycker jag häller i mej enorma mängder grädde, ost o smör. Känns ändå lite skumt föe i hjärnan har vi ju lärt oss att det är inte bra. <Men men..
Hur som helst, mina frukostar består av: bacon o ägg (gärna då äggröra så jag får in grädden ocå)
Skiva en tomat eller två, lägg över några ostskivor o stoppa in i micron
Gårdagens kycklinggryta, kött eller vad som blev över
Koka ett par ägg, mosa med en rejäl klick smör o lite salt
En tallrik fet fil, gärna gräddfil. Ät med hallon
Tonfisk i olja. Jag brukar äta den med lite tzatziki
Tänk bara högst 5 gram kolhydrater per 100 gram livsmedel
Fast detta är ju inte riktigt GI...(mycket fett o lite kolhydrater), men om du tycker det andra är trist så rekommernderar jag denna variant. Aldrig trist

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-28 10:30

P.s jag har nötallergi det glömde jag.....alltså direkt livsfarligt för mig..

znorkle2008-09-28 10:30
Antal inlägg: 60

Kaffe, cigg, kanske en inplastad macka från Statoil i bilen i trafikstockningen på väg till jobbet.

rispåse2008-09-28 10:31

Mandel då funkar det? Jag brukar alltid ha en påse hemma. Bra till kaffet istället för nåt annat om det behövs.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-28 11:37
Antal inlägg: 7605

Jag tror att man ska fråga doktorn innan man som nötallergiker äter mandel. Nötallergiker är ofta allergiska mot sojabönor också.

Rispåse, du har nästan övertygat mig att prova lite fettbantning men jag tycker inte om fett...hur gör man då? Får kväljningar av smör och majonäs och ont i magen av chips. Kanske dålig galla?
Hur påverkas galla och lever, förresten av långvarigt, högt fettintag?

-Lala-la2008-09-28 11:37
Antal inlägg: 1825

I morse: En nutrilette-bar, två koppar kaffe och ett kokt ägg.

Sven Gun2008-09-28 12:36
Antal inlägg: 159

frukost?
frukost är för veklingar! Ta en supermeny på McDonalds till lunch istället

rispåse2008-09-28 12:39

Mommes, om du verkligen vill testa så kan du skicka mej ett personligt meddelande så ska jag hjälpa dej!
Magen mår lite sådär första veckan i omställningsfasen, men blir sen bra.
Jag delar gärna med mej av det jag vet/

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-28 12:40

Mandel funkar för fick i det av misstag i en kaka :) men inget hände...för en himla massa år sedan..
Och det är enligt min allergiläkare hasselnöt, jordnöt och andra nötter...
Jag brukar köpa rostade sojabönor och det funkar...
Fast sköter jag bara GI så är jag aldrig hungrig...det är också ett problem...man ska äta fastän man inte är direkt hungrig..
-Lala-la....vad gjorde man utan kaffe ?
Enligt Gi är väl inte kaffe någon höjdare men jag dricker kaffe med laktosfri mjölk ändå...
Hörde att Laktosfri mjölk var bättre och har ett barn med laktosintolerans så det finns ju ändå alltid hemma...
Även Laktosfri grädde ska va ok...

Sven Gun2008-09-28 12:43
Antal inlägg: 159

fast jordnöt är ingen nöt. den brukar man inte vara allergisk mot om man är allergisk mot nötter. den är mer slökt med ärtan

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-28 12:45

Tack för tipset, Eva_M, det är ju en hel del socker i mjölk. Själv är jag kaffelattetokig, dricker annars inte mjölk.

Tack, rispåse, jag pm:ar dig :)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-28 12:48

Sven Gun, jordnötter är iaf hemskt allergiframkallande.
Hörde om en som fick räddas på akuten efter att ha kysst en som hade ätit jordnötter.
I USA är jordnötter nästan heligt. Jordnötssmör är vanligt pålägg, tyvärr eftersom många får allergiska anfall av det samt livsfarligt att sätta hela jordnötter i halsen. De sväller och täpper till. Ack så gott dock.

Torasin2008-09-28 13:05
Antal inlägg: 202

Kaffe är tvärtom bra ur GI-synpunkt, då koffeinet höjer kroppens fettförbränning!
Kört GI i en månad nu, 10 kilo lättare. Funkar skitbra!

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-28 14:03

Håller med mommesfrites ang Sven Gun: s kommentar om jordnötter !

Torasin....i mina GI böcker står det något om att kaffe inte är bra...
Fast läste inte noga eftersomjag redan då bestämde mig för att jag behöver och vill dricka kaffe ändå !

grönöga - Ej medlem längre2008-09-28 15:00
Antal inlägg: 5570

Mommesfrites! Om du har problem med gallan så ska du hålla dig borta från ägg, bönor och fett, bland annat... Ajajaj.. talar av egen erfarenhet. Dessa ting (plus en hel del annat) kör igång gallproduktionen ganska så rejält. Var försiktig! (Bara den som haft gallsmärtor vet vad det innebär, och det är hemskt!)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-28 15:05

Grönöga, åh då får vi se hur det går. Kräks av viss medicin också, för att den "retar gallan". Både syster och pappa har opererat gallan.

Men jag tänkte på en sak. Hur mycket kalorier kan det bli av en högfetsdiet?
Det kanske saknar betydelse.
När vi körde ett bantningsschema förut, fick vi bara äta 1000 kcal/dag.
Det torde bli betydligt mer med smör, ost och grädde.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?