Spelrum
Giraffen36
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade66
Mobilspel
Pågående20 092

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Dyslekso2008-09-28 18:17
Antal inlägg: 8945

Dela pengar-hur mycket skulle du kräva?
Du och en för dig okänd person blir av en för er båda okänd person erbjuden en summa pengar. En av er får bestämma hur mycket h*n vill ha av summan, varvid den andra personen får resten av pengarna. Skulle den andra personen vägra affären får ingen av er några pengar alls.

Summan ni blir erbjudna är 1000 kr.

Om din "kollega" är den som väljer hur mycket h*n vill ha, hur lite/mycket skulle krävas att du fick för att du skulle acceptera affären?

Hur mycket skulle du själv erbjuda om det var du som valde?

Fundera gärna på om och hur ditt beslut skulle påverkas om summan var mindre, säg 100 kr, eller högre, 10 000 kr.

Tack för din medverkan! :)

Suds McDuff2008-09-28 18:21
Antal inlägg: 1308

Jag skulle nöja mig med vad som helst. Gratis pengar gärna för mig. Vill den andra personen visa sig girig så ok då. Skulle jag få välja så skulle jag ge den andra 500 kr och ta 500 själv.

Dyslekso2008-09-28 18:22

Och just ja...fundera också gärna på hur ditt beslut skulle påverkas om din medspelare är någon du är bekant med.

Dyslekso2008-09-28 18:22

Tack Suds.

Minta2008-09-28 18:25
Antal inlägg: 20042

Jag skulle begära hälften oavsett om jag kände personen eller inte. Jag undrar hur man skulle göra om en begär mer än hälften, avstå från allt då? Troligen.

CHL2008-09-28 18:25
Antal inlägg: 1212

enda sättet att lösa en sån sits är väl att dela 50/50 enligt mig. Finns ju ingen som har gjort nåt mer för att förtjäna dom.

Så jag hade både tagit och gett hälften.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-28 19:37
Antal inlägg: 4127

Jag tänker som Suds... Finns väl ingen anledning och hålla på att kräva några pengar alls när de bara kommer till en sådär utan att man gjort något för dem.

Egentligen skulle jag iofs tycka det vore fint om man kunde komma fram till vem som behövde pengarna mest just då, utefter ekonomisk situation. Men eftersom det kan bli knepigt med någon man inte känner så skulle jag nog backa om personen inte ville dela med sig av pengarna.

mrperfect2008-09-28 19:39
Antal inlägg: 11437

500 procent, eller var det kronor ? :)

mommesfrites - Ej medlem längre2008-09-28 19:43
Antal inlägg: 7605

Med de premisserna finns bara 50/50 för mig.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-09-28 19:47
Antal inlägg: 1289

Jag säger som Suds. Oavsett om summan var 100, 1000 eller 10000kr.

stefanf2008-09-28 19:53
Antal inlägg: 1744

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera men är säker på att det finns en nedre gräns för vad jag skulle acceptera (om jag inte kände personen och visste att h*n behöver pengarna bättre än mig.

Som jag förstår experimentet så får jag inte kommunicera/resonera/förh andla med den andre men båda är helt införstådda med förutsättningarna.

Skulle då motparten erbjuda mig en hundring - och jag visste att han behöll 900:- själv skulle jag nog kunna resonera att jag kan vara utan hundringen om snåljåpen absolut ska ha så mycket utan att ha gjort sig förtjänt av pengarna.
nånstans vid 300-400:- skulle jag börja värdera att jag faktiskt får en slant själv, trots att den andre får mer..

Är summan 100:- att dela på så bryr jag mig inte alls, är den högre (dvs. 10 000:- eller högre) så nöjer jag mig nog med en lite mindre andel, lite beroende på hur jag upplever motparten.
Är motparten helt ansiktslös och anonym så nöjer jag mig kanske med 20-30% i värsta fall. Finns det en möjlighet att jag kan bilda mig en uppfattning om den andre så väger jag in detta. (verkar han snål och otrevlig så kan jag sabba hela dealen även för 30%)

Pottränad - Ej medlem längre2008-09-28 20:38
Antal inlägg: 4315

Helt inne på Stefans linje här.

bizzzy - Ej medlem längre2008-09-28 20:44
Antal inlägg: 3169

50-50 och även 60-40. Beroende på hur hög summan är så kan jag eventuellt även gå med på mindre. Är det en osympatisk snåljåp går jag inte med på annat än 50-50 är det en trevlig fattig person som är i stort behov av pengar så kan jag gå med på 90-10.

Mimikryp2008-09-28 20:50
Antal inlägg: 9057

Om det är jag som väljer så utgår jag självklart från 50%, det vill säga 500 kronor. Om den andre väljer nöjer jag mig nog med 200 kronor. Förmodligen har min "motståndare" ett bra skäl till att vilja ha 800 kronor.
Handlade det bara om 100 spänn skulle jag nog säga att jag ville ha 60:-, mest för att testa - och för att jag är lite girig. ;-) Kan liksom både ha och mista de pengarna...
Hade det varit 10 000:- hade jag bjudit 5 000, men nöjt mig med 1000:-.

Masklik - Ej medlem längre2008-09-28 20:50
Antal inlägg: 2

Det där kommer från en bok va dyslekso? En kompis drog det där för ett tag sen, poängen är väl att pengars värde/ens materiella välfärd på ett personligt plan är relativt, inte i förhållande till priser utan också i förhållande till hur mycket pengar människor i ens omgivning har. Alltså - bor man kring Möllevångstorget i Malmö där alla går på soc mår man bättre när man lever på 3k i månan än om man bor på Östermalm i sthlm.

Nu kanske jag spånade iväg till nåt annat kapitel i boken, jag har ju inte läst den själv, men tja angränsande område i så fall.

Minta2008-09-28 20:53
Antal inlägg: 20042

Jag har också sett sådana tester på TV som ville bevisa hur stark vår känsla för rättvisa och fair play är.

Dyslekso2008-09-28 21:17

Jag tror jag läste om det Scientific American eller någon liknande tidning för ett tag sedan. Som jag minns det var förutsättningarna precis de jag nämnt, fast summan var lägre...10 dollar tror jag.

Tyckte de drog lite väl långtgående slutsatser av testet, som visade att folk förväntade sig ett rättvist beteende även av en person de inte kände, och följaktligen tackade nej till låga anbud. Naturligtvis är hela situationen föga realistisk, men jag tycker gott att de kunde prövat även högre belopp, då jag tror att man då är mer benägen att acceptera orättvisa affärer...vad är 4 dollar liksom.

Några politiska, ideologiska resonemang har jag inte någon avsikt att illustrera med detta, är bara intresserad av hur folk resonerar. Själv skulle jag dela ut 500 kr (för att vara säker på att få något själv) men kanske acceptera vid 300 kr sisådär. Vid 10000 kanske jag hade bjudit 4000 och tagit vid 2000. Men om man träffar personen blir situationen annorlunda förstås. Verkar h*n dryg blir det nobben för mindre än hälften.

Suds McDuff2008-09-28 21:23
Antal inlägg: 1308

Jag tror nog att folk kan tjafsa ganska mycket över 4 dollar. Aldrig sett på Cops?:)

stefanf2008-09-28 21:30
Antal inlägg: 1744

Jag har hört mycket mer intressanta tolkningar av experimentet även om jag dessvärre inte kan redogöra för dessa särskilt väl.

Det handlade dock om att stora delar av kapitalismen och det ekonomiska systemet är uppbyggt på rationellt tänkande utifrån att 1:- är bättre än 0:- och att människor generellt skulle tacka ja till, och vara nöjda med, en summa pengar - oavsett vilka omständigheterna är.
Experimentet skulle alltså visa att så inte är fallet. Upplever vi att någon annan får oskäligt mycket så protesterar vi - även om det innebär att vi själva också drabbas (fast lite mindre).

Jag tror/tycker det finns mycket intressanta underliggande processer att fundera över - och lärdomar att dra till vårt lönesystem exempelvis, eller hur vi tar emot människor från andra länder, hur vi bemöter de mest utsatta i samhället.

Ur "vårt" (anser mig tillhöra den gynnade gruppen) perspektiv så ska människor vara jävligt tacksamma för att vi ger dom lite smulor från vårt överfyllda bord - ur "deras" perspektiv så har vi inte gjort mer än att råka bli födda av en välbärgad vit moder i en medelstor mellansvensk stad..

Jag tror att någonstans längs den här linjen (även om det är långt ut på skalan) kan man hitta delförklaringar till att det finns en "marknad" för krig och terrorism.

PowerYoga2008-09-28 21:31
Antal inlägg: 713

Om förutsättningen är att två personer ska få ta del av en summa pengar som de inte har gjort sig förtänt av på ngt sätt, så är det väl solklart att jag skulle dela 50 - 50...även om jag vet av erfarenhet att det finns gott om snikna människor världen över som inte resonerar som mig.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?