Spelrum
Giraffen35
Krokodilen2
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
2
Grisen
Böjningslistan
42
Inloggade81
Mobilspel
Pågående22 328

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Pekkis2006-02-20 23:08
Antal inlägg: 1173

Nersläpp
Har följt hockey till och från i 1000 år, men har aldrig förstått varför domaren får lov att byta tekare (?) vid nersläpp.
Någon som kan hjälpa mig med detta.

Och, grymt spelat av damerna i kväll. Ha, what's up med kanadas time out i artonde minuter. Offer.
 
Freds2006-02-20 23:35
Antal inlägg: 42

Domaren kan byta tekare då spelaren inte följer vissa regler vid tekning som tex fötterna skall vara bakom tekningslinjerna, spelaren rör klubban för tidigt.
 
thedude - Ej medlem längre2006-02-21 00:32
Antal inlägg: 488

Jag älskar också hockey! Verkligen bra gjort av Tre Kronor ikväll. Inte helt långt borta. Har dock alltid undrat en sak:

Varför får man slå en annan människa på käften ett par gånger om och få två minuters utvisning när detta skulle reslutera i typ fängelse utanför rinken? Och detsamma gäller ju boxning. Älskar tacklingar, och sjyssta sådana. Men misshandel är väl inte så kul att kolla på?
 
Stepe5432006-02-21 00:43
Antal inlägg: 377

Nummer 1: Slår du någon på käften ordentligt i hockey får du matchstraff...förmodligen en rejäl avstängning också...

Nummer 2: Jämförelsen mellan hockey och boxning känns onekligen en aning bortkommen. I Boxning är själva poängen att slå varandra på käften, MEN det sker av bägges fria vilja. Jag har full respekt för att många inte gillar boxning pga av den förvillande likheten med ett rejält slagsmål, men allting sker under ordnade former och av fri vilja.

En annan sak...de flesta slagsmål i hockey beror på en av två saker;
* Man skyddar en annan spelare, målvakt, stjärna eller liknande....
* Adrenalinet rinner över. Man måste komma ihåg att ishockey är en tuff sport med massor av adrenalin och ibland blir det för mycket. Men alla som sysslar med hockey vet att det tillhör spelt, och man accepterar vissa regelöverträdelser.

Men glöm inte att vissa oerhört grymma och fega överfall HAR resulterat i civilmål, senast Todd Bertuttsi i Vancouver efter hans oerhört fega överfall på en Colorado-spelare. För det är trotts allt så att VISSA saker inte accepteras eller hör hemma på en ishockeyrink.
 
eurythmech - Ej medlem längre2006-02-21 07:37
Antal inlägg: 567

det är löjligt att ange bertuzzifallet som ett exempel på att rättssystemet någonstans fungerar i hockeyhänseende, hade bertuzzi gjort det han gjorde på moore utanför planen hade han suttit i fängelse länge än.
 
thedude - Ej medlem längre2006-02-21 13:23
Antal inlägg: 488

Håller med föregående talare. Dessutom:

- Bara det faktum att man slår en annan människa - jag skiter väl i hur hårt det är, principen är det viktiga - dessutom offentligt och inför ögonen på miljontals barn och framtida hockeyspelare borde väl ändå resultera i mer än två minuters utvisning? Och ett matchstraff är väl ändå inte straff nog?

I hockey ska man tacklas hårt, hårdare, hårdast! Och det köper jag. Det är ju det tacklingarna går ut på. Och att känslorna kan rinna över - det klart de kan göra det. Men det har ju liksom blivit legitimt att börja slåss när det hettar till. Det känns för mej helt out. Det finns inget bättre än en hård hockeymatch med bra tempo, tugfft spel och vackra mål. Men när två vuxna män står och skriker och slåss med varann på rinken, ja då blir det liksom lika pinsamt som en fylleslagsmål på krogen. Jag skäms.

Okej, jag viker mej i boxningsfrågan då. Där går det ut på att slåss. Det är jag medveten om. Men ibland undrar man om inte vissa hockeyspelare åker in på isen med den inställningen också.
 
dyslktisk2006-02-21 16:24
Antal inlägg: 32

Eftersom hockeyspelarna bär 2ton skydd och står på skridskor med dålig balans som följd så blir resultatet av ett slagsmål knappast ett blåmärke. Romas Totti bröt benet igår, ska spelaren som tacklade honom åka in för misshandel då?
 
thedude - Ej medlem längre2006-02-21 18:10
Antal inlägg: 488

Det handlar ju för faningen inte om själva skadan! Utan om uppförandet. Man kan skadas av att trilla i en trappa - det får ju inte till följd att man stämmer Trapptillverkaren AB. Men går man in för att slå en annan människa på käften är det en helt annan sak.

Tycker jag.
 
thedude - Ej medlem längre2006-02-21 18:18
Antal inlägg: 488

Det verkar vara så heligt med hockey för människor att man liksom inte ser att det som ibland sker på rinken är ren misshandel. Det är lite trist tycker jag.
 
Stepe5432006-02-22 16:23
Antal inlägg: 377

Bertuzzi ÄR dömd i civil domstol till 1 års villkorligt med skyddstillsyn. Hur du kan påstå att han hade fått en annan dom iom överfallet skett någon annanstans vet inte jag...du har kanske en bättre insyn i det kanadensiska rättsystemet än vad jag har??

Jag har inte sagt att jag accepterar misshandel eller överfall inom hockeyn. Läs den sista meningen i mitt förra inlägg... och det är väl knappast rätt att jämföra de småkurr som dom flesta ser som slagsmål, och ren misshandel typ Bertuzzi... Dom som sysslar med hockey vet vilka regler som gäller och dom allra flesta accepterar att känslorna rinner över ibland, och accepterar också dom följder som blir av detta...utvisning, matchstraff, avstängning, böter....(bertuzzi blev avstängd i 17 månader, förlorade över en halv miljon dollar i förlorad inkomst OCH fick böta flera hundra tusen)...kom inte och säg att hockeyn tar våldet på allvar!!
 
thedude - Ej medlem längre2006-02-22 18:54
Antal inlägg: 488

Ett jävla tjat om Bertuzzi. Det han gjorde var ju fasansfullt och kan knappast platsa i en debatt om hockey.

Men, skit samma. Nu är vi ju i OS-semifinal. Det är ju gött. Och bara en utvisning dessutom idag. Också bra. :-)
 
Bim19642006-02-22 19:27
Antal inlägg: 1854

Då är det roligare att se på damhockey, där tacklas det inte alls på samma sätt. För att när det var tillåtet blev det alldeles för mycket skador på tjejerna därför förbjöds det nästan helt, med en del undantag.
På en del herrmatcher ser man hur en del riktigt tar sats ibland när dom ska tackla till en annan spelare. Och när det gäller slagsmål så tycker jag personligen inte det är kul att titta på en match där dom till och med tar av sig handskarna för att slåss.
Visst kan jag förstå att adrenalinet rinner till, och man blir förbannad men återigen så är det trist när dom pucklar på varandra. För jag vill ju se ishockey och inte någonting annat.
 
thedude - Ej medlem längre2006-02-23 00:28
Antal inlägg: 488

Bra talat, Bim!
 
IMO - Ej medlem längre2006-02-23 00:37
Antal inlägg: 1766

en liiten undran bara... heter det inte nedsläpp?
/Ing-Marie 31 (jaja, nu ljög jag iiiiiiiiiiiite, men det är bara nyttigt!)


Själv slirar jag allldrig på tannngentbordt..,,
 
Faruk2006-02-23 01:13
Antal inlägg: 9

Dåligt talat, Bim !
Ishockey är en fysiskt sport där tacklingar har en stor del i spelet. Om damerna fick tackla så skulle även jag titta på damhockey.
 
Bim19642006-02-23 11:20
Antal inlägg: 1854

Jo men som jag sa det var min personliga åsikt Faruk.
Men jag såg på hockeyn igår där till och med kommentatorerna kommenterade en del tacklingar, och även de tyckte att en del var lite väl farliga.
Jag menade givetvis inte att man ska sluta att tackla men man bör nog se över hur man ska få tackla.
Damerna fick lov att tackla precis som grabbarna gör, men som jag skrev dom fick sluta med det för alla skadorna de fick.

I den allt mer växande sporten innebandy där jag för övrigt ser väldigt mycket matcher eftersom båda mina söner spelar.
Är det väldigt hårda regler om vad som man får göra och inte göra.
Ganska så självklart eftersom dom som spelar inte har några som helst skydd på sig.
Men alla har vi olika åsikter och tur är väl det annars hade man ju inget att diskutera om.
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-02-23 11:57
Antal inlägg: 921

Hockey och fotboll är egentligen dom enda sporterna som intresserar mig. Jag är dock glad att jag inte känner några utövare personligen, det är bara att se dom i intervjuer, det är primitiva gruffa-gruffa människor, flockdjurstyper.

Det känns bara så symptomatiskt att det var tre hockeyspelare som släpade upp en tjej på hotellrummet kvällen innan en match. Jag tror många stjärnor är riktigt otrevliga grisar, och grisar är det svårt att hålla pli på, så inte konstigt att det blir slagsmål.
 
Faruk2006-02-23 13:07
Antal inlägg: 9

Hej Bim1964, jag håller med om att innebandy har väldigt hårda regler på vad man får göra och inte får göra. Det har även ishockey och de flesta andra sporter men det finns alltid några vildhjärnor som går över gränsen. Därför tycker jag det är bra att man även kan dela ut "bestraffningar" såsom avstängning, åtal, böter, etc i efterhand genom videokonfrontation.
 
LoveEye2006-02-26 12:01
Antal inlägg: 364

HEJA SVERIGE kl. 14.05 =)=)=)
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?