Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade61
Mobilspel
Pågående20 169

Forumkategorier

Användare Inlägg  
run-marie2008-09-30 16:47
Antal inlägg: 1806

A-kasseersättning
Är det nå´n som vet säkert hur länge man måste vara medlem i kassan för att få ersättning om man blir arbetslös? Har hört både 6 mån och 12 mån. Hur är det om man blir uppsagd under den här tiden, alltså innan man hunnit vara med tillräckligt länge?

Kanske (borde) står på nätet, men har fått för mig att det är lättare att få infomation från nå´n som vet hur det är. Är det också olika på vilken A-kassa med är med i eller är det generella regler?

Vore skönt att få nå´t besked så kanske man kan känna sig lite lugnare. :-)

mul2008-09-30 16:57
Antal inlägg: 9

Har för mig att alla kassor lyder under samma regler. För att få ersättning ska man ha varit medlem i 12 månader och jobbat ihop till ett arbetsvillkor. Det är arbetsvillkoret som är 6 månader. Om man varit medlem kortare tid än 12 månader har man inte rätt till ersättning. Men det behöver inte vara 12 månader i samma a-kassa. Om du har bytt a-kassa och skickat in övergångsbevis på medlemstiden till den nya kassan så tillgodoräknas den medlemstiden.

mul2008-09-30 17:05

Och för de som inte är medlem i någon a-kassa, eller som inte uppfyller inträdesvillkoren, finns alfakassan. Där kan man få en grundersättning om man inte uppfyller något arbetsvillkor.

evald22008-09-30 17:14
Antal inlägg: 15

Förbered dig på en lååång behandligstid och ha ordning på alla papper!
A-kassan är inte den mest effektiva instansen enlig min erfarenhet...Blev arbetslös 31 Juli och får min första utbetalning 1 oktober!!

run-marie2008-09-30 17:14

Tack mul, har tidigare varit med i samma A-kassa som jag gick med i igen. Utträdet skedde 070131, alltså har jag varit ur i 1 år o 7 mån. Anställningen har jag haft i 22 år så det är inte problemet. Min rädsla nu är ju om jag blir uppsagd, typ om 2-3 månader, då har jag alltså ingen rätt att få ersättning även om uppsägningstiden är 12 månader?

Trodde aldrig att det skulle drabba mig efter så många år, men man kan aldrig vara säker längre nånstans.

Alfa-kassan är ju bara en liten del av vad den andra är, men ändå.

mul2008-09-30 17:17

Jag tror inte att det finns något "undantag" om det är så att man har blivit uppsagd, utan man får nog helt enkelt fortsätta att vara medlem bara tills man uppnått de 12 månaderna. Det bästa är helt enkelt att ringa till kassan och fråga. Men det är viktigt att gå till arbetsförmedlingen och skriva in sig den första arbetslösa dagen. Kassan brukar vilja ha papper på papper på papper angående vad man sysselsatt sig med. Om man slutat arbeta och väntat ut ett par månader för att sen begära ersättning lär de nog krångla med en om man inte stått på arbetsförmedlingen om man varit arbetslös.

mul2008-09-30 17:20

Förstår jag dig rätt nu? Om du skulle bli uppsagd inom kort så har du en uppsägningstid på 12 månader, då du isf kommer att arbeta? Om så är fallet ska det nog inte vara några problem. Om du går in i a-kassan då så att du får med de där 12 månaderna. Arbetsvillkoret har du ju på det torra. För arbetsvillkoret låg sist jag kollade på 6 sammanhängande månader, minst 17 timmar per vecka.

mul2008-09-30 17:23

Haha jag läser för snabbt idag :P Om du är med i a-kassan igen så är det inga problem. Skulle det värsta hända har du ju redan skrapat ihop det du behöver. Hur myket det krånglar och hur lång tid det tar att få ersättning verkar variera mycket mellan olika kassor. Jag skulle ta det lugnt om jag var du. Du har din säkerhetslina på det torra :)

evald22008-09-30 17:27
Antal inlägg: 15

mul
du får läsa på bättre.. arbetsvillkoret gällande arbetat tid ligger högre!

mul2008-09-30 17:34

Haha ja, det gör den säkert. Var länge sen jag rotade i det där. Hur högt ligger den idag?

mul2008-09-30 17:37

Nu var jag tvungen att kika efter på det där bara för det ;) Såhär stod det på min a-kassas hemsida: Arbetsvillkoret innebär att du under den senaste 12-månadersperioden (ramtiden) måste ha för­värvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmars arbete i varje månad. Om du inte upp­fyller detta, krävs det att du har arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period av 6 kalendermånader. Minst 50 timmars arbete i varje månad krävs. Du kan uppfylla arbetsvillkoret genom arbete som anställd eller med arbete i eget företag.

Klarblixt2008-09-30 17:37
Antal inlägg: 18

Men menar du mul, att om man varit medlem i A-kassan och sedan går ut, och sedan efter ett år går in igen så kan man räkna den tid man hade innan också? I så fall borde ju "alla" göra så.

mul2008-09-30 17:40

Nej det menar jag inte. Men om man byter arbete och då kanske bestämmer sig för att byta a-kassa så kan man tillgodoräkna tiden. Det blir ett medlemskap utan avbrott fast i olika kassor.

mul2008-09-30 17:43

Det jag menade i Run-Maries fall är att eftersom hon har en uppsägningstid på 12 månader får hon ju ihop 12-månadersperioden om hon snabbt skulle gå med i a-kassan igen om hon blir uppsagd. Nu fattade jag det som att hon redan är medlem i a-kassan igen så då är det ju inga problem där. Hon får ju ihop det där året.

konsultinnan2008-09-30 17:48
Antal inlägg: 20

Hej Run-mari. För att få ersättning krävs att du uppfyller ett arbetsvillkor, dvs 6 månaders arbete under den senaste 12 månaders perioden. (enl tidigare inlägg)OM du inte varit medlem i ett år får du ett grundbelopp under perioden fram till att du varit medlem ett år (du måste vara över 20 år-....). När du uppfyller medlemsvillkoret får du inkomstrelaterad ersättning. Grundbeloppet är 320 kr per dag om du har en normalarbetstid på 40 timmar per vecka. den inkomstrelaterade ersättningen är 80% av den dagsförtjänst som räknas fram som din normala inkomst. Normal arbetstid och normal inkomst räknas förenklat ut på alla timmar /all inkomst du jobbat ihop de 12 senaste månaderna dividerat med 51,96 veckor.
OBS Alfakassan vänder du dig bara till om du inte är medlem någon annanstans, alla kassor betalar ut grundbeloppet, sök där du är medlem.

Mimikryp2008-09-30 17:56
Antal inlägg: 9057

Mul vet vad hon pratar om! *nickar uppskattande*

skogsturken2008-09-30 18:00
Antal inlägg: 397

I dag krävs att man varit med i a-kassan i tolv månader innan full a-kasseersättning betalas ut. Den tidsgränsen sänks tillfälligt nästa år till sex månader, enligt regeringens nya förslag för att locka tillbaka de från a-kassorna flyende medlemmarna.

run-marie2008-09-30 18:01

Tack alla snälla människor därute för all information.

Jag är 63 år drygt, har varit sjukskriven sedan 070221, först heltid, sedan 25 % och sedan 1 år tillbaka arbetar jag 50 %. Det är alltså
20 tim/vecka. Har nu fått reda på att jag kan ligga i riskzonen och blir naturligtvis skiträdd.

Har talat med A-kassan idag och fått frågan om jag vill bli medlem
fr o m 081001 eller 080901 eftersom jag faxade inträdesansökan idag.
OK, naturligtvis fr det tidigare datumet (visste inte att det kunde gälla retroaktivt). Ponera att jag blir medlem då fr o m 080901 och skulle få en uppsägning senare i höst med 12 månaders uppsägning så behöver jag inte var rädd för att A-kassan INTE skulle gälla när de 12 månaderna har gått (alltså i slutet av 2009)?

skogsturken2008-09-30 18:04
Antal inlägg: 397

www.na.se/artikel.as...ID =1387214

y not2008-09-30 18:38
Antal inlägg: 9014

om jag förstått det rätt den tillfälliga ändrin skogsturken hänvisar till är du alltså a-kassberättigad om sex månader, allts 1 maj

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?