Spelrum
Giraffen25
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
34
Inloggade60
Mobilspel
Pågående22 217

Forumkategorier

Användare Inlägg  
fyllskalle2006-02-21 17:23
Antal inlägg: 211

Utan snus i fjorton dar
Har funderat lite på att sluta med nikotin och skulle vilja ha lite info om vilka traumatiska upplevelser som väntar mig.
Jag har snus inne hela min vakna tid. Min snusning har pågått i cirka 17 år. Utöver snuset brukar jag krydda livet med lite cigaretter också. Ungefär 10-15 per dag under veckan. Mellan 0-5 under helgerna. Jag är lite rädd för de symptom som min kropp kommer uppvisa om jag slutar helt tvärt och vill därför vara lite förberedd ifall jag skulle ta steget fullt ut och sluta. (Jo jag är också lite rädd för de symptom som uppkommer om jag inte slutar, om detta behöver ni inte berätta.)
Vill gärna höra lite om era erfarenheter angående detta.
Mvh
Fyllskalle
 
Dicea - Ej medlem längre2006-02-21 17:52
Antal inlägg: 882

Oj, läs hela det här inlägget innan du deppar ihop!:) Du kan vänta dig en mängd abstinenssymtom - skakningar, huvudvärk, svajigt humör åt alla möjliga olika håll. Du bör vara förberedd på en del depressiva inslag, så varför inte röra på sig mer ett tag? Det har inverkan på signalsubstanserna i hjärnan som kommer att få SPADER när du lägger av.
Jag tycker det hjälper att veta att det är just så; kemi i hjärnan och i kroppen som man satt ur spel när man använt denna drog. Kroppen behöver lite tid för att återställa den naturliga balansen - se till att du gör saker som du tycker är kul, även om de kanske inte känns särskilt roliga just då, när du precis slutat...:) Kroppen ska ju lära sig "kicka" på andra saker än nikotin. Och - det som hjälpte mig mest: När suget sätter in, riktigt, riktigt sätter in så är det som mest intensivt i en minut (1 min=60 sek). Man klarar av att hålla ut..
 
anduin - Ej medlem längre2006-02-21 18:54
Antal inlägg: 273

Var utan snus i 2 dygn, efter 24 timmar kunde jag inte koncentrera mig på nånting och tryckte in grovsalt mm under läppen för att det skulle svida lite. Sen dess har jag aldrig slutat igen. Kan tänka mig att det är mycket värre för någon som har snusat längre en den lilla tid jag har :P.
 
Bror Mu - Ej medlem längre2006-02-21 19:48
Antal inlägg: 921

Jag var utan kaffe hela dan igår, hade sjuk huvudvärk hela kvällen och natten som nu är botad med många koppar. Att sluta snusa finns inte på kartan...
 
Slemet2006-02-21 23:26
Antal inlägg: 938

Du kanske inte ska lägga av med snus totalt på en gång. Börja snusa miniprillor, sen reducera dem mer och mer, tills du förhoppningsvis inte behöver snusa mer... Låter lite väl lätt kanske... Men testa lite nikotintuggummin o sånt mellan prillorna också, hoppas det löser sig! (själv tänker jag inte sluta snusa... fast nu snusar jag bara minisar)
 
gubbi2006-02-21 23:27
Antal inlägg: 2638

Jag snusade i 10 år innan jag för tre månader bestämde mig för att lägga av. Choice nikotinfria variant har hjälpt mig en hel del! Dock har det frestat på. Periodvis har jag mått så kasst att jag varit på väg att börja igen, men det är bara att bita ihop!
 
Måns_E2006-02-22 01:34
Antal inlägg: 11969

hmm

men gubbi fuskar ju ibland ;)
 
Angus2006-02-22 07:49
Antal inlägg: 380

Jag hade samma blandmissbruk som dig under 21 års tid.
Mer snus än cigaretter alltså..
Jag tog det i två förutbestämda steg.
Först väck med cigaretterna, i mitt fall så slängde jag dom den 4 oktober i fjol.. Inte ett bloss efter det.
Därefter var det snusens tur. Den 3 februari slängdes sista dosan.
Det har varit en jobbig tid, särskilt första veckan..
Men det är inte snusbegäret som suger.
Från den dag jag slutade snusa så har jag varit konstant sugen på en cig.
Men det har gått bra..
Mitt råd är således:
Bestäm dig! Du ska inte ha några alternativa utvägar.
Sluta rök.
Cirka tre månader senare - sluta snusa.
Pang på utan en massa fjantiga tuggummin eller plåster.
Har du bestämt dig så behövs inget sånt.

//Nikotinfri i 19 dagar
 
gubbi2006-02-22 09:07
Antal inlägg: 2638

Måns: Ja, jag fuskade faktiskt under Scrabbleturneringen i Örebro i helgen... =) Annars hade jag nog fått frispel...
 
bernst2006-02-22 09:24
Antal inlägg: 69

Kan det bero på att jag satte dina nerver i gungning ? :) /Bernst
 
gubbi2006-02-22 09:26
Antal inlägg: 2638

Haha... ja, du bröt min nikotinfria period genom att skrämma upp mig rejält! =)
 
boktok2006-02-22 11:39
Antal inlägg: 326

En f.d. kollega till mig hade slut på snus en gång, fick abstinens, och stoppade in blomjord i stället...
 
fyllskalle2006-02-23 10:32
Antal inlägg: 211

Tack för tipsen
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?