Spelrum
Giraffen12
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade13
Mobilspel
Pågående20 165

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Piaree2008-10-01 21:45
Antal inlägg: 1325

Enäggstvillingar
Har inte enäggstvillingar samma fingeravtryck? Något mer de INTE har gemensamt? Jag kräver att få veta vad & varför! Någon som vet?

run-marie2008-10-01 21:58
Antal inlägg: 1806

Varför skulle dom ha samma fingeravtryck? Däremot har dom samma DNA. De har inte samma utseende (lika men inte exakt och ibland helt olika) och absolut inte samma temperament.

Varför är det så viktigt för dig, har du en tvillingsyster?

Piaree2008-10-01 22:06

Jag tänkte mest att har dom samma DNA, borde dom ha samma fingeravtryck oxå. Där ser man vad lite jag vet. Var mest nyfiken, eftersom jag precis såg en film med ett par enäggstvillingar, där de ena mördade en bunt med tjejer, men dom fick ingen matchning på fingeravtrycken, eftersom dom tog "fel" tvilling hela tiden. Sånt jag kan ligga sömnlös & tänka på ;-) Nej, har ingen tvilling vad jag vet.

Dyslekso2008-10-01 22:09
Antal inlägg: 8945

"Although identical twins have the same genotype, or DNA, they have different phenotypes, meaning that the same DNA is expressed in different ways.

Traits determined by phenotype, such as fingerprints and physical appearance, are the result of "the interaction of the individual�s genes and the developmental environment in the uterus." Thus, a DNA test can't determine the difference between identical twins, while a simple fingerprint can."

Från
ask.yahoo.com/20010213.ht ml

Piaree2008-10-01 22:20

OK! Tack!

run-marie2008-10-01 22:22
Antal inlägg: 1806

Eftersom jag är mormor till enäggstvillingar så vet jag ju iaf lite om det.
Det skiljer 5 min på tjejerna och de är verkligen otroligt lika, men min dotter har varit på många tvillingträffar och det finns vissa på foton som inte alls är lika (utseendemässigt alltså). "Våra" tjejer är helt olika i temperament och mycket annat men dom flesta kan inte se skillnad på dom, men det kan jag! Stolt "mommo" på många sätt. :-)

Eva_M - Ej medlem längre2008-10-02 18:39
Antal inlägg: 286

såg en film där brottslingen hade 2 olika DNA....
det var tufft för polisen..
har för mig om att killen fått nån form av något kroppsligt typ ryggmärg , blod på så vis hade han 2 sorter.
Åhhhh att man ska ha sånt dåligt minne,,,,

Tess 082008-10-02 18:43
Antal inlägg: 18003

Det finns ju de som har blivit ihopsatta av två tvillingar....
Såg på TV en som såg helt normal ut, men hade typ ena tvillingens njurar och den andres lever....

Piaree... Jag såg också om ett sådant fall...

Piaree2008-10-02 18:43

Om du menar CSI-avsnittet (tror jag), så hade han fått en ryggmärgstransplantation (eller liknande). Ganska ball, egentligen.

Mimikryp2008-10-02 20:18
Antal inlägg: 9057

Jag har alltid varit fascinerad av enäggstvillingar, att de ofta är så otroligt lika men att de lika ofta har helt olika personlighet, så man märker att det absolut är två helt unika individer...
Jag har också fått reda på att de INTE har likadana fingeravtryck, även om de är lika (deras fingeravtryck alltså).

NightRanger - Ej medlem längre2008-10-02 20:25
Antal inlägg: 1630

CSI var precis Eva_M m prata om va jag fatatr me. inga har likadana fingeravtryck iallfall enligt FBI

Eva_M - Ej medlem längre2008-10-02 21:16
Antal inlägg: 286

Det värsta jag var med om var nere i SKåne när jag gick i högstadiet.
Jag träffade en kille som jag blev kompis med....
Sen skulle jag besöka honom hemma...jag fick en chock......
Hemma hos honom fanns 2 kopior....Alltså var dessa trillingar och alla var rödhåriga....
Kan aldrig glömma chocken..
Detta var ju på 70 talet men vad kul om någon vet vilka dessa 3 grabbar är :) Kommer tyvärr inte heller ihåg namnen på dom men minns att dom hade en rätt mycket äldre bror som körde Gullfiber-lastbil..
Spännande med trillingar men hur orkade föräldrarna när dom var små....

Jollz2008-10-02 21:59
Antal inlägg: 673

Hade en föreläsning om genotyp vs fenotyp häromdan där föreläsaren likande genotyp vid noterna i ett stycke musik och fenotypen när olika människor spelar samma stycke.

ajohansson2008-10-02 22:09
Antal inlägg: 125

hejsan! finger avtrycken är de enda som inte enäggs tvillingar har samma! jag är själv enäggstvilling !

Piaree2008-10-02 23:01

Hur är det att vara enäggstvilling? Jag är mycket fascinerad av fenomenet.

ajohansson2008-10-03 00:26
Antal inlägg: 125

Det är jätte bra! vi är 45 år nu , vi har bråkat , men inte som "vanliga" syskon! För när jag eller min syrra blir "sårade" så känner den andra av detta! Vi två är mycke för de här med hur den andra känner de! vi känner ofta hur den andra har de och känner de. vi är lika! Det är svårt att beskriva , men jag är stolt av att vara tvilling. vi har alltid varandra i glädje och sorg!

Piaree2008-10-03 00:29

Ball. Jag är grymt impad.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?