Spelrum
Giraffen13
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade14
Mobilspel
Pågående20 165

Forumkategorier

Användare Inlägg  
L19732008-10-02 22:17
Antal inlägg: 667

tjäna pengar
Jag har ett heltidsjobb, jobbar i "skift", olika varje vecka mellan kl 8-20 och var tredje helg, men känner att min ekomomi inte är den bästa. Har studielån och även ett banklån samt en massa andra "klantiga" utgifter. Skulle behöva tjäna lite extra pengar för att ordning på min ekonomi. Nu efterlyser jag seriösa tips på hur jag kan tjäna lite extra pengar och reda ut min situation.

Tack på förhand till alla som orkar engagera sig i mitt öde =).

Sotfinger2008-10-02 22:25
Antal inlägg: 22361

Bli återförsäljare för någon produkt. Bli god man eller kontaktperson för någon som behöver stöd och hjälp. Tillverka något själv som du kan sälja. Jobba extra i hemtjänsten.
Alternativ: sök skuldsanering.

kaparen - Ej medlem längre2008-10-02 22:26
Antal inlägg: 4805

Dra ner på utgifterna

ewaleena - Ej medlem längre2008-10-02 22:29
Antal inlägg: 1977

Jag jobbar heltid skift rullande 6-veckorsschema med var 3:dje helg och till det har jag lyckats klämma in ett halvtidsjobb som lokalvårdare. Jaja, jag vet att lokalvårdare inte är ett drömyrke, men jag städar på 2 banker vilket gör att det mest är "finstädning", alltså ingen riktigt smuts och grisighet alls :)
Vissa butiker/cafeer behöver så kallade "lunchavlösare" i kassan eller bara helgarbete. Annars är ju försäljning via telefon på kvällstid en ide.
Själv har jag haft som extraknäck att göra marknadsundersökningar på folk i närområdet. För ett par år sedan jobbade jag extra på ett demensboende där jag fick välja tider själv då jag kunde ställa upp.
Nu när det lackar mot jul kan man ju gå runt lite och fråga själv. Brukar finnas en del extrajobb före jul.

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-02 22:30
Antal inlägg: 3169

Något av det viktigaste man ska göra är att göra sig av med alla onödiga utgifter som tex mobilabonnemang, leasing o dylikt. Se över om du kan göra dig av med någon utgift eller kanske förbättra räntan genom att ta ett medlemlån istället för dyra avbetalningar. Sälj onödiga saker på tradera och blocket.

Suds McDuff2008-10-02 22:30
Antal inlägg: 1308

Min gissning är att det kommer att komma en massa dryga svar på det du skriver L1973, men skit i dom.

L19732008-10-02 22:47
Antal inlägg: 667

Tack för alla svar. Skuldsanering är INTE ett alternativ. Så illa är det inte. Det handlar om att jag vill kunna betala av alla dessa "småsaker" som halkar efter hela tiden. Vill bli av med dem och börja ha pengar över varje månad istället för att lönen ska försvinna till räkningar samma dag den kommer. Mobilabonnemang är något som man kan ta bort om man inte har bindnigstid kvar annars blir det dyrt. Det är inte bara att ringa in och avsluta. (tro mig jag jobbar med mobilabonnemang). Jag ska sätta mig och kolla runt lite med mina kontakter....
Suds McDuff: Tack

Quarryman2008-10-03 07:12
Antal inlägg: 38

Övertid på det jobb du har då? Det ger väl mer pengar än ett extrajobb.

aih2008-10-03 07:30
Antal inlägg: 150

åk ut o var återförsäljare för nån produktpå sk homepartys
själv gör jag de nåån gång i månaden odeblir ganska fort några hundralappar över

uisge beatha - Ej medlem längre2008-10-03 07:37
Antal inlägg: 1289

Jag har varit i samma situation som du. Jag hade en massa "småutgifter" varje månad, plus csn-lånet. Jag gick oftast inte ens runt varje månad, trots att jag inte hade några stora lån. Men de smålån jag en gång i livet hade tagit - hade räntor som gjorde att jag under alla dessa år knappt knaprade bort ngt från själva lånen. Idag har jag betalat bort alla lån förutom csn. Det ligger en befrielse och en stolthet i att ha klarat av detta.

Jag hade tur - för jag kunde låna en stor del av lånesumman av en släkting och pröjsa in en hel del direkt. Sen satte det stora arbetet igång. Jag satte mig ned och samlade alla löpande räkningar samt alla andra utgifter som jag såg att jag gjorde av med varje månad. Jag kunde dra ner ganska mycket från mitt vardagliga leverne, och spara in en hel del. Jag flyttade till en billigare lägenhet under en tid - och slutade helt att konsumera onödigheter under ett år.

Jag arbetade extra under hela den här tiden - och varenda krona som blev över betalade jag på resterande lån och till min släkting som lånat mig pengar. Det tog ett år - det var inte så skoj...men idag läser jag på universitetet igen, lyckas överleva utan att ta fler lån från CSN tack vare att jag inte har några andra räkningar utöver hyra, mobil och internet. Så som du kan se - handlar det inte om magi eller ens ngn speciellt större uppoffring. Jag hade klarat av det även om jag inte hade fått det där privata lånet - men det hade varit lite tuffare ska erkännas. Dock inte omöjligt, särskilt inte om du, likt mig inte har några enorma summor egentligen.

Så det enda råd jag kan ge dig är dessa självklara - 1. Bestäm dig. 2. Dra ned utgifterna. 3. Arbeta så mycket extra du kan - bestäm hur länge du tycker att du kan klara av det. 4. Kör hårt en period - det är det värt.

Lycka till.

uisge beatha - Ej medlem längre2008-10-03 07:40
Antal inlägg: 1289

Tilläggas skall att mitt liv innan inte på ngt sätt innehöll några extravaganser. Jag tyckte verkligen inte att jag hade råd med något alls överhuvudtaget. Jag har aldrig varit ngt shopping-freak, och jag satt inte med några dyra elektronikgrejor. Men ändå - eftersom jag hade dåligt med pengar, så levde jag korkat. Jag storhandlade inte mat, jag köpte inte månadskort till tåg och buss - jag löste enkelbiljetter för jag hade inte "råd" att lägga ut de där 600 kronorna i ett svep osv. Vad jag menar är att man oftast kan dra in på utgifter trots att man inte "tycker" att man har några.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?