Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 143

Forumkategorier

Användare Inlägg  
y not2008-10-04 15:14
Antal inlägg: 9014

The Secret
eller Hemligheten som den också kallas på svenska. Vad tycker ni om den. Det jag gillar med den är att den ger oss möjligheter att skapa våra liv. Att det faktiskt är en mental process och om vi tillfullo förstår det så kan vi ta hundra procent ansvar över våra liv. Det finns ganska mycket på det teamat nu, Kvantjaget, What the bleep do we know, Själens boning för att nämna några.

De jag nämnde ovan gillar jag och är alltså anhängare av detta sätt att se på vertkligheten, men jag gillar ändå inte the Secret. Jag tycker faktiskt riktigt illa om den och det på precis samma sätt som jag gjorde med Wayne Dyers siktamotstjärnornaböcker. Det de fokuserar på är materiell och ekonomisk lycka på ett sätt som jag snarare tror konserverar oss i detta tänkandet än tvärtom. Dessutom tycker jag rent illa om den kapitalistiska idén med en liten härskande rik överklass. Alla kan faktiskt inte vara på toppen av en pyramid som består av dess deltagare.

Så många som inte lyckas med dessa metoder leder sanrare till ett ytterligare misslyckande och fixering på pengar.

En lustig sak tyckte jag det vara när jag laddade ner The Secret från TPB och talade om det för en som sålde filmen och håller föredrag om den. Den personen blev sur för att jag "stal", och jag undrar hur det går ihop med budskapet att man skapar sig vinsten mentalt? Lite Hollidaymagicvarning mao

Piaree2008-10-04 15:20
Antal inlägg: 1325

Har varken läst eller sett The Secret (förutom på Oprah & det gills väl inte), men handlar det inte om att jobba med att hitta sig själv & sin plats i världen & lära sig älska sig själv & sedan är det materiella som en belöning? Eller har jag missuppfattat? Kan oxå tycka att det är fel att belöna sig själv med materiella ting, men i slutändan handlar det ju om att bli en bättre människa. Eller har jag fel?

y not2008-10-04 15:24

Hemligheten är att du skapar ditt liv och din tillvarao med tanken. Att det är något de rika vetat om i alla år men som nu plötsligt släppts ut till var och en som är villiga att betala för att köpa filmen eller föredraget eller boken.

Piaree2008-10-04 15:32

Ok. Har inte alls fått uppfattningen att det handlar om pengar eller politik, utan hur man skapar sin egen lycka. Men men, det kanske är meningen att lura folk, som du säger.

y not2008-10-04 15:40

Som sagt kärnan i budskapet är just att det är din egen uppfattning som är sanningen och genom att förändra den så blir du rik. Jag redovisar alltså min upppfattning och enligt den så är detta ett sätt att bli lycklig på på ett väldigt amerikanst sätt. Ramhistorien om den förborgade hemligheten som släpps just nu ger jag inte mycket för.

tydal2008-10-04 15:42
Antal inlägg: 548

Om det är det som är hemligheten så låter det ju inte som den kommer med så mycket nytt.

Det känner väl de flesta till att om man inte tror på det man gör, och inte tror att man kan åstadkomma det man vill, ja då är man ju inte motiverad och då försöker man ju inte sitt yttersta.

Ingen kan veta vad framtiden innebär, men tror man att man kommer att uppnå det man vill så ökar ju chanserna eftersom man lägger mer energi på att försöka nå dit.

Man kan inte alltid lyckas med allt, men hur man ser på det inträffade har betydelse:

"Förlorare" ser en motgång som ett misslyckande och det får dem kanske att ge upp.

"Vinnare" ser en motgång som att de provade en metod och den gav inte önskat resultat, så de provar en annan metod.

Även framgångsrika människor har gjort misstag och haft stora problem, men de har inte gett upp utan provat andra vägar tills de hittat en som lett rätt.

När jag tänker efter, så...Det kanske är det som är hemligheten, ändå.

Piaree2008-10-04 15:55

Jag tror inte man kan köpa sig lycka, som du säger y not, det är nog ett väldigt amerikanskt synsätt, så jag ska nog strunta i att läsa boken eller se filmen. Eller så kanske jag ska göra det, för att få ett nytt perspektiv på girighet. ;-)

Det ligger nått i det, tydal. Jag försöker att inte se nederlag som misslyckanden, utan som erfarenhet. Som du säger, alla har vi gjort misstag & snedsteg, det handlar ju om inställning.

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-04 17:29
Antal inlägg: 1972

ladda ner den gratis ist
har visst en viktig kärnpunkt

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-04 17:34

folk betalar ju 1300 för att klippa håret tex. jag klipper mig själv
allt är en prioriteringsfråga
varför ska det alltid beskyllas så fort nån vill sprida kunskap om det "osynliga" healing, zonterapi, aromaterapi osv
när ni gladeligen betalar tusingar för märkeskläder utan kritik?
om man mår bra av det? kan det inte få vara okej då?
och som sagt, the secret finns verkligen att få tag på gratis.

Piaree2008-10-04 17:44

Jag är konsekvent. Köper inga dyra prylar eller märkeskläder & klipper mitt eget hår.

Cosette2008-10-04 18:10
Antal inlägg: 104

har inte läst "hemligheten" men en del annat liknande... och de fokuerar inte bara på pengar... eller rättare sagt de fokuserar på att man ska ta reda på vad man vill ha... ex relation, hälsa, pengar, nytt jobb... och sen fortsätta fokuset på det
exempel, man sätter sig inte i en taxi och säger jag vill inte åka till Luleå när man vill till Stockholm..
samma sak med tankar.. verkar det som om de menar...

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-04 18:27

closette: ja precis

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-04 18:27

cosette menar jag :S

Piaree2008-10-04 18:35

Jag tar även med mej egen tygpåse till mataffären. Bra för miljön & skonsamt för plånboken.

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-04 19:52
Antal inlägg: 6214

Problemet som jag ser det med "The Secret" är inte dess budskap i sig, utan hur det paketerats för att bli en storsäljare. Det bygger ju på samma idéer som många andra filosfier, att man själv skapar sin verklighet och "if you build it, they will come" vilket jag tycker är en sund livsfilosfi.

Många av exemplen i filmen "The Secret" bygger ju på att man genom att verkligen vilja och bestämma sig skall nå ekonomisk frihet, vilket tilltalar en bred skara och gör "produkten" The Secret lättare att sälja.

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-04 19:55
Antal inlägg: 6214

Piaree, budskapet är egentligen inte amerikanskt alls. Snarare skulle jag säga österländskt (buddhistiskt) och det samma som i många självutvecklande program. Förpackningen är lite amerikansk, just med fokus på ekonomisk framgång.

Kan man filtrera förpackningen och se på själva huvudbudskapet, att vi alla har förmågan att omvandla stress/frustration etc. till framgång och med tankens kraft skapa det liv vi vill ha, så har man vunnit mycket.

y not2008-10-05 07:51

jo visst dudeniro. Men är det inte vettigare då att ta emot samma budskap från en källa som man inte behöver filtrera embalaget från.
Det är just paketeringen som gör mig så kritisk mot den och som jag faktiskt inte trtor de flesta lyckas filtrera bort. Jag tror heller inte det är säljarens syfte att man skall filtrera bort det.

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-05 09:07

men åh sluta bråka
skriv en egen bok

y not2008-10-05 09:14

Intressant inlägg ryssbrud. Det verkar som du kommit på något. Det skulle vara intressant hur du vill att man applicerar den ståndpunkten i ett allmännt perspektiv.
Vad tycker du om olika diskurser rent generellt?
Hur ser du på att man kritiserar olika former av propagande.
Är du konflikträdd?
Vad vet du om mina författarambitioner och medfökljade talang?

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-05 09:21

ynot: skriv en bok, är väl ett vldigt bra initiativ
och nej jag har inte funderat på dina författarambitioner, men nu när du reagerar på det? kanske var det en bra uppmuntran
SKRIV SKRIV SKRIV

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?