Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående20 143

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Paniksurr - Ej medlem längre2008-10-05 01:22
Antal inlägg: 242

Michel Foucault
Ni som är intresserade av straff och kriminologi, kriminalitet etc har kanske läst Michael Foucault.

Om hans åsikter kan man ju själv ha en hel del åsikter.

Ni som läst honom, vad anser ni?

swingmatism2008-10-05 07:59
Antal inlägg: 509

Jag har läst honom och har en del åsikter; men främst så anser jag att som trådskapare i ett forum; när man syftar till att föra diskurs kring någonting så får man själv inleda med ett argument eller någonting och inte bara förklara att man kan ha en del åsikter (detta är väl ändå rätt givet?).

Personligen så läste jag inte Foucault av dina ovan nämnde skäl (emedan han främst var analyserade sociala sammanställningar i samhället - och det kriminella endast är en del utav detta) - jag läste Vansinnets Historia och blev antagligen aningen övertygad emedan jag i mångt och mycket håller med honom. Att det, snarare än en psykologisk diskurs är den om urskiljning och vad som är för tiden och platsen gällande.

Nunnelunan2008-10-05 09:20
Antal inlägg: 1172

Jag håller med swingen i hans första stycke ovan och eventuellt återvänder jag hit, då trådskaparen gjort sitt?

SämstpåBeta2008-10-05 09:40
Antal inlägg: 1761

var det inte han som myntade begreppet Panoptikon? Centrerad person eller grupp som styr det runt omkring sig. Exempel ett fängelse!

swingmatism2008-10-05 10:19

även exempel vilken sammanställning som helst; flockmentalitet?

swingmatism2008-10-05 10:22

begreppet i sig, Panoptikon, är för mig nytt i samband med Foucault - men mig veterligen så har detta med arkitektur att göra.

Smutsmunnen2008-10-05 10:41
Antal inlägg: 74

Foucault myntade absolut inte begreppet panoptikon, det härstammar så vitt jag vet ifrån den brittiske 1800-tals filosofens Jermey Benthams samhällsförbättrarprojekt . Däremot diskuterar Foucault begrepp i "Övervakning och straff", i relation till Bentham. Benthams panoptikonkoncept tjänar där som ett exempel på ett "maktdispositiv" (egen översättning kommer inte ihåg vad det heter i den svenska översättningen), dvs en rent rums-tidslig/arkitektonis k sammansättning som i sig själv positionerar subjekten i termer av makt och kunskapsinhämtning.

Själv har jag aldrig läst Foucault för att jag varit intresserad av kriminologi, jag blev tvärtom mindre intresserad av kriminologi av att läsa Övervakning och straff. Länge sen nu jag läste honom, men det förblir lite av en kärlekshistoria. Den filosofi magisteruppsats som skulle utlägga Foucault som antifenomenolog strandade brutalt mitt i (jag gav upp) men någon gång återkommer jag till ämnet.

oeronbarn - Ej medlem längre2008-10-05 12:11
Antal inlägg: 2288

Har inte läst Foucault än, men har stött på honom i diverse sammanhang och blivit mer och mer sugen. Håller med om att trådskaparens ambitionsnivå bör vara aningen högre för att stimulera diskussion, och vill samtidigt passa på att starta en petition för att förpassa ordet diskurs (tillsammans med ordet tänk) till den språkliga soptunnan.

("Hos Michel Foucault är en diskurs en regelstyrd kunskapsinstitution, t.ex. psykiatrin eller biologin" - saxat från NE)

Smutsmunnen2008-10-05 12:21
Antal inlägg: 74

Jag skriver på din petition

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?