Spelrum
| Giraffen | 5 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 20 164 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| rispåse | 2008-10-05 11:52 | |
![]() | Ungar o städa!!!!! Ska man låta det bara förfalla i ungarnas rum eller ska man kräva upprensning när det är värre än värst??? Jag har i alla år hållit på det sistnämnda, men nu har jag mött min över man i en 6 åring verkar det som... Alltså, vi har världens bataljer om just detta o han ger sej inte. Rummet ser ut som 7 svåra år efter en kvart från nystädat. Jag blir galen o han blir förbannad. Vägrar att städa. Hur gör ni med liknande problem????? | |
| Bitte - Administratör | 2008-10-05 11:54 | |
![]() | Plocka bort att stoppadet i svartsäckar och bär ut det ,, då lär sig han att opps om jag inte städar så kastar mamma mina skaer,, Bitte | |
| Taka | 2008-10-05 11:54 | |
![]() | Tillslut står de väl inte ut med skitigheten och städer ändå? Om du hela tiden pushar finns ju risken att 6åringen bygger upp psykiska barriärer som gör att han/hon inte städer på grund av att han/hon inte vill låta dig "vinna". Jag skulle nog slappnat av och sett om de hjälpte. | |
| rispåse | 2008-10-05 11:56 | |
![]() | Bitte, jag har tetat den varianten, funkar inte.. Taka, jag tror eller det känns mycket som att det är det det handlar om, att han ska vinna, o det gäller i stort vad det än är, jag ska prova avslappningsvarianten/ | |
| micro113 | 2008-10-05 11:57 | |
![]() | Taka Efter fem barn kan jag lova dig att de inte städar själva för att de inte står ut ..... barn och tonåringar tycks ha en formidabel förmåga att trivas i röriga och skitiga rum. | |
| rispåse | 2008-10-05 11:58 | |
![]() | Micro, hur gör du då??? | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2008-10-05 11:59 | |
![]() | Vem mår dåligt av att det är stökigt? Du eller barnet? Om det är du så städa. När barnet upptäcker att det inte är så skoj - då städar h*n :) | |
| micro113 | 2008-10-05 12:02 | |
![]() | rispåse Om du plockar bort alla grejer han strör omkring sig -- så har han ju till slut inget att strö. Poängen med sopsäcken är ju att de inte får tillbaka grejorna, utan möjligen lite i taget -- och så fort de vägrar städa så åker de bort igen. Funkade på mina.... Ett annat som funkade var att de fick hålla sig på sitt rum tills det var upplockat igen.... och då utan TV och ´TV spel givetvis. Fast med den metoden måste man vara lite tuff varje dag -- eftersom en sexåring är för liten för att själv ta itu med ett rum som är som ett bombnedslag. En annan metod jag använt är ju också att städa tillsammans -- jag har gått in och hjälpt till, med de skall plocka det mesta och vara aktiva i städningen..... på några av mina fungerade det jättebra ... på ett par fungerade sopsäcken bättre.. | |
| rispåse | 2008-10-05 12:02 | |
![]() | Gunilla, det är jag som mår dåligt av att det är kaos så klart. Men om inte jag lär honom att det inte är ok, vem ska då göra det? jag tror inte han kommer på det själv. Jag har två vuxna barn sen tidigare o där var det en av varje. Den yngre har fortfarande inte knäckt koden.. Jag tror på viss ordning o reda o lite skit i hörnen är det ingen fara med, men det är totalt kaos jag pratar om | |
| micro113 | 2008-10-05 12:04 | |
![]() | Gunilla Din ide låter helt åt hel.... när skall barn lära sig att ta ansvar för sin egen skit, och att man i en familj har vissa ordningar som man håller för andras skull likväl som för sin egen, om inte när de är små... | |
| fashionbaby - Ej medlem längre | 2008-10-05 12:09 | |
![]() | Hm jag är 16 och jag har ett bombnedslag på mitt rum pallar inte bry mig.. men i mellan åt säger faktiskt min mamma åt mig att städa o jag orkar inte.. antingen får hon svaret "Aa, gör det senare" Eller så svarar jag jag ingenting utan låter det se ut som det gör.. jag städar när jag själv känner för det.. men när jag väl städat å gjort det snyggt blir det lika dant igen så jag har slutat att städa mitt rum.. ser likadant ut iaf.. :) | |
| fashionbaby - Ej medlem längre | 2008-10-05 12:11 | |
![]() | Fast det är ju jag det.. har ingen aning hur andra ungdomar/ungar beter sig.. | |
| micro113 | 2008-10-05 12:13 | |
![]() | fashion Fast bodde du hos mig så hade du fått äta nudlar till middag fram tills rummet var städat -- och du skulle inte ha tillgång till några pengar, internet eller TV... ..fast det är hos mig det.. | |
| fashionbaby - Ej medlem längre | 2008-10-05 12:14 | |
![]() | micro113 yasch.. nudlar :o Haha vissa är fräcka. :) Antar att min mamma skämmer bort mig :D | |
| penguin1 | 2008-10-05 12:16 | |
![]() | Varför är det bara kvinnor som diskuterar detta???!!! | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-05 12:17 | |
![]() | Vi hade strängt städschema. Varje fredag krävdes dammsugning, våttorkning och lakansbyte. Minns jag rätt så var man väl 9-10 då man skulle klara det själv, innan hjälpte mamma till, efter så kontrollerade hon bara. Det hann aldrig bli riktig katastrof skönt nog och att ungarna städade själva var nödvändigt i stor familj. Det har hållt i sig, städar nästan varje fredag och gillar ordning. | |
| rispåse | 2008-10-05 12:17 | |
![]() | Ja, hur gör alla pappor då?????? | |
| Dalkullan | 2008-10-05 12:18 | |
![]() | barn är verkligen olika...jag har 4 årsmodell, 2, 14, 16 och 17 och det är så individuellt vad som fungerar på barnen....men jag hade nog inte låtit 6-åringen vunnit ge inte upp utan testa vidare olika metoder tills du uppnår resultat, en 6-åring är inte mindre än att han kan plocka undan leksaker efter sig ett argument om han ofta har kompisar hemma kan ju vara att han inte kan ta hem kompisar om inte värsta röran är städad | |
| Gunilla No - Ej medlem längre | 2008-10-05 12:21 | |
![]() | Det låter som att vissa anser att barn är idioter som måste "läras" att ha ordning omkring sig. Det upptäcker de oftast själva, snarare förr än senare. Vem mår bra av att man bråkar om städningen då?? "Jag blir galen o han blir förbannad." (citat rispåse) | |
| Sotfinger | 2008-10-05 12:22 | |
![]() | Städning sönderfaller ju i två delar, dels att plocka undan saker som liger och dräller, dels att göra rent, dvs ta bort damm och smuts. Att det ligger saker och dräller tycker jag är rumsinnehavarens business. Däremot finns ett ansvar gentemot övriga familj när det gäller smuts. Allför eftersatt rengöring kan drabba andra i form av dammallergier, kvalstertillväxt, pälsängrar mm. En sexåring behöver hjälp med rengöring, så mitt förslag är, att om gossen vägrar plocka undan så föser man ihop allt i en hög mitt på golvet och så rengör man rummet med dammsugare, trasa och mopp. Han tar då risken att plastfigurer och liknande hamnar i dammsugaren men det är hans val. | |