Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade7
Mobilspel
Pågående20 164

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132008-10-05 20:54
Antal inlägg: 17542

Nämn tre saker...
Den förhatliga frågan har väl alla fått på en anställningsintervju någon gång.

Nämn tre saker som är - om dig själv..

negativa
positiva
beskriver

Första är enkel både om jag tänker arbetsliv
Jobbar helst självständigt
Tar ett tag att lära känna
Kan vara rigid i vissa lägen

Privat
Överviktig
Lat
Rökare

Den andra -- positivt
Tycker jag är jättesvårt, och där stakar jag mig alltid, vare sig det är privat eller för arbete...

Jag fixar helt enkelt inte den..

Beskriv dig själv med tre ord
Lättlärd
Nogrann
Flexibel

Hur beskriver ni andra er själva med de här förutsättningarna.

Zizzi2008-10-05 21:11
Antal inlägg: 866

Jag förstår inte riktigt...

negativa
positiva
beskriver....menar du ett ord som beskriver hur jag är som människa? Men det har jag ju redan gjort iom de negativa o positiva orden.

Eller ska jag tala om ifall jag är lättlärd, noggrann eller flexibel?
Eller är din negativa egenskap att du är lättlärd och din positiva att du är noggrann och du är flexibel i allmänhet?
Och kan man skilja på hur du är privat o i jobbet? Du är ju överviktig, lat och rökare i jobbet också, eller?

Förvirrande.

patboone2008-10-05 21:18
Antal inlägg: 3222

Zizzi : Du fick nog inte jobbet...:)

micro1132008-10-05 21:22

Okej -- tack för att du påtalar det.

Om en arbetsgivare frågar mig på en arbetsintervju om tre positiva och tre negativa eganskaper hos mig själv -- då skulle jag svara

Att jag helst jobbar självständigt, (vilket blir en omskrivning för att det är jobbigt att jobba i grupp)

Att det tar ett tag att lära känna mig ( jag kan uppfattas som en person med väldigt stark integritet, och är inte särskilt talför i början)

Att jag kan vara rigid

Det är alltså de negativa som jag skulle uppge till en arbetsgivare -- i mina tankar skulle jag privat säga de övriga tre, lat, överviktig, och rökare.

När det gäller positivt så är jag dålig på att säga positiva saker om mig själv, och jag tänker inte positiva saker om mig själv -- så där blir jag alltid tyst när en arbetsgivare frågar..

Ofta får man också uppmaningen att beskriva sig själv med tre ord -- och då brukar jag välja
Lättlärd, noggrann och flexibel...

Därför att de faktiskt är sanna och mamma, fru och matte, inte är särskilt gångbart på arbetsmarknaden.

Förstod nu hur jag menar -- annars får jag försöka förklara igen, jag misstänker att jag kanske är ganska otydlig.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-10-05 21:36
Antal inlägg: 993

Anledningen till att man inte riktigt har något svar på det där tycker jag inte är så konstigt, det är helt enkelt riktigt dåliga frågor. En intervjuare som frågar mig det där inger mig inte så mycket förtroende och jag hade nog tänkt 'har du inget bättre att komma med?'.

Sen var ditt första inlägg rätt rörigt, förstod inte alls vad du menade med mycket av det.

micro1132008-10-05 21:39

Ok Bollo

Hoppas det andra blev klarare..

Jag tycker också det är riktiga skitfrågor, men har alltid fått dem på varenda arbetsintervju sedan åttiotalet.

Och ärligt talat så tror jag inte det spelar ett dugg roll vad man svarar på dem -- för innan de ställs så har redan arbetsgivaren bestämt sig för om man är en kandidat till jobbet eller inte.

micro1132008-10-05 21:40

det blev klarare med andra inlägget --- skall det stå

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-10-05 22:00
Antal inlägg: 993

Se det som en chans att styra upp intervjun som du vill. Var rak och säg precis som det är, att det inte är bra frågor. Berätta om dig själv utifrån dina villkor istället och visa att du är ngt att ha.

micro1132008-10-05 22:02

Ja, det är ju faktiskt ett bra tips...

Zizzi2008-10-05 22:12
Antal inlägg: 866

Haha, jag var tvungen att slå upp ordet RIGID, vilket då (som ni alla andra kanske visste) betydde : att vara fast eller låst i vissa tankemönster och att ha svårt att förstå och godta förändringar.

Men det jag egentligen ville komma till var att negativa egenskaper kan ju också uppfattas som positiva och vice versa.

Du micro gillar att jobba självständigt, vilket du ser som negativt, men tänk om det inte fanns någon som gillade ensamjobb/självständigt jobb, då blev det ju svårt att få anställda till massor av jobb.

Att det tar ett tag att lära känna dig behöver inte heller självklart vara negativt. Det finns massor med människor som berättar om hela sitt liv på en gång (jag kanske hör dit) ;-).

Man ju kunnat önska att han som uppfann atombomben hade varit lite rigid så hade vi inte haft det hotet :-).
Men i SAOL´s ordlista så står RIGID som fast, konsekvent, rättfram och ärlig och det är ju inte fy skam.

Själv är jag nog ganska vimsig...men det är för mig ett friskhetstecken och därför garanterat positivt för mig. Tidigare var jag kontrollfreak, men bestämde mig att släppa på kontrollen av allt och alla och resultatet av det blev en vimsigare Zizzi. Men det är förståss med mina mått mätt, i andras ögon är jag nog inte vimsigare än någon annan.
Jag är snäll och det kan ju ses som både positivt och negativt beroende på vem som bedömer.
Jag har långt tålamod (kanske negativt om jag jobbar på en inkassofirma).
Osv, osv..får väl utveckla detta en annan gång, för nu måste jag laga veckans mat (det är en annan sak med mig, negativ kanske?, att jag är tidsoptimist och tror att jag klarar av att fixa maten, spela några omgångar Betapet, titta på Tv samt lägga mig innan midnatt).

alfamarie - Ej medlem längre2008-10-05 22:48
Antal inlägg: 1003

Jag tycker också att det är svårt med dessa frågor, mest för att det går att vända på egenskaperna.
Om jag t.ex. är envis, då är det både bra och dåligt beroende på situation.
Självständig kan betyda att man har svårt för att samarbeta, snäll att man har svårt att säga ifrån.
Som sagt: det är dåliga frågor och som Apan Bollo säger, försök att påpeka det på ett vänligt sätt och be att få berätta lite om dig själv i stället.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?