Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 12 |
| Inloggade | 31 |
Mobilspel
| Pågående | 20 201 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| stefanf | 2008-10-07 11:34 | |
![]() | Excel-fråga: uppgift från lista Orkar/hinner inte leta men vet att det finns vassa hjärnor här som kan lösa min fråga på ett kick. Hoppas ni kollar och ids.. :) Har ett blad med en massa uppgifter (elev, mentor, skola, boende etc.). Problemet är att kolumnen mentor är angiven med en signatur (ex. LSN). Vem som är LSN framgår av ett annat blad. LSN = Nilsson, Lars HNS = Svensson, Håkan etc. Jag vet att det finns en enkel funktion som söker i en lista och infogar informationen (dvs. det utskrivna, fullständiga namnet). Men jag orkar/hinner alltså inte leta.. Hur skrivs den funktionen? Tacksam för hjälp.. :) | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-07 12:14 | |
![]() | har inte en aning, men om jag skriver här kanske tråden syns bättre- | |
| Måns_E | 2008-10-07 12:39 | |
![]() | =LETARAD(Blad1!A3;Blad2!A 3:B6;2;0) Ungefär så, där Blad1!A3 är värdet som du vill jämföra med, Blad2!A3:B6 är listan som du vill leta i. I det här fallet står informationen som du vill returnera i den andra kolumnen. Den sista nollan är för att jämföra exakt likadana värden. | |
| stefanf | 2008-10-07 18:49 | |
![]() | Tackar! Ska nog kunna trixa till det hela så det funkar. (annars återkommer jag säkert.. :)) | |