Spelrum
| Giraffen | 28 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 20 228 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| swingmatism | 2008-10-08 21:20 | |
![]() | offer för fördomar. Idag under lunchen gick jag, tillsammans med en vän, för att äta på ett kebabhak. Emils i Jakobsberg, för att vara exakt. Då vi kommer in börjar det tisslas vid ett utav borden och jag förstår vad det gäller emedan jag är tämligen van vid simpelhet: killarna vid bordet är ett gäng testosteronstinna kickers och jag är en nynazist. Min vän, en lång kille i skinnjacka - blont hår och blå ögon; beställer en kebabtallrik. Jag gör strax därpå detsamma och en utav killarna bakom disken (inte till vilken jag gör min beställning) utbrister att de 'även har husmanskost' och sen så skrattar de båda killarna och tycker att de har en härlig humor. På vägen till bordet så låter en utav de coola killarna vid bordet höra från sig ett 'sverige åt svenskarna!'. Det var längesedan som jag blev så fruktansvärt förolämpad och inte minst förorättat; för mina kläders skull. Nej, jag är inte nynazist. Ja, jag är skinhead och ja, jag klär mig som en sådan och ja, då vet jag att man kanske väcker uppseende MEN jag är alltid, om inte alltid trevlig, artig. Väl uppfostrad och skulle aldrig bete mig nedvärderande emot någon som inte först gör sig förtjänt utav det; och detta innefattar varken etnisk tillhörighet eller klädstil (kanske i viss mån musiksmak) men nej, skämt å sido, vari ligger meningen med att driva med sina kunder? och kan jag som, del utav en subkultur, jo-anmäla de som behandlar mig som en osofistikerad skinnbula? Varför skulle jag överhuvudtaget beställa en kebabtallrik om jag var rasist? jag förstår inte alls. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-10-08 21:25 | |
![]() | Nazister är inte kända för att förstå saker, så det är lugnt. ;) | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-10-08 21:27 | |
![]() | Emils i jakan is tha shit... go kebab har dem... mysko attityd... hum... | |
| swingmatism | 2008-10-08 21:35 | |
![]() | Emedan skinhead-kulturen i Sverige inte är någonting som blomstrat sedan den där sommaren i början av 90-talet då allt hände - så är det visst så att många (även jag) är fencewalkers; umgås tillsammans med andra skinheads utan att bry sig om politiska åskådningar och för illi kan jag tala om att nazisterna är minst lika trevliga som de redskins jag känner. Politik har sällan med personlighet att göra. Och ja, må så vara att Emils är tha shit - men jag går aldrig mer dit. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-10-08 21:42 | |
![]() | Man kan vara trevlig utan att förstå saker. I de bästa av världar skulle jag kunna gå runt med hakkors på mina kläder utan att någon skulle få för sig att döma mig för hur jag valde att klä mig. Varför ska de utgå ifrån att jag är nazist? Jag kan ju lika gärna vara buddhist. Hur som haver fungerar människor på ett väldigt simpelt sätt, och tenderar att se allt svartvitt. Särskilt när man försöker underhålla sina kompisar är det ju föga spännande att reflektera över om det finns någon anledning till personens klädval utöver den mest komiska som kan locka till skratt. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-08 21:46 | |
![]() | Jo men det ligger ju så mycket inrotat i de där kläderna...samtidigt har ju otroligt många håret som du har just nu, fast på 80-talet kopplades det direkt till skinheads (nähä...! :) Men vad lägger du själv för värderingar i dina kläder då...? Är det kopplat till musik eller är det bara snyggt eller är det för du har många kompisar som klär sig likadant...? | |
| felixpartz - Ej medlem längre | 2008-10-08 21:49 | |
![]() | du inleder med att skriva att du är nynazist, sen skriver du att du inte är nazist, och sen undrar du varför folk blir förvirrade? | |
| swingmatism | 2008-10-08 21:49 | |
![]() | Men om jag vore svensk och stod i kassan på en snabbmatsrestaurang och åt en, säg italienare som beställt korv med mos, påtalar att 'vi serverar även pizza' och sen skrockar och nickar menande så skulle det antagligen inte dröja länge innan jag fick slå igen min restaurang. Nu är det ju så att jag varken är (eller för den delen ens ser ut att vara) vidare svensk - och minst av allt skulle jag kunna göra en pizza; men kunde jag det så skulle jag, i sanning, aldrig driva med betalande kunder utifrån vare sig klädsel eller någonting annat. Jag förstår förstås hur du menar, men det känns inte vidare proffessionellt att 'underhålla sina kompisar' på arbetstid - bakom kassan - inför kunderna. Sen, om de har roligt inne i köket och runkar bulle över tallriken för att man har kortklippt hår eller kanske glasögon, det är väl en annan sak. | |
| felixpartz - Ej medlem längre | 2008-10-08 21:51 | |
![]() | sorry, såg just att det var någon annan som tänkte på dig som nazist! :-) slavigt läst av mig... dock borde du väl vara van vid det här laget? skinheads blir väl alltid tagna för att vara rasister? det känns som om fördomar alltid kommer finnas och speciellt hos dom som är rädda.. | |
| swingmatism | 2008-10-08 21:54 | |
![]() | belugavis: för egen del så är det nog främst därför att jag är uppväxt med skinheads runtomkring mig och sen så älskar jag förstås musiken - och för egen del så är det därför som jag är skinhead; för att jag älskar musiken. Men förstås, jag vet ju vad folk antar; men det känns så lågt. felix: stycket var jag utnämner mig själv nynazist och pojkarna till kickers var för att klargöra vari problemet låg - varför stämningen blev som den blev. Schabloner och stereotyper --> ironi. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-08 21:55 | |
![]() | Skinheadskulturen har ju verkligen motvind, med tanke på "kidnappningen" (!?) som skett... det är väl ypperligt exempel på vilken självrespekt som krävs för att våga hålla kvar vid sin livsstil trots att "allmänvetandet" har fått helt fel associationer. Jag kan fullt förstå att människor gör fel associationer, och det är väl inte så konstigt kanske heller om en del inte kan göra skillnad mellan "real skins" och skinheads (a la helikopterplattan). Faktum är, om jag var ute på stan med en utländsk kompis, så skulle jag rent av undvika en situation på grund av just denna förväxlingssituation. Ignorant av mig ja, men det är som sagt svårt. Skinheadkulturen som sådan (originalet) har jag full respekt för. | |
| swingmatism | 2008-10-08 21:55 | |
![]() | felix: jag är jättesnäll :) verkligen. och jo, jag är van, väldigt van - men jag tycker inte att det visar på service då man driver med en kund, det var faktiskt första gången som det hände. | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-10-08 21:59 | |
![]() | Jag kan bara säga att jag förstår dig Swingi... jag skulle inte heller gått dit mer... och nu har jag inte varit där på flera år... de som uttalar sig så där skulle få sig en rejäl hurring... | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-08 22:02 | |
![]() | Jag förstår att du kände dig förolämpad i och med att du var inne just där du var, där det inte är otydligt att det inte är en svensk ägare..och att du beställde kebab. Det blir lite både nazist och idiot ungefär...inte kul | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-08 22:03 | |
![]() | även rasister måste ju äta, väl vetande detta tog personalen(?) sig friheten att provocera dig lite. skämt åsido- fortsätt att vara artig, gärna trevlig, så ska du se att din klädstil så småningom blir accepterad, om än aldrig populär i alla kretsar. | |
| Piaree | 2008-10-08 22:08 | |
![]() | Det är dumt att känna sig som ett offer. Bara att bita ihop. | |
| swingmatism | 2008-10-08 22:10 | |
![]() | Piaree;vJag känner mig inte som ett offer; jag blev ett offer för fördomar (som rubriken säger) - jag sa ingenting tillbaka, jag bet ihop och jag betalade för mig. | |
| swingmatism | 2008-10-08 22:14 | |
![]() | carlamartin; jo, jag antar att det är det enda rätta - sträva, samla glödande kol på deras huvuden (som det så vackert heter i den heliga skrift). Men det känns ju som om dessa lustigkurrar inte tänkte på följderna, tänk nu, ifall jag varit en rasist - kanske rentav en våldsam sådan? i bästa fall hade de blivit av med en kund för dagen - i värsta fall hade det säkerligen kunnat vara ett värsta fall. | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-08 22:22 | |
![]() | om du har överskott till det är det bästa för dig nog att försöka se det underhållande i situationen- eftersom du inte motsvarar de fördomar du tyckte dig få ta del av, så var det ju ingen kritik av din person. förstår dock om det var obehagligt. synd att du bet ihop. både för dig och dem. | |
| uffe6y | 2008-10-08 22:24 | |
![]() | jag säger bara : skyll dig själv,,, | |