Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade43
Mobilspel
Pågående20 228

Forumkategorier

Användare Inlägg  
L19732008-10-08 22:37
Antal inlägg: 667

Hur får man någon att "ta tag i sitt liv"?
Hur gör man om man har en person i sitt liv som man vet mår dåligt och borde söka hjälp för det, inte gör det? Hur hjälper man personen?
Det är tydligt att, när h*n mår dåligt, lägger över känslor på en annan. Som att det är mitt fel att h*n inte mår bra i sig själv. Har beteende som ett barn. "om du klagar på mig så kommer jag att klaga på dig", "om inte du gör något så gör inte jag något". Att direkt när man säger något till personen så reagerar h*n negativt.
Så, hur får man någon man tycker om när personen själv inte inser vad h*n behöver?

katalias - Ej medlem längre2008-10-08 22:52
Antal inlägg: 2032

Tycker du om den här personen? I så fall kan jag bara beklaga. Jag hade en vän som fungerade så här och till slut orkade jag inte längre. Jag hade också ett liv och just då hade jag fullt upp med mitt eget. Så jag bröt faktiskt kontakten. Trots att jag tyckte om henne. Det var sju-åtta år sedan och även om jag ibland tänker på henne och beklagar att det blev som det blev så har jag aldrig ångrat det.

Säger absolut inte att du ska göra så. Funkar det inte att prata vanligt och din vän råd, så har jag faktiskt inga råd att ge dig.

alfamarie - Ej medlem längre2008-10-08 22:53
Antal inlägg: 1003

Om detta är någon som betyder mycket för dig så är det svårt, om de inte vet att de mår dåligt då kan man inte göra myciket.

Om det är någon som du inte har så mycket kontakt med och kanske mår dåligt själv av att prata med:
det är svårt med energitjuvar, lämna hen ifred tills insikt har kommit till hen om att hen mår dåligt?

carlmartin - Ej medlem längre2008-10-08 23:02
Antal inlägg: 4590

ge personen det fulla ansvaret över h*ns liv. tror inte att man kan lösa andras problem. gör klart för dig själv vad du vill ha ut av relationen och gå efter det. umgås minst möjligt med personer som du inte trivs med.

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-08 23:10
Antal inlägg: 6214

Jag får känslan att du lever nära denna person, och inte vill förlora honom. Så, även om carlmartin har rätt att det är hans fulla ansvar och du inte kan ta det, så förstår jag att du kanske vill hjälpa honom. Och det är ju inget fel!

Jag kan varm rekommendera att du väljer en strategi som han inte upplever som att du försöker säga "du mår kass" för det kommer aldrig att fungera. Anmäl dig själv och honom till ISA Experience t.ex., vilket jag varmt kan rekommendera för alla (oavsett hur man mår för det handlar inte om att ta sig ur skiten utan att utvecklas som människa vilket vi alla kan göra).

www.isaexperience.com/

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-08 23:11
Antal inlägg: 6214

(p.s kolla under "local info")

imw2008-10-08 23:21
Antal inlägg: 188

L1973
Jag gissar att du är tjej
Jag gissar att du har förälskat dig i nån som behöver en morsa+farsa
Jag tycker att du ska bryta omedelbart

Ja, jag kan ju ha helt fel i mina antaganden...

Nattravn - Ej medlem längre2008-10-08 23:28
Antal inlägg: 9141

Oavsett om du står personen nära eller inte borde du ställa ett ultimatum att den söker hjälp för sina problem (kanske får du ställa upp och gå i parterapi, eller liknande för att motivera) där du talar om för personen hur du känner och att du inte mår bra av personen när den gör som den gör. Vill personen inte kämpa för att bättre er relation kanske du ska avsluta den?

ryssbrud - Ej medlem längre2008-10-08 23:38
Antal inlägg: 1972

det där går junte
iaf inte om det är en knarkare vi talar om

L19732008-10-09 05:34

Mitt kön spelar ingen roll. Personen i fråga vet att h*n mår dåligt. Har tidigare tagit medicin för detta. Den här personen behöver terapi enligt mig. Jag lever jättenära den här personen och vet att den här personen i grund och botten inte vill göra mig illa och såra mig.
Kan man göra en "intervention" med någon som inte har ett missbruk? =)

L19732008-10-09 05:40

dudeniro: tack gör tipset! Var inne och läste, det verkar intressant.

L19732008-10-09 06:00

FÖR tipset skulle det ju vara... =)

Mimikryp2008-10-09 06:01
Antal inlägg: 9057

Tyvärr måste hen vilja ha hjälp. :-/
Lycka till!

klobba2 - Ej medlem längre2008-10-09 06:09
Antal inlägg: 2332

Min erfarenhet är att man KAN inte rädda en annan människa som
inte är mottaglig för hjälp.
Oavsett vad som ligger bakom personens negativa spiral.
så MÅSTE insikten och motivationen väckas av dem själv.
Man kan inte banka vett i skallen på folk, tyvärr.

sjutusan2008-10-09 08:32
Antal inlägg: 824

Far du illa i den här relationen måste du ta dej ur. Du kan inte tänka mer på någon annans välbefinnande än ditt eget. Ingen tar hand om DEJ om inte DU gör det. Att du inte står kvar och stöttar kanske blir ett wakeupcall för den andre, kanske inte. Den andres liv ligger INTE på ditt ansvar, hur mycket du än tagit på dej. Vem tröstar dej när den andre gjort illa och sårat? Tänker du vara stark så det räcker för båda? Det kan man inte hur länge som helst.

Terapi/behandling om han/hon vill för sin egen skull, för att bryta sitt beteende. Jag tror inte på ultimatum, där den andre tvingas till nåt den inte tror på själv och det rinner ut i sanden efter en tid.

Sotfinger2008-10-09 08:52
Antal inlägg: 22361

Ibland kan det faktiskt fungera med ett ultimatum, både för din egen del (du gör klart inför dig själv att du inte accepterar att ha det så här längre) och för den andre, som ställs inför valet att förlora dig eller göra nåt för att förändra sitt beteende.
Viktigt att du själv vet vad du vill och står för det.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-10-09 09:15
Antal inlägg: 993

Prata med honom/henne och säg precis det du sagt här. Var ärlig och öppen men lämna samtidigt utrymme för den andra personen så att h*n inte känner sig trängd, då reagerar man oftast defensivt. Samtidigt måste du få personen att förstå att du verkligen menar allvar och att detta får dig att må dåligt.

Min erfarenhet säger mig att ju mer öppen och fullständigt ärlig du är, desto lättare blir det att nå fram. Om du vågar öppna dig själv blir det lättare för honom/henne att göra detsamma. Prata förutsättningslöst och se vart du kommer. Skuldbelägg absolut inte.

Lycka till

le-lou2008-10-09 09:18
Antal inlägg: 17500

Inget du gör eller säger kan få den personen att ändra sig tyvärr. Har en sån person nära mig också, och det har varit likadant i flera år nu, oavsett hur mkt vi pratat.
Jag har insett att jag kan gå eller stanna, jag har valt att stanna och hålla djupare diskussioner utanför relationen.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-10-09 09:23
Antal inlägg: 993

le-lou: Det där är ju faktiskt omöjligt för dig att veta. Situationen kanske är helt annorlunda och framför allt så är kanske personen helt annorlunda. Var lite positiv och uppmuntra henne att försöka förändra istället. Att du känner att saker inte förändrats för dig betyder inte att det är omöjligt för ngn annan.

trashone - Ej medlem längre2008-10-09 09:24
Antal inlägg: 18678

Jag må vara iskall men bryter om detta skulle ske.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?