Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 29 |
| Inloggade | 60 |
Mobilspel
| Pågående | 20 152 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 12:47 | |
![]() | I och på landmassor Hur kommer det sig att det känns naturligt att säga "I Sverige snöar det", men om jag vill meddela att Färöarna är snöiga så känns det bättre att säga "PÅ Färöarna snöar det"? Om jag säger att det snöar "I" Färöarna så får jag en bild av att det snöar i själva landmassan och inte ovanför den. När jag funderat en stund kände jag att jag kommit på svaret. Det heter "I" om det är ett land som befinner sig på en landmassa där landmassan delas av flera nationer, och att det blir "på" när det gäller nationer som fyller upp en hel landmassa (är självständiga öar). Detta stämde bra när jag tänkte en stund "PÅ (Island, Grönland/Färörarna, osv) snöar det", men till mitt förtret flyttade jag tanken öster ut, och upptänkte att det snöar I önationen Japan. Så. förklara för mig hur det ligger till! | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 12:48 | |
![]() | (Island/Grönland/Färörarn a, osv)* | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 12:49 | |
![]() | Bah. | |
| snorklan | 2008-10-09 12:49 | |
![]() | Kanske för att Japan också består av öar :) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 12:50 | |
![]() | Detta stämde bra när jag tänkte på det en stund; "PÅ (Island, Grönland, Färörarna, osv) snöar det", men till mitt förtret flyttade jag tanken öster ut, och upptänkte att det snöar I önationen Japan.* | |
| snorklan | 2008-10-09 12:50 | |
![]() | Duh! Glöm att jag öppnade munnen.. Tänka innan man talar var det va.. :) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 12:51 | |
![]() | snorklan: Att det är en nation som består av mer än en ö, menar du? Så det heter alltid "i", såvida det inte är en ö, som enbart har en nation, och vilken nation inte tillhör någon annan ö därpå? | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 12:52 | |
![]() | Samma gäller på mindre nivå. Det snöar i Småland, men PÅ Gotland. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 12:53 | |
![]() | i mindre skala* Se, nu bytte det mellan i och på igen. :D | |
| Piaree | 2008-10-09 12:54 | |
![]() | Tänkte samma sak igår, vet inte om det var på tv eller nått, men iaf stod det "I Irland...". Lät väldigt fel i mina öron. Finns det någon skriven regel? | |
| lacrimosa | 2008-10-09 12:54 | |
![]() | så lustigt. för några år sen fanns det en allvetande telefonlinje man kunde ringa om man hade kluriga frågor. ringde dit och frågade om det här... men, de hade faktiskt inget vettigt svar på det. sånt som fortfarande håller mig vaken om nätterna. | |
| snorklan | 2008-10-09 12:55 | |
![]() | har googlat förgäves.. kan inte hitta nån regel som talar om hur och varför på/i ska användas. Men eftersom det inte funkar med "på" när det gäller just Japan (finns det fler?) så kanske man kan anta att det beror på att landet just består av flera öar. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-10-09 12:58 | |
![]() | Och varför är det okej att säga att man ska gå på toa men bonnigt att säga att man ska på affärn? | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 13:00 | |
![]() | Ja, jag tror jag vet varför nu. När jag tänkte ytterligare lite. Om vi tar Syd- och Nordkorea som exempel. Nu heter det att det snöar i nationen Nord-/Sydkorea, men om de gick ihop till en nation och bildade Korea, då skulle man säga PÅ Korea, för man syftar inte till nationen, utan till ön, som en del av jordgloben. "PÅ plats X snöar det", men "I land Y snöar det desto mer". | |
| snorklan | 2008-10-09 13:00 | |
![]() | Var är vår allvetande Vulcan när man behöver honom? :) | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 13:01 | |
![]() | Korea blir alltså inte ett namn på en nation, utan ett namn på en ö. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 13:02 | |
![]() | Fast det stämmer inte heller, för då borde det heta att det snöar PÅ kontinent X (exempelvis Europa). >_< | |
| Piaree | 2008-10-09 13:02 | |
![]() | Säger man inte att man ska TILL affären...? Nu blev det här alldeles för rörigt för mej, tur att jag har annat jag måste göra =) | |
| snorklan | 2008-10-09 13:02 | |
![]() | För min del låter det fel att säga PÅ Korea, men det är väl kanske vanesak då man är van att omnämna dem som nationer.. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-09 13:03 | |
![]() | Budalv: Mycket intressant sidospår. Har du någon teori? | |