Spelrum
| Giraffen | 17 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 23 |
| Inloggade | 41 |
Mobilspel
| Pågående | 19 374 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2008-10-09 14:19 | |
![]() | Le Clézio - nobelpriset i litteratur Någon som läst honom och har några åsikter, eventuellt någon bok att rekommendera? | |
| Dyslekso | 2008-10-09 14:21 | |
![]() | Ur motiveringen: "uppbrottets, det poetiska äventyret och den sinnliga extasens författare, utforskare av en mänsklighet utanför och nedanför den härskande civilisationen". Låter som en rätt jobbig att läsa, om du frågar mig. | |
| Maizena | 2008-10-09 14:36 | |
![]() | Ur motiveringen: "uppbrottets, det poetiska äventyret och den sinnliga extasens författare, utforskare av en mänsklighet utanför och nedanför den härskande civilisationen". Låter som en rätt jobbig att läsa, om du frågar mig. Äntligen..........Ännu en jobbig jävel som fått priset... | |
| patboone | 2008-10-09 14:47 | |
![]() | Läste "Öken" för ett tiotal år sedan. Tyckte mycket om den och fann den betydligt mera lättolkad än prismotiveringen härovan. Ernesto Sabato borde dock ha fått priset. | |
| patboone | 2008-10-09 15:11 | |
![]() | Maizena : En Gert Fylking är en för mycket. Obildning är aldrig något att vara stolt över. Arrogans och ignorans är en mycket farlig kombination av egenskaper. | |
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-09 15:16 | |
![]() | Ibland misstänker jag att ju svårare, tyngre och mer obegriplig ett litterärt verk är - desto mer hyllat blir det av de s.k "litterärt kunniga"....det är så himla svårläst att bara ett fåtal utvalda med särskilda superhjälpteläsegenskaper klarar av att förstå den delikata innebörden av texten. | |
| Dyslekso | 2008-10-09 15:32 | |
![]() | Hrm...ja, alltså min välgrundade fundering kring årets pristagare, baserad på ett citat ur motiveringen, bygger inte på att jag tycker att han verkar svårförståelig. Tvärtom tycker jag att nobelpriskommittén borde belöna ÄN svårare och otillgängliga författare...författare som utvecklat litteraturens teman utan att därför vara textexperimentalister. Thomas Pynchon är ett exempel...genialisk och nyskapande, och inte heller en sådan människofixerad författare, utan en sådan som tar upp teknologiska teman, med humor och jättehjärna. Jävligt svårt ska det vara! :) Nobelpriset i litteratur borde, enligt min mening, ges till de som utvecklat litteraturen i sig, inte till dem som slår an en ton hos många och behandlar människans utanförskap och människans ditten och datten. Detta gör mig förstås till närmast parodiskt elitistisk, men varför ska inte litteraturpriset kunna ges till nydanarna inom området, som med de andra nobelprisen, hellre än de som gestaltar Människans Predikament på ett bra sätt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-10-09 15:44 | |
![]() | Det bästa med nobelpriset var Gert Fylking. Nu vet jag inte. | |
| patboone | 2008-10-09 15:49 | |
![]() | ? | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-10-09 15:52 | |
![]() | ! | |
| vulcan | 2008-10-09 15:54 | |
![]() | Sen jag upptäckt att jag av de senaste 48 årens pristagare läst något av totalt 9 stycken så känner jag att jag nog ska undvika alla former av auktoritativa uttalanden här! :-) | |
| patboone | 2008-10-09 15:59 | |
![]() | Det är iaf 9 flera än Fylking har läst. | |
| patboone | 2008-10-09 16:00 | |
![]() | Förstår fortfarande inte vad du menar, Sylvia... | |
| Ruggig_tjej - Ej medlem längre | 2008-10-09 16:01 | |
![]() | Håller med Patboone om att Sabato skulle fått nobelpriset... Om nu detta pris är så mycket att hänga upp i högtidsträdet. | |
| Maizena | 2008-10-09 16:12 | |
![]() | Maizena : En Gert Fylking är en för mycket. Obildning är aldrig något att vara stolt över. Arrogans och ignorans är en mycket farlig kombination av egenskaper. >det var inte så allvarligt menat | |
| patboone | 2008-10-09 16:15 | |
![]() | sorry maizena...Fylking är lite av ett rött skynke för mig...:) | |
| mrperfect | 2008-10-09 22:48 | |
![]() | Gert Fylking är ju inte rolig i allmänhet, det är ju ingen konst at vara störig och obehaglig. Däremot att han säger vad han tycker är en egenskap som jag gillar. Synd att haninte tycker som jag :) men det är en annan sak. Jag är alldeles för upptagen för att läsa böcker, trots att jag är arbetslös HU! Le Clézio gör mig nyfiken, han verkar ha ett intressant förflutet. | |
| ingson | 2008-10-10 08:22 | |
![]() | Har också funderat på hur akademin kommer fram till motiveringen. Anlitar dom en reklambyrå? Sitter dom och diskuterar i timtals, väger varje ord och röstar om lydelsen? Från osäker källa har jag en uppgift om hur: Hos svenska akademin finns sedan länge en stor urna där ledamöterna när andan faller på lägger ned lappar med underliga floskelord och strofer. Vid mötet när pristagaren är utsedd hämtas urnan och ett antal lappar plockas upp. Sedan pusslas orden ihop till något obegripligt. Åtminstone förr var det samtidigt med riklig alkoholförtäring och mycket muntert,men det lär visst vara lika muntert även nu | |
| Pottränad - Ej medlem längre | 2008-10-10 08:36 | |
![]() | Babel ägnade, inte helt oväntat, sin halvtimme igår till att diskutera runt årets litteraturpristagare. Och för en gångs skull, höll jag på att säga, blev jag såpass intresserad att jag förmodligen kommer införskaffa en bok skriven av honom. :) | |
| vulcan | 2008-10-10 10:45 | |
![]() | åja var lagom blygsam. min gissning är att du läst minst dubbla mängden av de nobellisar jag konsumerat. :-) | |