Spelrum
| Giraffen | 19 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 44 |
Mobilspel
| Pågående | 20 225 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| MustaVeri | 2008-10-09 15:11 | |
![]() | Brödjäsning Fick för mig inatt att jag ska börja baka färskt bröd varje morgon, jag jobbar som tidningsbud och det innebär nattliga tider. Min tanke var att göra själva degen innan jag åker till jobbet och låta den jäsa under tiden, jobbet tar ca 2h, vilket är längre än vad den egentligen ska jäsa. Blir det negativ påverkan på degen om den får jäsa längre än vad den ska? | |
| Amiable | 2008-10-09 15:17 | |
![]() | nej, ställ den lite svalt bara så jäser den inte lika fort som annars i rumstemperatur. | |
| Sotfinger | 2008-10-09 20:08 | |
![]() | Just det, som Amiable säger, ställ den svalt. Om den jäser för mycket blir den överjäst och då kollapsar bröden i ugnen. | |
| Cekt | 2008-10-09 20:20 | |
![]() | Jag har ett recept på ett bröd som ska jäsa tre timmar, men då är det mindre jäst i än vanligt. Så det går nog att experimentera sig fram/alternativt leta efter recept som ska jäsa längre än vanligt. | |
| Baffin_Bay | 2008-10-09 20:35 | |
![]() | Eller så stannar du på ett bageri på hemvägen ;P hihi | |
| Jenny F | 2008-10-09 21:20 | |
![]() | Föreslår att du bakar källarfranska (recept finns i de flesta kokböcker). Då kan du göra i ordning degen och forma små bullar redan kvällen innan, låta den jäsa i kylen och sedan bara grädda när du kommer hem från jobbet. | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-10-10 08:00 | |
![]() | det finns bröddeg man kan förbereda typ frallor som man bakar ut och sen ställer i kylen sen är det bara att baka dom... Typ kalljästa... | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-10-10 08:00 | |
![]() | aj aj såg inte vad Jenny F hade skrivit....förrän det var försent... | |
| ylleylle75 | 2008-10-10 08:11 | |
![]() | OM man gör degen på kall vätska så minst 2 timmar i rumstemperatur... annars som JennyF och Eva_M föreslog ... | |
| Femme_Fatale | 2008-10-10 08:15 | |
![]() | Skaffa en bakmaskin och ställ in den så att brödet är klart när du kommer hem. Med tanke på vilken flopp det blev torde de gå att få tag på billigt på blocket, nån loppis eller nåt. =) | |
| passus - Ej medlem längre | 2008-10-10 08:38 | |
![]() | Anna Bergenström har ett recept på vitt matbröd i en av sina kokböcker som man gör med 25 g jäst, 3/4 l ljummet vatten, knappt 1 msk salt, 1-2 msk olja och ca 2 l vetemjöl. Degen ska jäsa i ca 2 timmar, och den behöver bara stå i rumstemperatur. Sedan ska utbakade småfranska (t.ex.) jäsa i 1 timme till på plåtarna, så du kanske hinner hungra ihjäl då. Brukar bli otroligt gott fast det låter så enkelt - tror det beror just på lite jäst och ganska lång jäsning. | |
| MustaVeri | 2008-10-10 21:38 | |
![]() | Tack för era svar! Femme_Fatale - bra idé men dessvärre är det väldigt lyhört här så skulle nog ha alla grannar på mig vid hemkomsten + en helt förstörd hund :D | |
| mrsmuffin | 2008-10-10 21:49 | |
![]() | MustaVeri: en brödmaskin låter ingenting. Den är så gott som ljudlös. | |