Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade55
Mobilspel
Pågående19 287

Forumkategorier

Användare Inlägg  
PA rocks - Ej medlem längre2008-10-13 14:29
Antal inlägg: 23

Bibliotek
Hur förhåller ni er till bibliotek?
Är det rätt att statliga medel ska bekosta medborgarnas läsning?
Varför just böcker?

Entragian - Ej medlem längre2008-10-13 14:31
Antal inlägg: 426

Bra
Ja
Finns numera annat än böcker på biblo.....

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-13 14:40
Antal inlägg: 3169

Bra
Ja

Xpose - Ej medlem längre2008-10-13 14:48
Antal inlägg: 125

Bra
Ja

Femme_Fatale2008-10-13 14:52
Antal inlägg: 709

Det är bra med bibliotek. Har man inte råd att köpa böcker kan man alltid låna där och läsa. Numera finns ju även talböcker mm. Själv har jag alltid lånat böcker på biblioteket, dock är jag periodare. Nu när jag blivit äldre lånar jag inte bara skönlitteratur längre utan böcker om allt möjligt från byggnadsvård till antikviteter.

PA rocks - Ej medlem längre2008-10-13 14:55

Jag tycker det hade varit bra med gratis mat också.
Och gratis boende som man kan låna.

Männsikor är så vana att det ska finnas bibliotek att de inte stannar upp och funderar på vad konstigt det är egentligen.
Författare som skriver böcker ska alltså låta sina verk lånas ut och läsas av tusentals icke-betalande människor.
Men så fort någon laddar ner musik illegalt så blåser man på stora trumpeten.

bizzzy - Ej medlem längre2008-10-13 14:57
Antal inlägg: 3169

Man kan låna musik på biblioteket också numera..

hotcold2008-10-13 14:59
Antal inlägg: 316

Jag älskar biblioteket!!
Skulle aldrig i mitt liv vilja va utan det.

Piaree2008-10-13 15:11
Antal inlägg: 1325

Bra
Ja
Finns numera annat än böcker på bibblan.

grönöga - Ej medlem längre2008-10-13 15:18
Antal inlägg: 5570

Det är toppen att biblioteket finns.

Självklart ska statliga medel finansiera biblioteken.
Många skolor har fattigt urval av litteratur, dessutom så har inte alla barn samma förutsättningar vad gäller tillgång till just litteraturen och där är det helt suveränt att vi har våra bibliotek.

Bibliotek är idag inte synonymt med enbart böcker längre...

annafs - Ej medlem längre2008-10-13 15:20
Antal inlägg: 1

Fast författare får en viss ersättning varje gång deras bok lånas ut. Och jag har aldrig hört talas om en författare som är negativ till bibliotek. Och vad man än tycker om fildelning så går inte det att jämföra med biblioteksverksamhet, det är två helt olika företeelser.

I grunden handlar det om att alla har lika rätt till information och kultur, oavsett var man bor eller vilka ekonomiska tillgångar man har. Alla har även rätt till livsnödvändigheter som mat och boende, det är därför vi har sociala myndigheter som ska fånga upp dem som inte har möjlighet att själv skaffa sig det (funkar inte alltid men ändå). Det är för att på detta sätt kunna upprätthålla någon form av jämlikhet som vi betalar skatt. Ju.

Xpose - Ej medlem längre2008-10-13 15:24
Antal inlägg: 125

"Författare som skriver böcker ska alltså låta sina verk lånas ut och läsas av tusentals icke-betalande människor."

Ja - eftersom det är poängen med att skriva böcker - folk ska få läsa dem. Vad är det för skillnad om jag köper boken och lånar ut den till, låt oss säga 10 personer, och att dessa i sin tur kanske köper varsin bok som de också lånar till 10 personer var, osv, mot att ett bibliotek köper böcker som den svenska befolkningen gemensamt har varit med om att köpa via skattemedel?

Var finns din poäng i diskussionen?

Pluttisen2008-10-13 15:25
Antal inlägg: 592

Jag skulle inte klara mej om det inte fanns nåt bibliotek där jag bodde... Köper nästan aldrig böcker eftersom man oftast bara läser dom 1 gång... Så då tycker jag att det är bättre att kunna låna boken man vill läsa...

Zappast - Ej medlem längre2008-10-13 15:32
Antal inlägg: 348

Det skulle gynna staten mer om de gjorde det så svårt som möjligt för oss lågavlönade att ta del av kultur och kunskap. Om de inte reglerar mer än vad de gör vilken litteratur som skall finnas för utlåning såklart. Varför gör de inte det... idioter, hade säkert inget bibliotek när de var unga.

_Candid - Ej medlem längre2008-10-13 15:36
Antal inlägg: 2602

Läser i huvudsak nästan bara låneböcker och tycker att det är självklart att staten ska finansiera biblioteken, bildning ska inte vara en klassfråga. Just läsande/lärande tycker jag ska komma alla i ett samhälle till godo, ekonomiskt utsatta ska inte drabbas på så vis att deras förutsättningar för bildning försämras.
Dessutom, en bok läser man oftast bara en gång, det är jättebra att ha ett lånesystem där böckerna går vidare till nästa läsare.

PA rocks - Ej medlem längre2008-10-13 15:40

Det intressanta är att så många anser det _självklart_ att staten ska finansiera populasens kulturella berikning.
Men samma personer _kan inte alls_ se kopplingen till illegal nedladdning. :)

Zappast - Ej medlem längre2008-10-13 15:42
Antal inlägg: 348

Borde det finnas "illegal nedladdning" då?

_Candid - Ej medlem längre2008-10-13 15:45
Antal inlägg: 2602

Kan vi inte se kopplingen? Svarade bara på de frågor tråden inleddes med, visste inte att det var nedladdning av musik vi skulle diskutera?

PA rocks - Ej medlem längre2008-10-13 15:47

Jag tycker biblioteken ska sättas online och att man ska kunna ladda ner musik och talböcker sam böcker i elektroniskt format... gratis!
Det kommer aldrig sossarna gå med på för då kan de ju inte påverka vad populasen läser.

patboone2008-10-13 15:47
Antal inlägg: 3222

PA rocks, finns ingen koppling värd att diskutera...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?