Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 56 |
Mobilspel
| Pågående | 19 287 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-10-14 07:19 | |
![]() | GLASRIKET I KAOS !!! Snacka om Arbetslöshet i vår lilla stad ! Det ena företaget efter det andra skär ned på folk eller så lägger dom ner helt och hållet ! Jag undrar vart lilla Nybro ska hamna på kartan... Misärens stad ? Jag tror fler tänker som vi gör.... Dags att bryta upp känns det som... Man får flytta dit jobben finns... Har redan förvarnat barnen att det kan bli flytt men vi härdar ut till sommarlovet...... Visst är för j-ligt i dagens läge.... | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-14 07:40 | |
![]() | ja och inte blir det bättre av att ni döpte erat hockey-lag till Nybro VIKINGS. Nej men seriöst. Vet ingte hur många som bor I Nybro. Har släktingar i Oskarshamn, det går mkt bra för den staden. men den kanske har ett mer gynnsamt läge vid kusten bla. Men nog kommer fler och fler mindre orter få stryka på foten. Vi befinner oss ännu bland ringar på vattnet som kommit av industrialiseringen. Urbanisering och centralisering av människor och företag kommer fortsätta. Landsorten har inget givet existensvärde. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-10-14 08:53 | |
![]() | Inget existensvärde var det. Maten finns ju på Ica/Konsum så inte ens till att få fram den behöver vi landsbygden längre.... | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-10-14 08:59 | |
![]() | kaparen Ganska uppenbart att jag lämnar producenter av råvaror utanför mitt resonemang. Dessa kommer finnas kvar mkt länge. Sen är det mkt upp till den globaliserade handlen och hur mkt priserna på råvaror, tex vete, manipuleras av WTO. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-10-14 10:43 | |
![]() | Ok, lejon... Råvaruproduktionen kommer att finnas kvar på den landsbygd som inte har något givet existensvärde...? WTO är ett otyg. Fri handel vore mycket bättre än det vi idag kallar frihandel(savtal) | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-10-14 10:45 | |
![]() | Men för att hålla sej till sej tråden då, så är väl det som Glasriket nu genomgår ganska likt det övre Norrland genomgick på 60- o 70-talen. Mina barn håller på att flytta ut, Eva, så du kan ta med dej dina o flytta in :) | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-10-14 12:38 | |
![]() | lejonmix....säg inte ni när det gäller nybro viking...jag är hur ointresserad som helst av dom.. Jag är inte ens ursprungligen från den här hålan.... | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-10-14 12:48 | |
![]() | kaparen : det var snällt :) men kan man göra så *S* | |
| vulcan | 2008-10-14 13:26 | |
![]() | Man ska nog iofs vara försiktig med att utfärda dödförklaringar av den här sorten. I min egen bransch har t ex de s k stordatorerna varit dödförklarade i 15-20 år. De har dock fortsatt att leva och nu ser man faktiskt t o m att de börjar expandera igen - utvecklingen har liksom gått ett varv runt och det har kommit fram nya tillämpningar och programlösningar som gör det lönsamt att behålla stordatordrift och faktiskt också om jag förstått saken rätt att skaffa ny i en del fall. Jag utesluter inte att vi kan få se liknande mönster på den svenska landsbygden. Ökad inflyttning till storstäder gör allting dyrare där, samtidigt som ekonomisk utveckling i ex.vis Baltikum minskar konkurrensfördelarna de just nu har mot oss på industrisidan. Någon stabilitet i form av att man kan räkna med att man ska kunna jobba och bo på samma ort och i samma företag i generation efter generation kanske man inte ska räkna med dock... Innan man börjar voja sig över det bör man dock minnas att det vi idag ser som den eviga och oföränderliga svenska landsbygden inte har så väldigt lång historia i de flesta fall. Väldigt många av våra mindre industriorter uppstod först på andra halvan av 1800-talet. Den utspridda bebyggelse som vi väl idag ser som en självklar del av landsbygden fanns eg. inte före år 1800, utan började uppstå som en följd av de jordskiftesreformer som genomfördes i flera steg för runt 200 år sen. Det egentliga Sverige hade för 200 år sen inte mer än 2,5 miljoner invånare. Det är lätt insett att det vi idag kallar för en avfolkad landsbygd i de flesta fall ändå fortfarande är mycket mer befolkad och bebyggd än då - åtminstone om vi räknar in alla mindre tätorter. Saker och ting förändras hela tiden och gjorde faktiskt det även på "den gamla goda tiden" innan otäck globalisering och annat otyg kom med i bilden. | |