Spelrum
Giraffen | 34 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 8 |
Inloggade | 42 |
Mobilspel
Pågående | 19 588 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:11 | |
![]() | ö, ô, öh.. wtf. Är det någon mer som skriver "ö" utan prickar, och ersätter dessa uteblivna prickar med ett rakt streck över o:et? Jag gör det, och har gjort det sedan länge. Kan dock inte komma på varför jag börjat med detta. I skolan lärde man ju sig att det är prickar över ringen för att skapa ett ö. Finns det någon annan anledning att det blivit såhär, tror ni, utöver att det bara blivit så av slarv för det går snabbare? Kan tänka mig, alternativt, att det har att göra med att om man ska göra prickar med en blyertspenna så kan de bli lite otydliga, och ska man då markera dem ordentligt ser det bara kluddrigt ut. Kom att tänka på detta då jag var under skrivandets fulla karriär, att det kanske finns sådana som inte förstår att det är ett ö. Om man t ex är nyinflyttad från land X, eller så. Så, är det någon mer som gått över till att nyttja såna här streck-ö med åren? Varför har ni gjort det isåfall? Är det ok om jag gör det, eller ser det alldeles förskräckligt ut? | |
Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:15 | |
![]() | har svårt att komma på ngn annan anledning än att det går mycket snabbare. | |
ANDERStG | 2008-10-18 11:15 | |
![]() | I skolan lärde man sig också skrivstil där prickarna ersattes med streck. | |
DennisPlz | 2008-10-18 11:15 | |
![]() | Använder båda, beroende på sammanhang. Via tangentbordet tycks dock trema dominera, men jag lyxar till det med cirkumflex eller streck ibland. Gôtt mos! | |
Huli-Man | 2008-10-18 11:17 | |
![]() | Jag gör det också. Jag tror att det är en kombination av estetik och effektivitet. Om jag bara snabbt trycker dit två prickar med pennan så blir de så tunna i förhållande till själva o:ets tjocklek. Därför måste jag i så fall trycka till lite extra och då blir de alltid för tjocka. Dessutom tar det extra tid. Sen att min handstil i övrigt ser ut som skit, det är en annan diskussion. Jag ställer mig också frågande till om det verkligen är ok... | |
Zappast - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:20 | |
![]() | Det blir säkert Stiligt vilket som om du skriver nattis... | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:21 | |
![]() | Det tror jag zappast. | |
ANDERStG | 2008-10-18 11:24 | |
![]() | sv.wikipedia.org/wik.../S krivstil om någon just kommit ut ur grottan | |
Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:25 | |
![]() | ô - används en del i värmland, "ö" har ett speciellt uttal på vissa ställen. Kan vara en "kvarleva" från tiden då värmland hörde till norge. | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:26 | |
![]() | Kan ni se vad fördelen skulle vara med att ha prickarna istället för strecket då? Detsamma gäller på "ä", kom jag på nu. Kanske är dags för en liten uppiffning av våra kära tre extrabokstäver där ute på kanten bortom z. | |
Nattravn - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:27 | |
![]() | Lär man sig skrivstil i skolan nuförtiden? | |
Nasty Nimrod | 2008-10-18 11:30 | |
![]() | En fördel är att streck ju egentligen är makron, vilka har en annan funktion, och betecknar vokallängd eller betoning i latin och transkriberad japanska. Prickar är tydligare. Trema är väl bara för romanska språk, annars, då det betecknar att en normalt stum vokal ska uttalas. Enbart två prickar tror jag är diaeresis. | |
Linn79 - Ej medlem längre | 2008-10-18 11:40 | |
![]() | Nasty, tror att du dödade hela tråden med din expertis. Jag är förstummad - och hade du känt mig hade du fårstått vidden av vad det innebär. | |
Nasty Nimrod | 2008-10-18 11:52 | |
![]() | ...och jag som inte ens är säker på om det var vokallängd eller betoning eller båda... | |