Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 19 372 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| -Lala-la | 2008-10-19 23:50 | |
![]() | Asagudarna.... Okej... mina trådar blir ofta raderade... men den här då: Asagudarna... fan va coolt... Vilken är er favorit? Tror någon på Asarna i detta land? Oden?... Sleipner... get real.... och vad hette trädet? Ygdrasil?... Undrar egentiligen vad Asagudarna gett oss svenskar, förutom bra utfyllnader i korsord? Tor? | |
| fjortisnet - Ej medlem längre | 2008-10-19 23:53 | |
![]() | Tor har iaf gett oss torsd. O ja jillar pannkakor, så ja e tacksam. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-19 23:53 | |
![]() | Inget, men visst vore det coolt med en film om Tor med flera, trädet och rubbet. Bra material för effekter | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-10-19 23:54 | |
![]() | Har en ytlig bekant som tror på asagudar. Jag skulle vilja säga att hon är en riktig utflippad sak men tyvärr, trots denna tro så är det en skärpt dam. Märkligt. | |
| tetra090 | 2008-10-19 23:55 | |
![]() | Asagudarna hade nog sina funktioner på den tid det begavs sig... Männiksor har i alla tider sökt sig till gudar för att få förståelse och acceptans för sina gärningar. Även i vår tid. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-19 23:55 | |
![]() | Vaftrudner är min son. Han är den visaste av jättarna men Oden lurade honom med en falsk fråga. Tvi för Oden och alla andra som går till seger med fusk. | |
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-10-19 23:56 | |
![]() | om 1000 år kommer alla sitta och garva åt kristendomen, islam etc.. :) | |
| Knevertism - Ej medlem längre | 2008-10-19 23:57 | |
![]() | Det gör jag redan nu. | |
| -Lala-la | 2008-10-19 23:57 | |
![]() | mommes.. nu är du så där läskig igen. | |
| tina_tiger - Ej medlem längre | 2008-10-19 23:58 | |
![]() | Tycker ekorren har ett coolt namn: Ratatosk! Skulle kunna bli ett bra nick! Läser en bok nu som Fredrik Lindström skrivit, heter "Svitjod" någonting. Folk trodde på asarna så sent som på 1200-talet e. Kr. Asagudarna har gett oss JULEN. När kristendomen kom hit lade man Schesus Christos födelsedagskalas på hedningarnas vinterhögtid. Så kunde de supa i Kristu namn ist för asagudarnas, finemang! Jesus föddes egentligen på sommaren, sägs det. Midsommar är också en rest av vår förkristna kultur. Alla vet väl att midsommarstången faktiskt är en fallossymbol egentligen? Runt om i Sverige har vi ju också en massa ortsnamn som minner om asagudarna: Odensbacken, Torshälla, Frövi etc. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-19 23:59 | |
![]() | Läskig? Jag säger ju som det är. | |
| Nasty Nimrod | 2008-10-20 00:05 | |
![]() | Julen är väl snarare efter romarnas högtid? Saturnalia, eller vilken det nu var? Jag tror halva Europa firade någon sorts högtid runt slutet av året då det började bli ljusare igen, men romarna var viktigast, så det var smartast att sälja in den nya religionen till dem... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-20 00:09 | |
![]() | Jag gillar dödliga gudar skarpt! Nordiska mytologin har gett oss fantastiska sagor, poesi och ett smörgåsbord av sköna gudar att dyrka och somliga att fundera på vilka de är och vad deras intentione är (som Loke). I Like it! | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-20 00:10 | |
![]() | Asagudarna ligger bakom en mängd olika ordspråk som vi använder i Sverige. Fredrik Lindström är ganska kunnig också om Asagudarna. I ett radioprogram tog han upp det med våren och de ordspråk som vi brukar använda i Sverige kring olika högtider med mera. "Nu är våren här och då är det Tor som slaskar" är ett utav de ordspråk som härstammar från Tor, enligt Fredrik. Jag tror Freja uttryckte några också och Loke, han uppfann mineralvattnet. Jag tycker inte man ska underskatta Gudarna. De har uppfunnit massor med saker bara man börjar fundera omkring | |
| iothal - Ej medlem längre | 2008-10-20 00:12 | |
![]() | Asatron har haft påverkan även på t ex Tyska veckodagar såsom Dienstag, Donnersdag och Freitag. På Engelska, Tuesday, Thursday Friday men har för mig att även Wednesday kommer ifrån asatron genom Woden (odin). | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-20 00:12 | |
![]() | Balder också. Den är jättekul för de som åkt den. Jag gillar asatro | |
| DILLIGAFF - Ej medlem längre | 2008-10-20 00:14 | |
![]() | en indirekt effekt av våra förfäders asagudsdyrkande (.. ok, lite off-topic): tydligen länsade våra förfäder övriga europa på vackra tjejer, tack vare det har vi en massa snygga honor här. | |
| Tinna | 2008-10-20 00:15 | |
![]() | Jag skulle vilja ha Särimner.. Hade varit bra faktiskt. :) | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-10-20 00:15 | |
![]() | Söndag är den heliga solens dag, månens dag, thyrs dag, odens dag, tors dag och frejas dag. Fast lördag=lögardag. Löga=bada. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-10-20 00:19 | |
![]() | Jag tycker om Akilles också. Han med en häl av guld. Han hade nåt skynke och gick runt i klackskor. Han var gift med ..det kommer jag inte ihåg, men han var ganska snygg. Han brukar vara fin som staty fortfarande | |