Spelrum
| Giraffen | 31 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 14 |
| Inloggade | 45 |
Mobilspel
| Pågående | 19 392 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Ballerina | 2008-10-21 17:19 | |
![]() | Att få "misslyckas" Hej! Skulle behöva lite hjälp. Känner att mitt val av studier inte riktigt var det rätta, men tankarna ligger ändå där att man får inte misslyckas. Allt man har gett sig in på ska fullföljas. Det ekar i huvudet hela tiden, men innerst inne vet jag att jag kanske måste hoppa av mitt i kursen för att kunna känna livsglädje igen. Jag kände att det var jätte jobbigt på ett sommarjobb jag hade förut men valde att stanna kvar och det blev bättre, men nu har jag tappat matlusten helt, jag kan inte sova på nätterna, jag är aldrig glad utan känner ständig press. Nån som känner igen sig, kanske har hoppat av och fått tillbaka livsglädjen eller tvärtom? | |
| Miss_jk | 2008-10-21 17:23 | |
![]() | Känner man så så finns det väl bara en sak att göra: Hoppa av och gör något du mår bra av. Livet är på tok för kort för att gå och må dåligt. | |
| Teppy | 2008-10-21 17:26 | |
![]() | Jag håller med Miss_Jk, det är ju inte bra att gå runt och göra något man inte mår bra av. | |
| acron - Ej medlem längre | 2008-10-21 17:29 | |
![]() | Får man fråga vad studierna riktar in sig på? I övrigt så är det ju bara att lägga ner om det bara känns som en börda, men sen beror det även på hur länge man studerat. Själv tyckte jag att första studieterminen var en riktig plåga. Saker och ting blev bättre :) | |
| Cosette | 2008-10-21 17:30 | |
![]() | hmmm att inte sova och inte äta... kan också vara tecken på depression, har du svårt överhuvudtaget att starta upp nåt så kontakta läkare... nu.... annars är det väl inte värt hälsan om man vantrivs | |
| Margana | 2008-10-21 17:38 | |
![]() | Herregud...klart att du får hoppa av om du vill. De kunskaper du har bär du ju med dig och de väger ju inte så mycket. Innan du hoppar av tycker jag att du ska söka upp studievägledaren eller vad det nu heter på din skola/universitet och fråga vad du har för möjligheter. Kanske kan du byta och tillgodoräkna dig poäng från vissa kurser. Det finns människor som efter en hel utbildning jobbar ett tag och sen inser att de valt fel och börjar plugga till nåt nytt. Nu för tiden är det ju inte heller lika vanligt som det var förr i tiden att man jobbade på ett ställe och där stannade man tills man fick guldklocka i princip. Nej, tänk först och främst på dig själv och hur du mår och känner. Lycka till! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-10-21 17:39 | |
![]() | Det är okej att misslyckas Ballerina! Du lär dig antagligen mer på att inse dina begränsningar och vad du verkligen vill göra, än att i någon form av luthersk dimma bara göra något för att du "måste/borde". När du tar steget och beslutar att sluta - men låt det inte betyda att du inte gör någonting!!! - och gör det som är rätt, så kommer du berönas rikt!!! | |
| LeSchtekarn | 2008-10-21 17:42 | |
![]() | Oroa dig inte, alla har sina dalar och toppar. Vad är det du pluggar? | |
| kermis | 2008-10-21 17:42 | |
![]() | Jag vantrivdes efter bara några veckor på universitetet men pressade mig kvar ett år ändå. När sommaren kom var jag redan i en depression och hade tappat all livslust... Jag grävde mig ur det till slut men betalar fortfarande av på studielånet. Trevlig månantlig påminnelse om en extremt dålig period i mitt liv, sex år sen... Absolut inte värt de få poäng jag skrapade ihop (och som jag inte haft någon nytta av sedan jag sadlade om och hittade rätt). Jag röstar på alternativet "Hoppa av". | |
| Ballerina | 2008-10-21 17:43 | |
![]() | Statsvetenskap. Hade lite naivt hoppats på att det skulle vara mer vetenskapligt. Det är bara A-kursen. Har bara studerat juridik innan och jag hade inte en tanke på att statsvetenskapen skulle vara svårare och mer "flummig". Visst går det upp och ner och det är inte alltid kul, men när det går för långt så kanske det inte är någon ide. :S | |
| Tess 08 | 2008-10-21 17:44 | |
![]() | Det är inte ett misslyckande att hoppa av en utbildning!!! Det är ett tecken på att du var modig att påbörja den och sedan inse att det inte var rätt för dig! Varför ska det vara ett misslyckande? | |
| Ballerina | 2008-10-21 17:53 | |
![]() | Jag har varit deprimerad och ätit medicin, slutade i April och har inte haft några problem alls med vare sig depression eller tourettes hela sommare (kan bero på att jag bodde i Spanien). Jag känner att jag är på väg tillbaka och vill verkligen inte börja med medicinen igen, vill klara mig utan mediciner helt och hållet. Problemet när jag hamnade i depression sist var istället att jag var deltidssjukskriven pga. min tourettes och det gjorde det hela värre (mest för att jag var ledig vissa veckor då jag skulle ha nätter på schemat och arbetade upp till 13timmar om dagen vissa perioder). Så att arbeta eller plugga heltid är nog det bästa. Eller åtminstone arbeta eller plugga varje dag mån-fre. Jag pluggar även spanska 5timmar i veckan, men att sluta med det känns inte som ett alternativ då det mer är ett intresse än belastande. Jag kan hoppa av nästa vecka då jag skriver tenta i "politiska system" efter det börjar nästa delkurs. :S | |
| Piaree | 2008-10-21 17:53 | |
![]() | Klart att du ska hoppa av. Din fysiska & mentala hälsa måste ju vara viktigare än att du går klart kursen. Har själv hoppat av mina universitetsstudier efter halva tiden. Försök att se det som erfarenhet istället för misslyckande. Man måste ju prova olika saker för att veta vad som passar en själv. | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-10-21 17:54 | |
![]() | Att inse att det man valde "då" inte är vad man trodde, och inte är rätt idag är inte ett misslyckande. Du har kommit till insikt om att detta inte var vad du ville... Hoppa av och gå vidare, du är erfarenheten rikare. Det skulle du inte varit om du inte provat, eller hur..? =) | |
| Tinna | 2008-10-21 18:43 | |
![]() | Jag har varit i en liknande situation.. Började plugga till förskollärare våren -06. Trodde att detta skulle va rätt för mig. Under höstterminen -06 hade vi fem veckors praktik. Kände då att det verkligen inte var något för mig. Har inge emot barn, men kunde helt enkelt inte se mig själv jobba som förskollärare i framtiden. Hoppade då av och började plugga till IT-pedagog istället. Och nu har jag verkligen hittat rätt! :) Trivs superbra! Vissa kan tycka att jag gjorde fel, och att det var ett "onödigt" år (med tanke på csnlån som ska betalas tillbaka med mera..) Men jag ser det som en erfarenhet istället. :) Extra pedagogik är ju inte fel att ha läst.. Fundera på vad DU själv vill, vad du kan se dig jobba som i framtiden osv.. :) | |
| amoma | 2008-10-21 18:49 | |
![]() | Hoppa av eller inte kan ju faktiskt också ha att göra med anledningen till kursvalet tycker jag. Behöver du just den här och nån mer kurs för att senare kunna läsa/eller jobbat med någo du är övertygad om att du vill kan det väl ändå vara ide att försöka härda ut och se det som en djävulsk transportsträcka på väg mot målet, men vet du inte vart du ska med det du gör finns det säkert bättre saker att lägga sin tid i livet på. Lycka till med beslutandet, för det är väl oftast självabeslutandet som är det svåra. | |
| Ballerina | 2008-10-21 21:30 | |
![]() | Nej jag behöver egentligen inte kursen, valde den för att bli statsvetare eller lärare. Problemet är nu att jag inte ens vet om jag klarar sista veckan. Har grupparbete och får ta det största ansvaret, hade klarat det om jag var starkare men nu måste jag ha en grupp på samma nivå eller bättre. Var på spanska nu ikväll innan jag gick dit bröt jag ihop, torkade tårarna, hade jätte kul på spanskan sen hinner jag knappt innan för dörren innan jag bryter ihop igen. Kan inte vara annat än en depression som jagar mig. Mamma vill att jag åker upp till dalarna på en gång för att hon är livrädd att jag ska gå ner mig som jag gjorde sist jag var i depression. Men något säger mig att 3veckors hårt pluggande ett stort PM och 3 nästan utlästa böcker borde synas i form av ett betyg. Nån som vet hur jag ska göra för att inte gå ner mig djupare och ändå klara 2 veckor? Eller borde jag hoppa tentan och skriva i december, eller skjuter jag bara upp problemet då? :( | |
| carlmartin - Ej medlem längre | 2008-10-21 21:56 | |
![]() | känner med dig. svårt att komma med råd, men vill gärna ge dig mitt stöd och säga att livets vägar kan vara krokiga. lyssna inåt och undersök om det är en av rösterna som känns kärleksfull och äkta, vill dig gott och gör dig trygg och glad. följ den. (så kom det ett råd iaf) | |
| ajajaj | 2008-10-21 21:57 | |
![]() | Hej Ballerina! Jag känner igen mig så otroligt mycket i det du beskriver. Jag påbörjade själv en 3 årig utbildning på högskolan men kände nästan genast att det inte var något för mig. Samtidigt arbetade jag och hade fullt upp hela dagarna och helgerna. Jag vägrade att sluta med vare sig studierna eller jobbet pga min envishet, men det slutade med att jag inte klarade av någonting alls. Jag blev sjukskriven och låg hemma i ca 2 månader. mådde skitdålig! Men nu har jag hittat tillbaka till livet igen och börjat arbeta och läser distanskurser som jag verkligen är intresserad av! Ett tips till dig är att prata med någon om du känner dig nere eller förvirrad. Själv har jag en personlig livscoach som verkligen har hjälpt mig att sluta försvinna i tankarna på alla problem och bara tänka på sig själv, vad är bäst för just mig? Det är något som jag rekomenderar till alla människor. Framför allt har det hjälpt mig bättre än mediciner. | |
| Ballerina | 2008-10-22 09:45 | |
![]() | ajajaj Ja jag är rädd för att jag ska gå ner mig för djupt. Än har depressionen inte gått så långt eftersom jag tycker att det är kul att plugga spanska och jag ser lite ljust på framtiden, men om jag hamnar djupare kommer jag inte kunna jobba eller plugga alls och då blir det svårt att komma ur. Problemet är mitt grupparb. som jag har nu tills på fredag. Jag har läst boken som vi ska läsa och jag har koll på EU men jag kan inte utföra uppgiften. De två andra i gruppen är inte särskilt motiverade och vill att jag ska styra upp allt. Jag gillar att styra och ställa men jag är inte stark nog för det nu, funderar på att skita i det och få skriva ett "straff PM" men jag kan inte lämna de andra i skiten. Men på förra seminariet (då hade vi inte grupparb.) då kom inte en av tjejerna och den andra kom en halvtimme sent och sa inte ett ord. Tänk om det blir så nu när vi har grupparb. Problemet är att jag kan inte bara göra min del heller för vi måste ha en helhet i presentationen. Jag har frågat lärarna om hur arbetet ska vara upplagt och vad det ska innehålla och 2 lärare säger olika vilket leder till en förvirring jag inte klarar just nu. Om jag bara visste vad jag skulle göra så skulle jag kunna sitta i timmar och plugga men när jag inte får några tydliga riktlinjer så fixar jag inte det. Jag gjorde en neuropsykiatrisk undersökning förra året och den visade på att jag kan vara jätte ambitiös om jag förstår uppgiften men jag har koncentrationssvårigheter som gör att jag kan få panik om jag inte fattar problemet. Jag vet inte om jag ska kontakta läraren igen, men han verkar inte vara förstående för 5öre. Det känns som att jag har ambitionen men inte kunskapen och det stör mig som fan. :/ | |