Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade39
Mobilspel
Pågående17 992

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mimikryp2008-10-22 23:45
Antal inlägg: 9057

Vilken lag? AG:s lokaler...
Nu har jag lite problem på min juridikkurs... (I det här fallet handlar det om strejkåtgärder och personal som vägrat lämna lokalen.) I vilken lag eller förordning regleras detta?:
"Arbetsgivaren äger och disponerar över sina lokaler. Detta innebär att personalen inte har rätt att kvarstanna i lokalen och låsa in sig mot arbetsgivarens önskemål. Detta är en form av egenmäktighet / egenmäktigt förfarande som är straffbart."

Alltså, var kan jag läsa att arbetstagarna inte har rätt att vara kvar i arbetsgivarens upplåtna lokal?
Tacksam för hjälp!

remvanrijn2008-10-22 23:49
Antal inlägg: 16610

Civilrätt skulle jag tro..(fasighetsbalken..?)

Personalen får väl kedjafast sig vid ytterdörren i så fall

Mouche - Administratör2008-10-22 23:51
Antal inlägg: 24193

Kan detta vara av intresse?

"NJA 1983 s. 662
Strejkande arbetstagare, som befann sig på sin arbetsplats (en inhägnad hamnterminal), utnyttjade sin vistelse där för att störa arbetsgivarföretagets verksamhet genom åtgärder som innefattade egenmäktigt förfarande. De anmanades därefter av en arbetsgivarrepresentant att avlägsna sig, men de kvarstannade likväl på arbetsplatsen. Genom kvarstannandet har de ansetts ha gjort sig skyldiga till olaga intrång. 4 kap 6 § 2 st BrB."

Här finns resten att läsa:

lagen.nu/dom/nja/1983s662

Mouche

Mimikryp2008-10-23 23:22
Antal inlägg: 9057

Mouche; Åh, tack! Ska genast läsa mera! Att jag inte tänkte på att söka i NJA utan bara i AD...
Great! :-)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?