Spelrum
| Giraffen | 26 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 46 |
Mobilspel
| Pågående | 19 433 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| OkeI - Ej medlem längre | 2008-10-29 00:22 | |
![]() | Hur gör man för att bli duktig? Hej. Jag har fråga. Hur gör man för att bli duktig på ordspelet? Lär mig bra. | |
| ShikamaruN | 2008-10-29 00:26 | |
![]() | Äter 10 ägg varje morgon, lunch, middag och kväll. | |
| ajohansson | 2008-10-29 00:29 | |
![]() | Ska dom vara råa? ;) | |
| little-erik | 2008-10-29 00:31 | |
![]() | Träna träna träna! Ladda ner frank och träna med det (ivansson.org/Frank/) så ska du nog se att du sakta men säkert blir bättre. | |
| OkeI - Ej medlem längre | 2008-10-29 00:53 | |
![]() | Tack little-erik. | |
| Tufflan | 2008-10-29 01:14 | |
![]() | Rensat lite i tråden! Kom gärna med förslag till TS hur man ska förbättra sitt spel! | |
| remembermyda - Ej medlem längre | 2008-10-29 01:15 | |
![]() | tack tufflan lite väl meningsslöst skrivande | |
| Tufflan | 2008-10-29 01:18 | |
![]() | Jag försöker bli bättre genom att lära mig massor av ord på 7 bokstäver, ibland kommer jag på mig själv med att räkna bokstäver på fingrarna när jag har svårt att sova... samma om jag läser nån bra tidning som Ill. Vetenskap så försöker jag lägga facktermer på minnet. Det funkar mindre bra dock, eftersom jag sällan vet vad dem betyder, glömmer bort stavningen och inte kan böja dem heller.... fniss... men alla sätt är bra utom dem dåliga sägs det ju! | |
| SÖDERTÄLJESK - Ej medlem längre | 2008-10-29 08:09 | |
![]() | spela emot bättre och memorera nya ord som dyker upp. | |
| -Lala-la | 2008-10-29 08:32 | |
![]() | Träna på alla roliga ord du stöter på i det verkliga livet. Läs på skyltar, och kasta om bokstäverna och försök bilda andra ord i huvudet. | |
| Radagast | 2008-10-29 08:41 | |
![]() | Börja tänka mer på vilka brickor du lämnar kvar på stället efter varje drag: Balans konsonanter/vokaler, lämna kvar brickor som funkar bättre ihop än var för sig (t.ex. BE, AV), undvika att lämna kvar brickor som funkar dåligt ihop (ÖC, ÅX). | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-10-29 09:44 | |
![]() | Betapet är i lika hög grad (minst) ett taktikspel som en fråga om ordkunskap. Olika motspelare har olika taktik, vissa funkar man med, andra inte. Jag kan till exempel inte med dem som ideligen byter bokstäver för att få ihop till en rullning, och under tiden lägger de inga ord alls, så det känns som att spela solo. | |
| milon - Ej medlem längre | 2008-10-29 09:44 | |
![]() | Men det är kanske ett sätt att få högre rankning. Om man blir bättre för det vet jag inte. | |
| gnill | 2008-10-29 09:48 | |
![]() | Här är lite tips: - spela lite hets... när man tvingas tänka snabbt ser man fler lösningar - kolla in motståndarens ord och tänk att du ska lära dig minst ett nytt ord av din motståndare i varje spel (skriv ner ordet) - vill du rulla så satsa bara när du har ARE + en tom då är det ganska säkert att du får ut din rull (om inte brädet är fullt eller låst), att sitta och hoppas på en omöjlig rullning förlorar man ofta på - läs av om din motståndare är en taktiker, högpoängare , rullare eller estetiker och spela på ett sätt som gör att du vinner över honom/henne . 1. Rullare De som vill rulla till varje pris låser man genom att aldrig öppna för deras rullar (dvs inte lägga ord som de kan haka på), de som alltid lägger högsta möjliga poäng (vilket ofta är ett vinnande koncept) kan du ibland finta genom att själv vara taktiker (dvs spela ut brickor som du själv kan haka på, göra ett upplägg där du först lägger ett A bredvid 3xbokstav och sen lägger ditt J där i nästa drag och får över 40p. Du märker snabbt om du har en motspelare som genomskådar dig och då är det bara att skippa den taktiken. 2. De som alltid lägger så hög poäng som möjligt (och struntar i vilka öppningar de lämnar) bryr sig inte om att du är taktiker, å andra sidan är de ofta så bra att de vinner ändå, men där kan det löna sig att vara taktiker ibland. 3. Om du spelar mot en taktiker försöker du själv visa att du genomskådar hans/hennes försök att göra upplägg samtidigt som du lägger högsta möjliga poäng. 4. Estetiker vill alltid lägga snygga ord eller klura till det. De upptäcke rofta om du spelar taktiskt, kör på att lägag så höga poäng som möjligt och strunta i om du lämnar öppningar (de kommer inte att ta en 3xord bara för att skriva nåt kort eller alldagligt ord). Lämnar du många öppningar kommer du själv att få nytta av dem också. Lämna dock INTE många öppningar när du själv har genomgående usla /omöjliga bokstäver. Och sen har vi ju också Följa John-spelaren: Om du spelar mot en sån som alltid följer ditt drag (dvs lägger i närheten av där du lagt senast) kan du finta genom att lägga på vissa ställen (han/hon tittar nästan bara där du lägger) och sen drämma till med en rullning /liknande i ett annat hörv av brädet. Lycka till! | |
| -Lala-la | 2008-10-29 09:57 | |
![]() | Tack Gnill. Mycket intressant motståndaranalys. Dig vill jag aldrig möta :) | |
| Q-tile - Ej medlem längre | 2008-10-29 12:15 | |
![]() | gnills tips är mycket bra, men ligger kanske lite längre fram i inlärningskurvan. Lite tips för dig som just börjat: Se till att försöka lära dig alla ord på två bokstäver. (Ett måste mer eller mindre, men det går mycket fortare än man tror.) Alla eller åtminstone de allra flesta ord på tre bokstäver är en bra grund också. Mycket av detta kommer av sig själv när man spelar. Skriv gärna upp ord du inte sett förut. Lär dig hur du kan använda bonusrutorna på bästa sätt. Försöka att hålla koll på (åtminstone på ett ungefär) hur många det finns av varje sort. Sitter du och väntar på ett G och alla tre redan finns ute, väntar du förgäves. Att veta hur många som finns kvar av en sort kan vara viktigt för att avgöra vad du själv ska lägga. Försök att tänka på det som Radagast tar upp också. Vilka bokstäver du lämnar kvar på stället, och vilka du spelar ut, så att t.ex. du undviker att sitta med för mycket konsonanter ofta, och undviker bokstavsbyten. Att kunna ofta spelade ord med lite ovanliga/besvärliga bokstäver och med de som ger höga poäng gör stor skillnad. Spela gärna i ett långsamt tempo, kanske t.o.m. utan rating till att börja med, tills du känner att du fått in känslan för spelet och orden lite bättre. Tänk på att spelrummen Grisen och Musen använder andra ordlistor än de övriga. | |
| mrperfect | 2008-10-29 12:57 | |
![]() | det händer ofta att man har en rullning men den passar inte in någon stans :/ | |
| Zappast - Ej medlem längre | 2008-10-29 13:08 | |
![]() | Egentligen är väl det bästa att alltid ha kontakt med bokstäver i form av böcker och korsord t.ex. Det kommer ju också gynna en i övriga livet (eller "verkliga livet", om så vill) då man förhoppningsvis lär sig saker då orden bilder meningar, eller svar på frågor (som i korsord då). | |
| gnill | 2008-10-29 13:33 | |
![]() | Flera andra har sagt bra saker men en sak till: det är bra att kunna alla ord som man kan lägga med bara konsonanter om man hamnar i det läget (och det gör man!). Ord som t ex SM MS SMS PS PST VD DVD TV VM alltså. | |
| fal3n | 2008-10-29 13:34 | |
![]() | gå in på ordpussel.se som alla andra. | |