Spelrum
Giraffen34
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade57
Mobilspel
Pågående19 423

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gic - Ej medlem längre2008-10-30 15:06
Antal inlägg: 241

Exxons kvartalsvinst 110 miljarder
Utdrag från Dagens Industri

---
Oljegiganten Exxon Mobiles vinst landade på 14,8 miljarder dollar för tredje kvartalet, cirka 110 miljarder kronor, vilket var bättre än vad aktieanalytikerna hade räknat med.

Det är en förbättring med 58 procent jämfört med vinsten på 9,4 miljarder dollar samma kvartal i fjol.

De totala intäkterna uppgick till närmare 138 miljarder dollar.
---

Att notera är att Exxon Mobile var den största kampanjbidragsdonatorn gentemot Bush-Cheney kampanjerna i tidigare Amerikanska val.

Och allt går enligt plan.

dudeniro - Ej medlem längre2008-10-30 15:08
Antal inlägg: 6214

såg just det... och bensinpriserna har aldrig varit så höga i usa som de var denna höst.

shoppa2008-10-30 15:39
Antal inlägg: 174

Sanslöst!Jag lästa oxo om det nyss..ingen dålig vinst på ett kvartal!En annan kan vara glad om man har ett par hundra över i kvartalet..Om man skulle avverka bilen och börja cykla istället..

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-30 15:48
Antal inlägg: 3473

Ang bensinpris tror jag Holland är dyrast på bensin

BiNo8 - Ej medlem längre2008-10-30 15:48
Antal inlägg: 3473

shoppa bra förslag:)

MatsJoel2008-10-30 16:12
Antal inlägg: 686

Vad vill du diskutera?

vulcan2008-10-30 16:55
Antal inlägg: 7666

Ur reglerna för Seriöst:

"Eftersom SERIÖST är ett mer uttalat diskussionsforum än de andra vill vi inte ha trådar här som inte inbjuder till diskussion, t ex rapporter om nyheter"

Jag håller med MatsJoel och flyttar tråden till Snack.

remvanrijn2008-10-30 17:45
Antal inlägg: 16508

Alldeles rätt BiNo08. Dagens Eurokurs gör inte saken bättre. Likväl betalar jag glatt vid pumpen då jag ser vad jag som bilist får tillbaka
Deras motorvägsnät är ju 5ggr bättre än det svenska. Gigantiska trafikplatser där trafiken från flera håll vävs in i varandra. Duger inte en 2x3 filigmotorväg så byggs den ut till 2x5 (Amsterdam-Eindhoven)
Elektronisk trafikinformation på många platser.Broar och tunnlar av megaformat där så behövs.
Annat är det i Sverige där t. ex Segekarusellen vid Malmö i princip är i samma skick som när den byggdes i mitten av 60-talet med all irritation,olycksriskor och förtret som detta medför. E 22 efter Lund har under 22 år byggts ut med 15 kilometer motorvägsstandard fram till Gårdstånga och därefter 2 mil som fattigmansmotorväg med mitträcke men utan väggren...ur den ser ut efter Hurva är ju ett skämt..
Asfaltbeläggningen mellan Malmö-lLund är ju lappat o lagat och det är säkert inte bättre i övriga landet.
När det gäller Exxon eller Royal Dutch Shell för den delen, får de gärna göra miljardvinster, det är de som gör investeringar och får utdelningen för det. Staten som nog håvar in den största vinsten gör i princip inte ett smackoch framför allt så tar de inga risker.
Dessutom är en del av vagskatten i Holland inbakat i bensinpris, den som kör mer betalar mer, helt ok. Här betalar jag samma som den som kör 10ggr mer mil än vad jag gör, vilket inte känns helt rättvis

gic - Ej medlem längre2008-10-30 18:34

vulcan, verkar ha skaffat sig en sexskjutare innan man hinnar svara... nåväl. miffo 1a får som han vill, diskussionen går vidare.

MatsJoel, Jag vill diskutera världsekonomi och politik kanske.

Jag får antydningar om att det är någon form av anarkokapitalistisk utveckling som sker när företagen betalar valen; och sedan driver imperialismen in i krigsföring; samtidigit som man berövar sin egen nation och andras på deras grundläggande rättigheter som t ex Mänskliga Rättigheter, Rätten till Prövning (Due Process inom den Amerikanska grundkonstitutionen) samt den girigihet och jävighet som verkar vara fallet i den svängdörrs politik som går mellan "Staten och Kapitalet" ... människorna då?

Ska vi fortsätta tillåta att etablerat massmedia inte rapporterar i sitt fulla spektrum i rädsla för ekonomiska represalier och mobbing på affärsnivå / karriärsdegradering mm....

Som USA klart och tydligt säger; If you are not with Us, your are against Us.

Många tror att China är en hotbild i Sverige har jag förstått, själv så ser jag det Österlänska intågandet inom Globalismen som en förstärkning och en upplysning var det kommer till balans, kulturellt. Ett gott exempel är att vi t ex Adopterat deras Yoga mm för att orka med våran industriella vardag som har berövat oss på kärnfamilj och fått våra barn att konditionera sin värdefilosofi genom Disney för att Mamma och Pappa helt enkelt inte orkar med dagens stress.

Något som inte diskuteras är de filosofiska grunderna de österlänska religionerna tillför; och den vy; som gör att man får en mer holistisk bild över hälsa. Vi skall medicinera oss (psykoaktiv lobotomering) dom värnar om vakenhet och helhet, och healing.

Ser spännande på världsutvecklingen och tror det kommer gå relativt bra, iaf mycket bättre än hur det går nu och gjort under dom senaste 20-30 åren.

China stöd köper trotts allt dollarn då dom själva är beroende av sin export på ett globalt plan.

När den sociala globalismen kommer ifatt så återfår vi vår balans och nya insikter som gör att vår världsbild förändras.

Och det ser jag verkligen fram emot.

Tänk er ett land i Balans.

Utopi tänker vissa; möjligt hävdar jag. För er som är lite nyfikna; slå upp Equilibrium på Wikipedia; till och med den västerlänska akademin har förstått vad det handlar om. Vi är bara något obalanserade mellan idealism och materialism. Något som grundar sig i den dualistiska grekiska filosofin; lyckliktvis så finns det fler spektrum än det.

Multipluralism; Individualism; Holism, Ansvar, Respekt, Kärlek!

Må väl alla. Till och med du Vulcan.

gic - Ej medlem längre2008-10-30 18:41

Ps. Den enda skillnaden mellan krigen om vattenhålen i ökenländerna historiskt (som dom kristna ansåg vara hedniskt) och dagens Imperialism och världskrig som spridit sig från Syd Amerika, Jugoslavien, Irak, Iran, Afghanistan och Pakistan; är att dom på den tiden bråkade om vattnet, idag är det Oljan. ...

Även om de amerikanska företagen Monsanto och Dow Jones tillsammans med den Amerikanska armen förgiftat vattnet i Vietnam och globalt (Monsanto med RoundUp och Dioxin) .. så signalerar Dow Jones nu på Dagens Industri en kommande Vatten Kris .... jävigheten är slående;

"Texas Global Cattle Management in the 21st Century"

ds

gic - Ej medlem längre2008-10-30 18:42

hmm.. rörigt igen.. den enda skillnaden skulle vara Industrialismen; som ger teknisk möjlighet till större skada. mrrm...

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?