Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade68
Mobilspel
Pågående22 245

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trosell2006-03-03 21:00
Antal inlägg: 244

Ordyatzy
Var hemma hos föräldrarna några dagar och rensade ur mitt rum. Hittade då spelet ordyatzy som jag spelade tills fingrarna blödde när jag var liten. Övertalade mina föräldrar att ta ett parti och jäklar vad roligt det var. Nu följde vi kanske inte reglerna så värst bra och det spårade ur när min kära mor skrev ordet sexbyxa (som vi godkände). Vann gjorde jag ivf men kom inte alls upp i de resultat som jag gjorde som 7-8 åring... måste ha tappat en del hjärnceller under åren :P

Nån mer som spelat detta underbara spel?

Funderar på att programmera en webvariant av spelet och starta en sajt. Men det lär väl bli färdigt om typ 10 år med tanke på hur lat jag är :P
 
snubblan2006-03-03 21:42
Antal inlägg: 207

De låter jättekul....starta en sajt tycker jag ..du är ju jätteduktig på spel överhuvudtaget så du skulle kunna göra mycket med den kunskapen..jag har klarat mej igenom nåra spel tack vare dej..så de tackar man för att du ställer opp för oss som behöver hjälp ....tack o ha de bra...
 
slick sixty2006-03-03 22:06
Antal inlägg: 16

jag har oxå spelat det en del när jag var liten, fast jag tyckte aldrig att det var speciellt kul. å andra sidan tyckte jag inte om alfapet heller så nu skulle jag nog vara beredd att ge det en ny chans!
 
boktok2006-03-04 12:43
Antal inlägg: 326

Har aldrig spelat ordyatsy. Hur yttrar sig detta spelet? Låter intressant.
 
trosell2006-03-04 16:31
Antal inlägg: 244

Kan dra regelerna lite kort för de som är intresserade.

Man har 7 tärningar med bokstäver på, på en tärning finns det en "joker" som kan vara vilken bokstav som helst. Alla bokstäver utom jokern är värda olika poäng... typ c=6 a=1....
Man har i varje omgång 3 kast på sig att få till ett, eller flera ord.

De kombinationer man ska göra är följande:
Övre halvan:
2 bokstäver (upp till 3 ord med 2 bokstäver)
3 bokstäver (upp till 2 ord med 3 boksäver)
4 bokstäver
5 bokstäver
6 bokstäver
En bonus på 50 poäng erhålls om man uppnår över 35 poäng på övre halvan.

Nedre halvan:
ordpar (2 ord med valfri längd)
ordtriss (3 ord med valfri längd)
fullt hus (2 ord, ett med 3 bokst. och ett med 4)(25 poäng)
straight (bara vokaler)(30 poäng)
ordyatzy (7 bokstäver)(50 poäng)




 
Bim19642006-03-04 20:03
Antal inlägg: 1854

Ja det var ett jättekul spel, fast jag har 14 tärningar, fick två spel nämligen.
Vi gjorde egna regler så det blev liknade alfapet vi lade ut orden och kombinerade orden på bordet så det blev liknade ett korsord. Man kunde alltså använda en bokstav flera gånger.
Jag har forfarande kvar spelen men ingen i min familj tycker det är kul med ord som jag gör.

 
trosell2006-03-04 20:11
Antal inlägg: 244

tråkig familj som inte vill spela :P
 
GM Flash - Ej medlem längre2006-03-04 20:14
Antal inlägg: 255

När min familj samlas brukar vi ibland spela spel, men det slutar alltid med bråk om hur reglerna ska tolkas. Och eftersom alla är för envisa för att ge med sig, och bryr sig inte om att ge med sig av artighet som man skulle göra i andra sociala situationer, så är det jävligt sällan som ett spel avslutas.

Någon fler som har detta 'problem'?
 
Lindaloo2006-03-04 20:31
Antal inlägg: 30

Mitt "problem"är att alla ska spela men under spelets gång ska någon på toa el ta ett bloss etc etc kan oxså vara jobbigt att aldrig få spela klart:-(
 
trosell2006-03-04 21:21
Antal inlägg: 244

Om jag spelar med brorsan blir det alltid bråk, går det att tolka regler på olika sätt så gör vi det. Vi har nu gått över till att spela kunskapsspel.... därfinns det bara rätt eller fel svar (nästan :P)
 
Busmika2006-03-07 08:56
Antal inlägg: 222

hahaha Sexbyxa hahaha....vad fan är en sexbyxa??
 
trosell2006-03-07 23:36
Antal inlägg: 244

ehhhh jag vet inte riktigt vad det betyder... finns många olika förslag... det ena värre än det andra :P
 
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?