Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
13
Inloggade40
Mobilspel
Pågående19 269

Forumkategorier

Användare Inlägg  
BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-09 12:49
Antal inlägg: 3473

Kalla människor med avsaknad av empati för djur
Jag förstår inte varför det finns så många människor här som verkar ha helt avsaknad empati/känslor för djur?!

formulaW - Ej medlem längre2008-11-09 12:51
Antal inlägg: 931

Kanske för att det finns precis lika många människor som saknar empati och känslor för människor med, som också är ett djur.

Jag gissar personlig stress och primitiv utselektering, vardagsfokusering på att främja sitt eget ego och självförverkligande.

fialottis - Ej medlem längre2008-11-09 13:00
Antal inlägg: 38

Det är nog för att dom själv är djuriska :-)

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-09 13:00

Ja så kan det ju vara.
Anser bara att vi människor ska liksom vara smartare och kunna ha mer empati, vi har mer kunskap och vår hjärna utvecklad på ett annat sätt än djurens, på gott ont

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-09 13:03

fialottis, för mig är djuriskt ett positivt ord:) männskligt däremot ett negativt, om man tänker lite djupare.
Och så många felaktiga uttryck människan skapat om djur... tex vad grisig du är (grisen är ett väldigt renligt djur), eller hon är en j--la skata. Ja det finns hur många som helst.

belugavis - Ej medlem längre2008-11-09 13:10
Antal inlägg: 1600

Jag tror att det är för att man själv inte slaktar djuren eller är i fabriken.
Jag tror det är för folk vill ha uppmärksamhet. Inga namn nämnda

Basta - Ej medlem längre2008-11-09 13:12
Antal inlägg: 3528

För att jag blir så trött på djurens ägare.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-09 13:15
Antal inlägg: 242

Kan du ge några exempel BiNo8?

För utan sådana tycker jag det är svårt. Folk kan ju även tolka ett inlägg av dig i en annan tråd som att du är kall mot människor och saknar empati för en del människors känslor.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-09 13:36

Paniksnurr förklara vad du menar med exempel? Jag vill ej namnge personer här i Forumet.

Jag är inte säker på vilken annan tråd du menar, men jag tror jag vet, det kan vara möjligt att det verkade som det i den tråden, men så var ej fallet, försökte bara se det i större skala, och ibland är det kanske svårt att uttrycka sig i ord så det inte blir missuppfattat.

Basta...vad menar du?

formulaW - Ej medlem längre2008-11-09 13:40

Binob, för att få bukt på diverse otyg, så måste man på individ nivå implementera Impulskontroll och Intellektualisera vad som är bra och dåligt. Att vi har en kultur av att de-humanisera (degradera) varandra med diverse nedvärderande uttrycket är en produkt av klassasmhället och kallas in Psykiatrin, Skyddsmekanis och vidare Projektion. Inom klasssamhället så skriver man på värden av varandra och vi programmeras upp eller ner i den hiearkiska infrastruktur vi har, vi bygger det på Kredit, i det här fallet Social.

Att vi har ideologiskt utvecklat ett högre tänkande som t ex Humanism, Mindfullness, Akademi, Rättigheter (för människor och djur) samt Aktivism mm, innebär ju inte att folk har den personliga insikten och praktiska erfarenheten.

Övning ger färdighet. Insikt inblick. Kommunikation möjlighet till reflektion.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-09 13:42
Antal inlägg: 1302

Kanske har de blivit uppfödda på djur och ser djuren som mat? Själv äter jag djur och tycker att det är smaskens, speciellt i salamiform. Det betyder inte att jag ogillar kattungar eller ödlor, visserligen är det en hemsk dubbelmoral, men så länge man är medveten om det tycker jag gott att man kan roa sig med att gulla med söta djur och äta andra.

Jag tror man måste välja sina kärlekar, kor t.ex. är så gott att jag avstår från att bygga relationer med dem. Sen får man väl också se till våra relationer med medmänniskor, vi tycker olika mycket om människor i våra omgivning, vissa önskar vi allt gott, andra bryr vi oss inte alls om. Sen finns det ju människor man tycker mycket om men ändå gör illa, av nån märklig anledning. Svårt med känslor.

Minta2008-11-09 13:45
Antal inlägg: 20042

Många tycker att människan är skapelsens krona och att det är helt i sin ordning att förtrycka djur därför att de anser människan vara viktigast. Det finns många hundinstruktörer på TV med alltför dåliga kunskaper om hundpsykologi och etologi, som tycker att ledarskap med stora bokstävder är enda vägen gärna förenat med förtryckande åthävor. Om man vet något om djur och deras beteende vet man att det inte alls är nödvändigt eller ens önskvärt. Det tycker åtminstone inte jag och många med mig men de hörs tyvärr för lite i media där allt nu handlar om ledarskap vare sig det rör hundar eller barn. Hund- och barnnannyprogram.

Caligatia2008-11-09 13:48
Antal inlägg: 2187

Om jag är kall och empatilös för att jag kan tänka mig att smaka på varenda djur utom mina egna, ja, då är jag kall och empatilös - i DINA ögon. Men i de flesta andras ögon har jag hört att jag är varm och full av empati. Och tro det eller ej, jag värnar om djur. Inte att de skall leva till varje pris, utan att de skall slippa lida onödigt då de dör.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-09 13:49

ordprofeten mycket bra och vackert skrivet. Tack:)

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-09 13:52

Caligatia i denna tråd skrev jag empati till djur, ej till människor. Och empati till djur behöver inte menas bara med att man äter dom eller inte. Självklart är det bättre att avliva ett djur som lider, synd bara att det inte gäller människor, det finns många människor som bara önskar att vi gå till andra sidan, men lagen förbjuder det. Sen när det gäller avlivning av djur anser jag att det ska vara hårdare koll på det, alltför många människor avlivar sina djur pga allergi, dom ej orkar med dom eller andra orsaker och djuret är helt friskt

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-09 13:54
Antal inlägg: 1302

Caligatia, omg ta mig till den restaurangen! jag vill också ha en av varje!

Caligatia2008-11-09 13:58

Jag menar inte heller avlivning av djur. Min personliga åsikt är att det är mer empatilöst att tycka det är mer ok att äta vissa djur än andra.
Min personliga åsikt är dessutom att det är mer empatiskt att äta ett djur som levt i frihet än ett som fötts upp enbart till slakt.
Men som sagt - äter inget som jag har en relation till, som mina katter, men kan utan vidare tänka mig att smaka på en annan, tillagad katt.
Tycker snarare det är hanteringen av djuret innan det slaktas, och under förhållandena det slaktas som är värda kritik, än själva faktumet att det sätter livet till för att nån annan skall äta det.

Caligatia2008-11-09 14:00

Ordprofeten, där hade vi affärsidén. Nu skall jag bara bli rik... ;)

mydominion - Ej medlem längre2008-11-09 14:01
Antal inlägg: 273

äsch bli vegan
det enda rätta
slipp karma

formulaW - Ej medlem längre2008-11-09 14:27

Att äta djur eller inte, spelar väll inte så stor roll? Min reaktion är att vi gärna ger mer empati för djur än för människor. Fast, att vi även enligt extremist feminist politik kallar män för djur.

Ordprofeten, fint ilägg. Och visst är det svårt med känslor, men det är ju något som man aktivt kan ta tag och arbeta med. Genom att undersöka sitt inre, rationalisera det genom intellektualisering och ställa det i kontrast till sin upplevda historia; så går det och se logik och beteendemönster hos sig själv som man kan arbeta bort.

Läste någon gång att så fort man har fått insikt att det är något man vill förändra på, så gör man det automatiskt i upp till 75% av alla fall inom en 2 års period.

För att få en helhetsbild över sina emotionella processer kan man t ex lära sig om dom via en.wikipedia.org/wik...i/ Emotions samt lära sig mer om sin egen Skugga genom Skuggarbete (Shadowwork) enligt jungianska modeller eller även nyare varianter som finns där ute.

en.wikipedia.org/wik...sy chology)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?