Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 404 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-11-11 11:05 | |
![]() | En fråga om inflation Läste precis att inflationstakten enligt senaste mätningen var på 4%. Av dessa stod matpriser för 0,9%. Som oinsatt reagerade jag på att enbart matpriser stod för nästan 25% av inflationstakten. Ngn som har lust att upplysa mig lite? Är detta normalt, normalt för Sverige, varför är det så osv osv. En förklaring mao. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-11-11 11:14 | |
![]() | Apan Bollo, för att världsekonomin håller på att kollapsa? | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-11-11 11:25 | |
![]() | Jag vill nog ha en lite utförligare förklaring än så. | |
| ordhämnaren - Ej medlem längre | 2008-11-11 11:30 | |
![]() | Apan Bollo, mat och olja är riktiga varor, sånt man kan ta på, valutor och värdepapper är inte det, när korthuset rasar ihop spelar det inte så stor roll hur mycket pengar man har, man kan inte äta pengar, då är det bättre att ha potatis hemma, därför blir potatis dyrt. | |
| mrperfect | 2008-11-11 11:33 | |
![]() | Som en ren gissning tänker jag: Mat måste alla ha, där finns det möjligheter att förändra priser både oppåt och neråt. Det är en komplicerad värld med uppfödning, gödning, odling, transporter i flera led och distributörer som skall ha sin del i kakan, det är inte underligt att matpriserna kan öka då till exempel bensinpriserna ökar. Fast just nu har ju bensinpriserna minskat, dock ännu för bara någon vecka sedan. 0,9% är väl en ganska låg takt. detta borde man kunna surfa in på myndigheter av typen rksbanken, konjunkturinstitutet , tidskrifter av typen privata affärerm veckans affärer eller något sådant om man vill veta mer om detta. Kanske kan man maila till någon på dessa ställen och få deras åsikter eller analyser? | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-11-11 11:34 | |
![]() | Fast oljepriserna sjunker ju just nu och står för en minskning av inflationstakten som dessutom sjunkit 0,4% sedan senaste mätningen. För att förtydliga mig: Brukar mat normalt stå för en så pass stor del och skiljer sig Sverige sig från andra länder med avseende på detta? Gärna lite exempel och framför allt varför. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2008-11-11 11:36 | |
![]() | Matprisernas höjning i år är en statskupp. Soros äger säkert ICA i smyg. | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2008-11-11 11:37 | |
![]() | Matpriserna ökar med mycket mer än annat ökar med. | |
| limpan__2 | 2008-11-11 11:43 | |
![]() | Jag skulle tror att det är så enkelt som att vår konsumtion av mat inte uppgår till så mycket mer (snarare mindre). Även om då prisökningstakten på mat har varit högre än 4% så blir inte genomslaget så stort som du tror eftersom matens andel i konsumentprisindex är relativt lite jämfört med bostäder, energi och annan konsumtion. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-11-11 11:53 | |
![]() | Tack limpan. Det var lite det jag funderade på, tex om bostäder inte borde ha en större inverkan. Grejen är ju att jag sitter här och gissar och undrar, det var därför jag frågade, jag har ingen koll nämligen. | |
| mrperfect | 2008-11-11 12:15 | |
![]() | limpan__2 om man tittar på sin personliga budget så kostar åtminstone min mat nästan lika mycket som bostaden, kanske det inte är så för alla | |
| limpan__2 | 2008-11-11 12:37 | |
![]() | Statistiken säger att hushållen lägger i snitt ca 12% av sin konsumtion på mat, ca 22% på bostaden, 185 på transporter och 19% på kultur och fritid. Så Mr Sun Greens observation att matpriserna ökat mer än annat förefaller fullständigt rimlig om dess "genomslag" i KPI var 25%. Statistiken finner ni här om ni tvivlar: www.scb.se/templates...20 5019.asp | |