Spelrum
| Giraffen | 45 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 71 |
Mobilspel
| Pågående | 19 607 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| magre_memed | 2008-11-17 13:29 | |
![]() | Kan någon hjälpa mig med min CV Kan någon läsa igenom mitt CV/personligabrev och ge lite respons och tips kanske? Snälla. Dem som vill tramsa i forumet kan gärna göra det men lite seriösa svar vill jag också ha... =))) | |
| Dalkullan | 2008-11-17 13:39 | |
![]() | Leta på en standardmall på nätet och fyll i all fakta. Sen skriver du ett personligt brev och gör det personligt (vacker skrift, behagliga färger och foto på dig). Låt någon annan granska det du skrivit och kolla stav- och slarvfel. Man blir lätt hemmablind. Söker du sen jobb är det jätteviktigt att du i personliga brevet anger varför du vill ha just det jobbet och varför just du ska få det. Lycka till! | |
| Muminkex - Ej medlem längre | 2008-11-17 13:42 | |
![]() | Det är bättre att du ber någon du känner att läsa brevet i så fall. Den personen kan ju komma på bra egenskaper, kunskaper etc som stämmer in på dig och är passande för det jobbet. | |
| foxy_1 | 2008-11-17 13:58 | |
![]() | www.cv-guiden.se/gra..._g uide.htm www.cv-online.se/sv/...nl igt_brev 2 olika länkar som kan hjälpa dej. Jag har inte fått något jobb men hoppas på mer tur för dej;) | |
| magre_memed | 2008-11-17 14:29 | |
![]() | Tack Dalkullan Muminkex och foxy_1.. Dalkullan ja jag har följt mallar på nätet har det färdig ville bara att ngn skulle läsa men muminkex menar att man ska helst be ngn man känner läsa det... och jag har gjort det och alla har sagt det är bra skrivet... det finns ett jobb som jag verkligen vill satsa på och då vill jag att det ska vara perfekt.. jag vill att dem ska vara ärliga och komma med synpunkter och inte bara säga ja allt är perfekt... | |
| Dalkullan | 2008-11-17 14:45 | |
![]() | Det absolut viktigaste är att du motiverar på ett bra sätt varför du vill ha just det jobbet och varför de ska anställa just dig. Tror att det överväger vida hur ditt CV ser ut för övrigt. Kan du komma på med kanonsaker där så tror jag nog jobbet är ditt. ;-) | |
| Dalkullan | 2008-11-17 14:46 | |
![]() | Om du vill ha ärliga svar så se till att både nära och såna som inte känner dig för övrigt läser. Då får du i alla fall ärlig feed-back. | |
| emmylicious | 2008-11-17 16:12 | |
![]() | www.avstamp.nu | |
| Guden_ | 2008-11-17 16:14 | |
![]() | Börja med att vårda ditt språk, stavfel och förkortningar som "ngn" går bort direkt. | |
| annapee | 2008-11-17 16:24 | |
![]() | ...och använd inte ord som "tror" och "kanske" | |
| ulricaho4530 | 2008-11-17 18:49 | |
![]() | Jag kan läsa din CV om du vill och titta främst på språket (är svensklärare). | |
| Edli | 2008-11-17 19:53 | |
![]() | Jag anställer en hel del inom offentlig förvaltning. A och O är att du behärskar Word och svensk standard inom textbehandling. Det skall vara behagligt att läsa för läsaren. Man skall få en känsla av att den sökande kan hantera IT genom att denne är duktig på Word. Vidare skall du hålla dig inom en A4 på ditt personliga brev. Skriver du mer skriver du onödigt! Ditt CV skall ej ta upp alla dina sommarjobb och så vidare om det inte är så att du är ny på arbetsmarknaden. Ta bara upp relevanta utbildningar och anställningar. | |
| y not | 2008-11-17 20:26 | |
![]() | beror väl också på vad du söker. (apropå dalkullan 14:45) det där omDe formella kraven för jobbet bör ju ses lätt att du har. Om du inte har det måste du ju visa på vad sett du kompenserar dem. | |
| Dalkullan | 2008-11-17 20:28 | |
![]() | självklart y not så måste man ju ha de formella kraven för jobbet, annars blir det ju svårt att motivera varför just vederbörande ska ha jobbet =) | |
| magre_memed | 2008-11-18 18:43 | |
![]() | jipppi vilka bra tips jag får... ok "tror" och "kanske" ska jag radera bort förjag använde någonstans tror... och förkortningar använder jag aldrig i Cv... hmm kommer igång här nu... hoppas jag kan komma med goda nyheter:=) | |
| Dalkullan | 2008-11-18 20:13 | |
![]() | Vi håller tummarna! | |
| Cosette | 2008-11-18 20:21 | |
![]() | Kontakta Arbetsförmedlingens Kundtjänst, de jobbar fortfarande och det ingår att man kan få stöd med detta även om man inte är inskriven. Finns också tips på hemsidan och en del ungdomar som bloggar på jobbsokarna.se Telefon: 0771-416 416 Öppettider: Vardagar 8-22, lördagar och söndagar 10-16 E-post: kundtjanst@arbetsformedli ngen.se | |
| magre_memed | 2008-11-19 12:56 | |
![]() | har gjort det nu cosette och har fått svar bokade tid till och med... tack..det blir spännande nu:=)) | |
| hakwa - Ej medlem längre | 2008-11-19 16:19 | |
![]() | Jag tror att det beror lite på vilka jobb man söker också. Jag anställer en del och måste säga att det absolut tråkigaste som finns är när det syns på lång väg att man skrivit ett standard cv med hjälp av AF, även om man ändrat det en del. Jag måste nog säga som en del påpekat här att det personliga brevet är det som är absolut viktigast. Det är ju där din personlighet ska skina igenom. Det ska helst vara lite speciellt, men inte så speciellt att det blir oseriöst. Nu är det väl också så att man inte kan generalisera helt eftersom dom som sitter och sållar i ansökningarna inte är några maskiner, så det gäller ju att ha tur att matcha ansökningen med den anställande partens personliga preferenser. Mitt stalltips blir iaf att tona ner själva cv:et och framhäva det personliga brevet. cv:et är ju på något sätt bara en bekräftelse på att du har kvalifikationerna för jobbet. Om man i det personliga brevet redogör för de viktigaste utbildningarna och anställningarna tycker jag tom att man kan skippa att skicka med det formella cv:et och nöja sig med ett personligt brev där man säger att cv:et visas på en eventuell anställningsintervju! MEn som sagt, kan tänka mig att det är liiiite olika beroende på vilken typ av jobb det handlar om. (Jag jobbar med IT) I vilket fall kan jag absolut titta på det om du skulle vilja. Fö så bifoga gärna en liten bild på dig i det personliga brevet, det tycker jag är trevligt, då får människan genast ett ansikte. Men som sagt, min sanning gäller bara hos mig så jag säger inte att det är den allena rådande sanningen. | |
| magre_memed | 2008-11-20 12:14 | |
![]() | Tack så mycket hakwa, för dina råd... ok jag ska satsa på personligabrevet och jag tycker att du har rätt. Jag har ett brev på en A4 sida eller inte ens det... det enda jag behöver är lite lyft... så vi får se vad dem på arbetsförmedlingen säger... och jag hade tänkt söka jobb som tågvärdinna. | |