Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 107 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Dyslekso | 2008-11-19 18:57 | |
![]() | Tips inför googlesökande Nuförtiden finns det ju otroligt mycket skräp på nätet, så man måste tänka sig för hur man ska göra sökningar som är tillräckligt snäva för att hitta det man letar efter när man gör sökningar med exempelvis Google. Tänkte att man här kunde dela med sig av de taktiker man använder sig av när man söker. Det handlar väl om att lite allmänintelligent kunna gissa sig till hur man ska gå till väga i det enskilda fallet, men det borde ändå finnas generella metoder man kan använda sig av. Så om ni har några tips, dela för all del med er. | |
| Dyslekso | 2008-11-19 19:01 | |
![]() | Ett tips jag kan ge är att man, om man t.ex. undrar över ords betydelser, gör en sökning på ordet inom citat tillsammans med ett förklarande verb (som "betyder" eller på engelska "means") eller en förklarande fras. Typ "hermeneutik betyder" eller "hermeneutik är läran" osv. Kanske var just det där inte ett perfekt exempel, men om man formulerar sökningar på samma sätt som ordet kan tänkas finnas beskrivet i en text så är min erfarenhet att chansen ökar att hitta ordet. | |
| Nunnelunan | 2008-11-19 19:15 | |
![]() | Söker jag ha en text på svenska, brukar jag lägga till rtt +och i sökningen. | |
| Nunnelunan | 2008-11-19 19:15 | |
![]() | ett +och | |
| Dyslekso | 2008-11-19 19:19 | |
![]() | Just det, det är bra. Får ungarna lära sig sånt här i skolan idag? Känns som om det borde vara rätt väsentlig kunskap ändå, att kunna såna knep. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-11-19 19:25 | |
![]() | Har du testat att goggla ? ;) Kom inte på något vettigt själv så tanken föll mig in. | |
| Dyslekso | 2008-11-19 19:28 | |
![]() | Hehe, tänkte väl att den frågan skulle komma.:D | |
| Snurt | 2008-11-20 13:38 | |
![]() | prova sök med Sökor [-sponsrade länkar -.Com, endast samhällsinformation$ blondinbella-spam] Så får du se hur tomt det är på nätet.. | |
| Saberhagen | 2008-11-20 14:07 | |
![]() | det som alla vet typ "det-man-letar-efter" alltså inom kaninöron | |
| vulcan | 2008-11-20 14:20 | |
![]() | Jag brukar ofta börja med ett mer "kvalificerat" urval med kanske fem, sex sökbegrepp. Om jag t ex ska söka efter statistik om födelsetal i olika länder ohc år så skulle det bli +födelsetal +statistik +länder +jämförelse +år Om det inte ger någon träff alls, eller inget som är relevant så tar jag bort ett av begreppen och försöker igen. Känns som att det oftast går fortare än att gå andra vägen och börja med vad som kommer fram på "födelsetal" | |