Spelrum
| Giraffen | 15 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 107 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| swempa | 2008-11-20 12:33 | |
![]() | recept är det nån som har recept på saffranspannkaka | |
| Tess 08 | 2008-11-20 12:37 | |
![]() | Saffranspannkaka Buffé nr 12 2000, sid 19 Ingredienser 1 dl sötmandel 2 pkt saffran (à 0,5 g) 3 msk socker ½ tsk vaniljsocker 1 ½ dl vispgrädde 1 l risgrynsgröt 3 ägg smör eller margarin (till formen) Tillagningstid: Över 20 min Svårighetsgrad: Medel Gör så här Skålla, skala och hacka mandeln. Stöt saffran fint tillsammans med sockret och vaniljsockret i en mortel. Rör ut kryddblandningen i grädden och häll den sedan i gröten. Vispa upp äggen och tillsätt dem samt det mesta av den hackade mandeln. Spara lite mandel till garnering. Smörj väl en stor ugnssäker form eller använd portionsformar. Häll smeten i formen/formarna. Strö på resten av mandeln. Grädda mitt i ugnen i 225°C. Beräkna ca 30 minuter för den stora formen och 20-25 minuter för portionsformarna. Servera saffranspannkakan ljummen med vispad grädde och sylt. ELLER Gotländsk saffranspannkaka Mmm. Det här är en riktigt lyxig efterrättsvariant från Gotland. Serveras traditionellt med vispad grädde och salmbärssylt. Men det går bra med hallon-, blåbärs-, hjortrons- eller jordgubbssylt också! Har du inte möjligehet att koka gröten själv går det bra att använda köpt färdig gröt. Köp då gröt för cirka 10 personer och hoppa över avsnittet om hur man kokar gröten i receptet. Recept för cirka 12 personer: Till gröten: 8 dl vatten 4 dl grötris 1 tsk salt 1,2 liter mjölk 1 kanelstång 2-3 msk smör eller margarin Till smeten: 8 ägg 2 dl socker 100 gram hackad sötmandel 1 gram saffran eventuellt lite mjölk cirka 2-4dl Gör så här: Koka gröten: Blanda vatten, grötris, salt och smör eller margarin i en stor kastrull och koka upp. Koka under lock i 10 minuter. Tillstätt sedan mjölk och kanelstång och koka upp igen - passa bara så att gröten inte kokar över. Koka sedan på mycket svag värme tills vattnet är borta, cirka 40 minuter. Rör då och då. Låt gröten svalna, den ska hellre vara för kall än för varm. (Alternativt köper du gröt för cirka 10 personer.) Gör smeten: Sätt ugnen på 175 grader. Smöra en långpanna. Blanda den avsvalnade gröten med ägg, socker, hackad mandel och saffran till en smet. Späd med mjölk om gröten är väldigt fast i konsistensen så att det blir en lagom lös smet. Bred ut smeten i långpannan och grädda saffranspannkakan i ugn i cirka 30 minuter eller tills pannkakan har fått en fin ljusbrun färg. Låt saffranspannkakan svalna lite innan den serveras, den är godast ljummen. ELLER En saffranspannkaka som kan varieras och göras magrare genom att använda mjölk istället för grädde och ännu nyttigare med sötningsmedel eller honung i stället för socker. God är den i alla fall. Saffranspannkaka 1 dl sötmandel 3 ägg 1 dl socker 0,5 dl vetemjöl 3 dl vispgrädde 500 g keso 1 g saffran (2 påsar à 0,5 g) Skålla, skala och hacka mandeln grovt. Blanda alla ingredienser noga. Smöra en stor ugnsform. Slå i smeten och baka 1 timme i 175 graders ugnsvärme. Servera med bär och grädde eller sylt och grädde. | |
| annienilsson | 2008-11-20 12:37 | |
![]() | nä, tyvärr! men jag testade att söka på ica.se och då fick jag massa träffar. så gå in där! :) | |
| swempa | 2008-11-20 12:42 | |
![]() | ok tack för recepten va på gotland o fick smaka suveränt gott | |
| mackz_ | 2008-11-20 12:45 | |
![]() | har för mig per morberg gjorde det i nåt program kolla recept.nu | |