Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 093

Forumkategorier

Användare Inlägg  
micro1132008-11-22 09:44
Antal inlägg: 17542

Postens VD utan lön
Postens VD satt just i direktsändning och avsade sig all lön för kontraktsperioden som ledare för posten.

Han skall både betala tillbaka alla pengar han fått, samt arbeta resten av kontraktstiden gratis....

Jag satte kaffet i halsen kan man säga ..... jag tycker det var stort.

Han anser sig inte vara felaktigt avlönad, men säger att de negativa diskussionerna inverkar på varumärket posten och och på postens anställda. Därför väljer han att göra detta, för att det skall bli lugn och ro.

Stort tycker jag

dahlgren_2008-11-22 09:49
Antal inlägg: 733

Men gud, vad ska han leva på då :S

micro1132008-11-22 09:52
Antal inlägg: 17542

Han har nog så han klarar sig i form av andra pensioner.

Det jag tycker är stort är att han faktiskt kan förstå varför lönen väckt diskussion, och att han se att den sticker i ögonen på postens anställda..

bara att han ens bryr

dahlgren_2008-11-22 09:54
Antal inlägg: 733

Jaa, jo det var det väl, men jag kan tycka att det var lite onödigt att avsäga sig allt och dessutom betala tillbaka det han har fått :S Han kan väl bara sänka den till en normallön istället?

Margana2008-11-22 10:00
Antal inlägg: 826

Är det här verkligen sant? Låter som en utopi. Måste kasta mig över till tidningarn och se.

Trodde inte det fanns såna människor längre.

odin - Administratör2008-11-22 10:02
Antal inlägg: 7442

Han kan ju i alla fall vara värd ca 200.000 så de borde han få imho! :D

Zickzacker2008-11-22 10:07
Antal inlägg: 396

var inte han vd för ett annat företag innan?

mjlp85 - Ej medlem längre2008-11-22 10:08
Antal inlägg: 4

Är det stort att han inser vad nästan alla tycker?

Hans kontrakt gäller bara mellan sex och nio månader. Och han har 5 miljoner om året i pension från nordea + 1,2 miljoner i styrelsearvoden så det kan inte svida så mkt.

Det är bra gjort att avsäga sig lönen även om det hade räckt med att minska den tycker jag.

Men han anser sig inte vara för högt avlönad och det är det som är lite sjukt. Hur kan man anse sig vara värd så fruktansvärt mkt pengar?

Zickzacker2008-11-22 10:16
Antal inlägg: 396

har han satt sin egen lön?

DinJävel2008-11-22 10:34
Antal inlägg: 102

Har någon läst det finstilta? *sluddrar* Jag är skeptisk..

Ok, han ska ha ett tack i alla fall om det är på riktigt, riktigt.

Lenis22008-11-22 10:40
Antal inlägg: 181

klart stackarn ska ha lön. frågan är väl huruvida 900k i lön står i relation till lön för en liknande post... om det visar sig vara en rimlig lön är det väl inget att tjafsa om.

beaujolais - Ej medlem längre2008-11-22 10:49
Antal inlägg: 338

Hur skulle det överhuvudtaget kunna vara rimligt??? Och för POSTEN av alla ställen?

"Anledningen är att han inte vill verka girig." Stort asgarv! Han kanske kan leva ett litet tag på de 5 miljoner eller nåt som han får i pension från förra jobbet han hade?

stefanf2008-11-22 11:21
Antal inlägg: 1744

Det är alltid lika lustigt att folk faktiskt tror att lönesättning handlar om rättvisa.. :)

Varför skulle det göra det?
Lön och förmåner är marknadsekonomins allra mest grundläggande funktion, rättvisa har inte ett smack med saken att göra. Rätt lön är precis så mycket som jag är beredd att arbeta för - om min uppdragsgivare är beredd att betala så mycket. End of story.

Hela systemet är uppbyggt på detta och utifrån det så anser jag (om uppgifterna stämmer, har inte läst/hört/sett själv) att det faktiskt är unikt att lämna tillbaka något man både lagligen och moraliskt har rätt till.
Det idiotiska och omoraliska som skett är (tveklöst) utifrån de idioter som tecknar såna här avtal och godtar att en VD kan tjäna en otrolig mängd pengar på bonusar trots att företaget går uselt.

Ett litet tankeexempel på gräsrotsnivå:
- Du är arbetslös (eller har ett lågbetalt skitjobb) och någon kommer fram till dig och erbjuder dig 30 000:- i månaden för att gå ut med deras hund ett par gånger i veckan.
- Tackar du ja eller nej? (eller förhandlar du ner lönen till en rimligare nivå?)
- Om ni kommer fram till en överenskommelse är det verkligen DU som är skuld till att lyfta denna omoraliska lön? Ska DU verkligen behöva skämmas inför dina bekanta som jobbar 40 timmar för mycket mindre..?

skogstorparn2008-11-22 11:30
Antal inlägg: 2287

som sagt,han har 5 miljoner i pension om året fram till 2012 från sitt förra jobb på nordea..

oeronbarn - Ej medlem längre2008-11-22 12:34
Antal inlägg: 2288

stackarn. fem miljoner kommer man inte långt på i dagens samhälle. för mig skulle de bara räcka i 80 år.

bove2008-11-22 12:38
Antal inlägg: 1333

Det konstiga är väl inte att han själv tycker att han är värd så mycket pengar, människor i sådana positioner brukar ha en något skev självbild. Det konstiga är att någon annan, Postens styrelse, tycker att han är värd det.

eXzion2008-11-22 14:16
Antal inlägg: 45

Det är väl inte konstigt någonstans, Posten betalar han vad han är värd för dem. Han med sitt arbete skapar värde för posten som tveklöst över sikt sträcker sig långt över den summan som de betalar honom i lön. Inget företag ägnar sig åt välgörenhet för privatpersoner så att Posten går vinnande ur det här är självklart.
Folk som klagar på högavlönade VDer och chefer är sådana som förmodligen själva saknar all sorts driv att klättra på karriärstegen och antagligen är rätt lågutbildade, och bittra pga det.

JuicyM2008-11-22 14:22
Antal inlägg: 326

Jag håller med eXizon.
Alla jobb är inte lika mycket värda, då en del arbeten t.ex. innebär stort ansvar.. Man får lön för sin prestation, ingen vill väl göra något gratis? ;)

virre1382008-11-22 14:28
Antal inlägg: 87

Mycket handlar väl om att Posten fortfarande är halvstatligt? Och det är ju inte så att vd:n har skapat företaget eller jobbat sig upp från att vara brevbärare.

Sternocleido - Ej medlem längre2008-11-22 14:52
Antal inlägg: 259

Det var naturligtvis bra gjort av honom. Och han behöver som sagt inte svälta på grund av detta. Det är bara att hoppas att han får arbetsro nu, ty han har inget lätt jobb framför sig.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?