Spelrum
Giraffen28
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade48
Mobilspel
Pågående18 996

Forumkategorier

Användare Inlägg  
peace out - Ej medlem längre2008-11-25 18:05
Antal inlägg: 17

Mat allergi =(
Blir så irreterad när man är ute och äter på resurang eller hemma hos någon och där ligger något man är allergisk emot och få höra " det är väl bara att peta bort de" ja det kanske man kan men du har ju endå fått de på smörgåsen eller fisken eller vad de nu är.

Ska man behöva argumentera med resturangen?
Fler som har det problemet?

1stclassriot2008-11-25 18:09
Antal inlägg: 522

går du ut och äter så måste du meddela servispersonalen när du beställer att du är allergisk mot vissa grejer så ska de hjälpa dig att hitta någon rätt som är utan eller tillaga ditt önskemål utan de ingredienser som du inte tål.

jag har haft många gäster som inte tål saker och det är jätteviktigt som sagt att du säger till innan så slipper du all kontakt med sådan mat! det svåraste jag haft faktiskt var en vegan, det var inte lätt att hitta någon mat åt honom eftersom jag jobbar på olearys och det finns inte så mycket mat som är varken vegetarisk eller veganvänlig haha

peace out - Ej medlem längre2008-11-25 18:12

Ja jo men även om man säger till som i detta fall att jag ej tål citrus så har jag fått tills svars många gånger de kan man bara peta bort.

Jo det är nog inte helt lätt att få in sådana beställningar men du lyckades eller
?

Tinna2008-11-25 18:34
Antal inlägg: 20250

Peace out. Jag tål inte heller citrus och har råkat ut för samma sak.. =/
Det är inte "bara att peta bort"..

boffertomte2008-11-25 19:06
Antal inlägg: 1128

Jag känner med dig! Min lillebror var nötallergiker långt innan det blev så vanligt som det är idag, och långt innan det blev känt att minsta lilla nötsmula kan innebära döden för en nötallergiker. Vår familj fick tillbringa en hel del tid på akuten när han var liten, folk skulle absolut truga i honom godsaker och ljög gladeligen om innehållet eftersom små barn inte skulle vara "kräsna" och "bortskämda" och där var ju alltid bara så liiiite nötter i... Det är sorgligt att man fortfarande tydligen inte lär ut mer om födoämnesallergier på restaurangskolor o liknande.

ewaleena - Ej medlem längre2008-11-25 19:19
Antal inlägg: 1977

Känner igen det där..
Min son var allergisk mot äggvita och apelsiner.. Mormor, som är av den gamla stammen, försökte alltid med "men det är ju bara 3 ägg i hela smeten så det är så liiiiiite ägg" Likadant i hennes köttbullar.... Och sedan i julgodiset "men det är ju bara lite rivet skal av apelsin, för smakens skull".. Och kanelbullarna "Det är ju bara lite penslat på dom.. Inte pjölta med pojken på det där viset"..
*suck*
Ps, som tur är har det växt bort nu..

_abc_2008-11-25 19:42
Antal inlägg: 2200

Polarn som är allergisk mot gluten, laktos, soja, fisk, skaldjur, kärnfrukter, nötter och några saker till säger alltid till innan på restauranger vad han är allergisk mot. FÖr att det är jättenödvändigt eller om han tycker att det är kul att köra denna fars varje gång vet jag inte. Men det har då aldrig hänt att han sedan fått något på tallriken som han är allergisk mot. Det går dock inte att göra detta på McDonald's kl 05:00 fick han erfara.
Peace out: Om du får höra sådana saker när du är bortbjuden hos någon, vad är det för människor egentligen?

peace out - Ej medlem längre2008-11-25 19:49

abc: det kan vara personer som glömmer detta när man tex är på släktkalas och där ligger en citron på smörgåstårtan eller fruktcoktail eller dylikt. hände sist för två månader sedan obs. detta var min SYSTERS bröllop och hennes dotter är även detta men bor ej där så jag och min systerdotter fick alltså varsen macka istället! Så det blev mc donald´s sen för min och min sambos del i stället sen.

När vi träffar sambons halva så är de mer knepigt tycker jag, Jag tål ju inte citrus, hans mor och bror är gluten och hans styvpappa äter ej kött (de kan bli klurigt att fixa en god middag men de går)

Sangria2008-11-25 20:50
Antal inlägg: 504

Jobbar inom skolmaten och kommer i kontakt med många barn med olika typer av allergier. Vi har ett väl utvecklat system för att dessa barn ska få rätt mat men ändå inte behöva känna att dom alltid måste kolla utan dom ska kunna känna sig säkra på att det dom äter inte är "farligt" Maten dom får om dom inte kan äta den vanliga maten är i möjligaste mån så lik den vanliga som möjligt. En sak som jag tyvärr har märkt tydligt genom åren det är att föräldrarna till många av dessa barn(speciellt glutenintoleranta) är mycket krävande och väldigt folkucerade på maten. Jag kan förstå det till viss del men en viktig del av att leva med en allergi är ju faktiskt att lära sig att man faktiskt inte kan äta allt som dom andra kan och att det inte alltid går att få samma. Vi har tex en kille som förutom sin allergi är väldigt petig med maten vilket gör att han många gånger inte gillar det vi kan erbjuda och då blir det ju tyvärr så att han blir utan. Tex gillar han bara ett sorts bröd men vi kan inte köpa enbart det brödet då det kommer i sortimentslåda så när just den sorten är slut så måste ju även det andra ätas upp innan vi kan köpa nytt och här blir det ju ett problem. Föräldrarna tycker att han har rätt att få det brödet han gillar och äter medans vi menar att det är precis som för dom andra barnen-gillar dom inte den sortens bröd vi ställer fram då får dom ta hårt eller vara utan. Dom andra barnen får ju inte heller alltid sitt favoritbröd och det är ju ingen skillnad på en allergisk unge och en annan när det handlar om att dom inte gillar det som erbjuds. Detta är ett ständigt återkommande problem då föräldrarna ofta har svårt att se att förstå vårt sätt att se det. Vi behandlar ju alla barn lika oavsett matallergi eller inte. Kan ju tillägga i dessa tider av skolmatsdiskussioner att vi har väldigt bra och god mat (det säger alla) hemlagad och ett jättebra salladsbord och vi som jobbar är kunniga intresserade och kompetenta.

mimmipigg12008-11-25 20:56
Antal inlägg: 370

Sangria. Hur irriterade är ni på de föräldrarna, på en skala? Hahaha, lider med dig. Jag skulle bli tokig, helt klart!

_abc_2008-11-25 20:56
Antal inlägg: 2200

Sangria: Det du säger låter inte riktigt klokt. Som att gemene icke-allergiskt barn ska få sesambröd enbart för att h*n bara gillar det... Vad är det med föräldrar nuförtiden...

Sangria2008-11-25 21:05

Vi är inte särskilt irriterade faktiskt utan mest vana. Föräldrarna ser ju bara till sitt eget barn och det är ju förståligt då barnet vid vissa allergier faktiskt kan bli dödssjuka. Men det gäller att få dom att förstå vikten av att bahandla barnen som så normala som möjligt men att samtidigt göra dom medvetna om sin situation. Knepigt men det går om man har kunning personal inom skol och barnomsogsmaten.

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-11-25 21:10
Antal inlägg: 7733

sen finns det tyvärr den personal som "glömmer bort" de elever med allergi också, så att dessa inte får något alternativ alls till lunchen i skolan... det betyder alltså att de får klara sig utan mat... Ibland undrar man hur svårt det ska vara...

Sangria2008-11-25 21:19

Håller med om att det tyvärr är alltför vanligt att personalen är ointresserad och inte tillräckligt kompetent för att göra ett bra jobb för dessa barn. Det är nog tyvärr därför som många föräldrar är nojoga och oroliga. Kunskapen håller som tur är på att förbättras i takt med att folk blir mer medvetna om det viktiga med bra skolmat vilket ju i sig förutsätter välutbildad personal.

slånbär2008-11-28 18:09
Antal inlägg: 5539

Lyfter tråden så den inte glöms bort. Viktigt det här med allerier och framförallt det som handlar om allergiska barn tycker jag. Det verkar som det ökar eller är det bara det att man är mer medveten om det . Det finns iallafall mycket mer produkter att köpa för matallergiker idag och även resturangerna börjar ju skärpa till sig.

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?