Spelrum
| Giraffen | 35 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 50 |
Mobilspel
| Pågående | 19 078 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| le-lou | 2008-11-27 03:18 | |
![]() | Har IKEA alla rätt på sin sida? Åter en tråd om IKEA, sry alla IKEA-lovers. Alltså, jag gillar IKEAS prylar, bara inte IKEA. Nu vet ni det. hur som helst. Till vårt lilla problem. Vi åkte iväg till IKEA för att handla en soffa, detta var någon gång i mitten av oktober. Vi beställde en på plats, det sades att den skulle komma efter 2 veckor hemlevererad. Gott så. Jag tvingade en stackars kompis med diskbråck till råga på allt, att sitta hemma hos oss den dagen de skulle komma eftersom IKEA inte kan uppge tid när de kommer, utan sa att "mellan 09.00-15.00 kommer vi". Soffan kom. Soffan var felsydd, tyget hade dessutom en stor vit rand (grå soffa) över hela tyget på dynorna och dessutom gick den inte att sätta ihop rätt, då de gängat den fel undertill. Ringde IKEA och påtalade felen. Jag undrade om de inte har nån kvalitetskontroll på grejerna de skickar, den vita randen var så att säga...o-missbar. Tydligen inte. Hur som helst. Eftersom det skulle dröja ytterligare veckor innan IKEA kunde komma och hämta soffan igen, och samtidigt lämna en ny "frisk" sak till oss, valde vi att själva hyra släp och susa våra modiga 14 mil till närmsta IKEA för att återlämna den (en stor soffa som står i vardagsrummet i flera bitar i två veckor kändes inte det minsta attraktivt). Väl där, reklamerade vi soffan utan problem och bestämde oss samtidigt för att go wild and crazy och beställa en helt annan modell. Även denna skulle ta ca 2 veckor i leveranstid. Vi åkte lätt besvikna hemåt med sofftomt släp och inväntade nästa soffa. Vi handlade däremot på oss en tvmöbel, som vi sedan packade upp bara för att se att hela överskivan var sprucken. Ny ringning till IKEA dagen efter och svaret "det kommer en ny med posten om ca 2 veckor". -Ni kan inte skicka den samtidigt som soffan vi beställt? -Nej det funkar inte så. Suck. Denna gången fick jag ledigt från jobbet för att ta emot IKEAgubbarna med tillhörande soffa. De kom, och tio minuter efter att gubbarna åkt insåg jag efter första avpackningen att det saknades ben till soffjäveln. Sen insåg jag att de även skickat....inte 1 st vänsterdel och 1 st högerdel soffa utan...2 st vänsterdelar soffa. (?). Sätter man ihop dem så får man en kitchig salvador dali-möbel som inte kan användas, men väl studeras. Jag höll på att gå i atomer där och då. Hur inkompetenta får man bli? Jag fattar inte! Ringde kundtjänsten igen. "Vi skickar en ny soffa om 2 veckor". Jaha. Och vad ska vi göra? Fortsätta våra dagar på parkettgolver, och ta nya dagar lediga från jobbet när ni ska komma och lämna NÄSTA soffa? Vem betalar för IKEAS fel? Jag frågade om de ger nån form av kompensation för allt strul, väntan, uteblivna dagar på jobbet? "nej, vi har ju alltid 2 veckor på oss att åtgärda problemen enligt lag". saken är den att det inte varit 2 veckor nu, utan över en månad vid det här laget. Jag frågade om de inte kunde komma och hämta sin eländiga ursäkt till soffa i alla fall så vi slapp hålla lagerhantering åt dem i två veckor. Svaret blev åter nej, det gick icke. Inte heller hamnar vi i nån förtursvariant, utan vi får snällt alltså beställa en helt ny soffa som alla andra, trots att vi faktiskt köpte vår soffa för över en månad sen. Det är ju tack vare IKEA som vi fortfarande sitter på golvet och tittar på tv. Så vi sitter där vi sitter just nu (inte i en soffa). Till helgen invaderas vi av släktingar och vänner och vi har glatt oss så åt att DÅ har vi äntligen en soffa. Istället kommer man knappt in i vardagsrummet. Nu har vi alltså en ny soffa i två delar med tillhörande inpackade soffdynor i vårt vardagsrum som tar upp mer än halva ytan. Jag är så trött på IKEA just nu. Jag fattar inte mig på IKEAs hantering av såna här saker. FÅR de göra så här, eller kan man vända sig nånstans att klaga? Jag bad tjejen i kundtjänst om telefonnummer till någon mer ansvarig än hon, eller åtminstone vart jag ska vända mig med klagomål : hon vägrade ge ut vare sig namn, telefonnummer - det enda hon upprepade var att detta var deras rutiner. "Det är faktiskt riktiga skitrutiner" rättade jag henne. Så. Vad har jag för rättigheter som kund när sånt här händer? Vet någon? | |
| _abc_ | 2008-11-27 03:32 | |
![]() | Vet inte hur det är juridiskt. Känns bara logiskt att om det är deras rutiner, så är det lagligt. Nu kanske jag missuppfattade iofs, att deras rutiner täckte 2 veckor men ni fick vänta 1 månad? Då kanske det kan röra sig om kompensation. I vilket fall hoppas jag att det löser sig på bästa sätt (kompensation på några tusenlappar) och kan konstatera att det är mycket glädjande att du har humorn i behåll med lite perspektiv på händelsen "Sätter man ihop dem så får man en kitchig salvador dali-möbel som inte kan användas, men väl studeras." Hoppas att någon jurist dyker upp i tråden och visar hur du kan klämma åt IKEA. | |
| le-lou | 2008-11-27 03:39 | |
![]() | Mmm. IKEA gör väl - för att de kan. De är såpass stora att missnöjda kunder inte påverkar deras affärer uppenbarligen. Jag tycker det är ett märkligt sätt att hantera befintliga kunder som fått problem som beror på butiken och inte kunden. Just det som äcklar mig. Hade detta varit en mindre möbelaffär så hade man förmodligen fått bättre hjälp och snabbare dessutom. Att det kan bli fel är väl inte så konstigt, jag menar - det händer ju. Men i vårt fall har det hänt väl många ggr nu, och jag tycker ändå att de i alla fall kan masa sig och hämta soffan så vi slipper ha åbäket hemma. Det är ju ingen liten möbel direkt. Och billig var den inte heller, trots att det var IKEA. Med facit i hand hade vi lika gärna kunnat knalla till nån mindre affär och köpt en soffa - vi trodde att vi skulle komma billigare undan och få en helt ok soffa när vi bestämde oss för IKEA. Istället blev det minst lika dyrt, och en massa trubbel. BLÄ. | |
| Margana | 2008-11-27 09:59 | |
![]() | Lider med dig.... Men låt nu inte IKEA förstöra din jul, jag har firat jul med hela släkten på besök utan soffa i stora rummet. Där fanns endast två fåtöljer ett stort bord med stolar att äta vid och en gran förstås. Det gick det med. Sprid ut kuddar på golvet och flytta allt ner dit. Om inte annat lär ju barnen bli glada åt det exotiska. ;-) | |
| The_Viking | 2008-11-27 10:21 | |
![]() | Jag håller med om att du haft det krångligt men det KANSKE hade gått lite smidigare om du inte bytt soffa mitt i. Men jag skulle tro att du kan fråga ARN om tips och råd. | |
| Modessan | 2008-11-27 10:22 | |
![]() | Jag förstår din frustration!!! Jag har en kompis som köpte en skinnsoffa på IKEA. De hade också missat ben till soffan och dessuyom var den skadad i skinnet. De fick vänta i 14 dagar... Ny soffa kom... Även den skadad i skinnet! De lämnade tillbaka soffan och köpte på ett annat ställe istället! Det verkar vara som att det är så IKEA handhar sina reklammationer! Lycka till! Marie | |
| le-lou | 2008-11-27 11:24 | |
![]() | The viking - hur hade det gått smidigare om vi inte bytte modell ? :), det var ju leveranstid på bägge två och när vi ändå fick byta soffa nr 1, så passade vi på att byta modell. Faktiskt köpte vi då deras dyraste soffa då, vi tänkte tom att NU lär det inte bli fel, eftersom de skryter så att detta var deras "exlusiva" linje och kommer vara noggranna. Pyttsan. | |
| Intet | 2008-11-27 13:33 | |
![]() | Har du en lagbok så läs i Konsumentköplagen, där står alla dina rättigheter som konsument och även näringsidkarens skyldigheter | |
| snorklan | 2008-11-27 13:39 | |
![]() | Om det är något fel på din vara kan du: *kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad. *kräva omleverans, vilket innebär att du får en annan, likvärdig, vara. *kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet. *häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka. *hålla inne så mycket av betalningen som krävs för att få säkerhet för ditt krav. Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-11-27 15:30 | |
![]() | le-lou: Det är Gud som straffar dig för att du lever i lyx och flärd. :) | |
| grönöga - Ej medlem längre | 2008-11-27 15:43 | |
![]() | Le-lou! Jag tycker att du ska ta ditt första inlägg precis som det är (eventuellt ändring för att rikta det till en enskild person..) och maila det till VD`n på IKEA. Ibland har man tur att det "händer lite" när man gör så. | |
| le-lou | 2008-11-27 21:07 | |
![]() | grönis - will do damnit! :) Nattravn - jag vet. Suck. | |
| akselito | 2008-11-27 21:10 | |
![]() | Pallar inte läsa allt de där! | |
| le-lou | 2008-11-27 21:54 | |
![]() | men orka skriva - det gjorde du. | |