Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
29
Inloggade64
Mobilspel
Pågående19 430

Forumkategorier

Användare Inlägg  
belugavis - Ej medlem längre2008-11-27 16:07
Antal inlägg: 1600

Förlossning
Nån härinne som fött barn och som kan säga att de tyckte det var fantastiskt och skönt?
Inte så här "ja det gjorde väl ont, men eftersom min Lisa är så fantastisk så har jag raderat smärtan" Utan kan nån säga att det var fantastiskt att föda barn, själva känslan????? i kroppen?
Jag är nyfiken på det om detnånsin kan stämma eftersomman läser i en del tidningar om tjejer som påstås ha uttryckt sig precis så.

kissed - Ej medlem längre2008-11-27 16:17
Antal inlägg: 3037

Jag kan nog påstå att jag tyckte det va underbart!

Jag är lite galen och gillar att testa på saker, att utmana kroppen och smärtan ibland.
Så med mitt andra barn bestämde jag mej för att jag ville föda som man gjorde förr i tiden, helt utan bedövning. Jag var på sjukhuset men hade känslan av att jag lika gärna kunde ha legat i en hydda nånstans och ändå klarat av det. Det var en mäktig, häftig känsla:-)

Järnröret2008-11-27 16:18
Antal inlägg: 375

"Utan kan nån säga att det var fantastiskt att föda barn, själva känslan?????"

Förstår inte vad du menar? Jag tror fan inte nån njuter av att ligga och krysta.

belugavis - Ej medlem längre2008-11-27 16:19

Ok, men menar du mäktig i betydelsen;

att du har en styrka inom dig, att du klarade av smärta
att det var både smärta och inte
eller
att det var bara fantastiskt?
:)

Järnröret2008-11-27 16:19
Antal inlägg: 375

Du besvarar ju frågan i första citatet.

Intet2008-11-27 16:20
Antal inlägg: 557

Det är väl när ungen ploppar ut som den fantastiska känslan infinner sig, iaf om man ska lyssna på de mammor jag pratat med. :) Själva förlossningen är nog inte ett dugg fantastisk

belugavis - Ej medlem längre2008-11-27 16:22

Nej det är precis den urskiljningen jag är nyfiken på...alltså om det finns någon som upplevt nåt som liknar en enbart positiv känsla av själva den kroppsliga födelse-biten....
Just för att jag läst artiklar där tidningen skrivit "förlossningen var som en jätteorgasm!"
Jag vill verkligen veta om det kan vara sanning....alltså att nån inte upplevt NÅN smärta nästan alls...

kissed - Ej medlem längre2008-11-27 16:23

Svårt att förklara exakt vad det var,,bara en mäktig känsla av att klara av det och få känna på hur de kvinnor hade det som låg och födde i sina stugor förr i tiden.

Intet2008-11-27 16:25
Antal inlägg: 557

Jag tror inte att det är sanning. En på mitt jobb sprack typ ända upp i naveln så hannes tjocktarm (eller nån tarm iaf) hängde utanför. En annan på jobbet sa att det känns som att nån raspar med knivar inuti en. En i min klass sa att hon hellre hade lbivit skjuten i förlossningstillfället än att fortsätta föda. Så nej..jag litar nog mer på dem. :P Tur att det inte är män som föder barn! Då hade nog befolkningen dött ut för längesen

belugavis - Ej medlem längre2008-11-27 16:25

Alltså om man kopplar bort att det är fantastiskt att få barn. Det behöver jag väl inte få svar på..såklart

belugavis - Ej medlem längre2008-11-27 16:26

Intet..urko...ja vilken otur också...usch

belugavis - Ej medlem längre2008-11-27 16:27

kissed Jag förstår det

kissed - Ej medlem längre2008-11-27 16:27

Jag upplevde absolut smärta, så in i hel**e kan jag säga. Men smärta behöver inte alltid upplevas negativt.

bizzzy - Ej medlem längre2008-11-27 16:28
Antal inlägg: 3169

Kvinnor vill ju inte föda normalt längre, de "beställer" ju kejsarsnitt på löpande band nuförtiden.

kissed - Ej medlem längre2008-11-27 16:30

Tilläggas ska att jag hade en normal förlossning som höll på i ca 20 timmar.
Jag hade inte något av de problem som Intet beskriver.
Hade jag haft det så hade säkert både känslan och utförandet av förlossningen varit annorlunda.

run-marie2008-11-27 16:38
Antal inlägg: 1806

Samma här kissed, jag tyckte det var underbart, trots att det gjorde ont. Har fött 4 st, första och sista med enbart lustgas och de två emellan utan någonting. Det finns faktiskt ingen känsla som är så underbar som när man får det där lilla livet på bröstkorgen och kan känna SÅ mycket.

Det jag kunde sakna ibland efteråt var den där sammahörigheten man hade innan när barnet rörde sig i magen. Det blev tomt på nåt sätt, men istället hade man ju en liten unge att pussa på och kela med utanför kroppen.

Jag har verkligen älskat att vara gravid, trots det fick det räcka med 4 st för min del. Man ska ju ta hand om dom sen också i så där 20-50 år (det är ett skämt), men iaf runt 20 år.

belugavis - Ej medlem längre2008-11-27 16:40

Jag förstår att det är värt det

run-marie2008-11-27 16:46
Antal inlägg: 1806

Intet, dina arbetskamraters beskrivningar låter som en skräckfilm, försöker dom överglänsa varandra i hur hemskt just dom hade det? Visst finns det vissa som spricker (både lite och lite mer), men om man lyssnar på barnmorskan eller läkaren och inte krystar när dom säger stopp så brukar det inte gå så illa.

Tycker faktiskt att det är så j-a dumt att berätta (även kanske överdriva) hur fruktansvärt hemsk, ont osv det är. Har någon av dom där 2 skaffar nåt mer barn?

Jag har sagt till både mina 2 döttrar och 2 svärdöttrar, att visst det gör ont, men det glömmer man så fort för man får ju världens belöning.

Har nu 7 barnbarn och tror att det kan blir ett par till och ingen har haft någon pluppa-ut-lätt-förlossnin g.

belugavis - Ej medlem längre2008-11-27 16:49

run-marie

Det tycker inte jag. Jag tycker man ska berätta precis hur det är och hur det var. Var och en har rätt till sin egen upplevelse. vidare tycker jag det ärvärre att inte tillåta sig få stå för det man känner framför att dölja för sakens skull.
Självklart kanske man inte berättar det för en som är gravid och snart ska föda så hon inte får en skräck, men annars, varför ska tjejer inte få stå för sin smärta?

Jag gillar inte att man istället för att berätta säger "nej, men det där är ju glömt, jag glömde det direkt efter"
"man glömmer så snabbt, pga det lillamiraklet man fått"
Jag menar att det kan göra fördjävla ont och samtidigt har någon gått igenom det och samtidigt har de ett mirakel.

belugavis - Ej medlem längre2008-11-27 16:50

alltså jag tycker inte att det finns någon skuld eller kontrast i upplevelsen smärta och att sen få något för det.
Alltså man behöver inte vara så tacksam att man inte kan få erkänna hur ont det gjort

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?