Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 20 |
| Inloggade | 47 |
Mobilspel
| Pågående | 18 996 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| _abc_ | 2008-11-28 00:35 | |
![]() | OCR- nummer Fick hem en talong från Läkare utan gränser eftersom jag tidigare gett pengar vid ett engångstillfälle av en sådan där dalkulla som går omkring på stan för att samla in pengar. Vid betalning via internet stod det att man skulle ange ett visst nummer, som jag tolkade var ett OCR-nummer, det funkade också att ange det som ett OCR-nummer på min internetbank. När jag tänkte efter först efter att jag skickat pengarna funderade jag över orsaken till att ha ett OCR-nummer. De är ju en välgörenhetsorganisation? ? Är det för att på något sätt finna det viktigt att veta VEM som skickat pengar, eller viktigt att dalkullan ska få sin provision? Tänkte till nästa gång, det går väl desto mer till själva projektet om man struntar i OCR-numret? | |
| kermis | 2008-11-28 00:43 | |
![]() | Umh... Är det inte uppenbart..? :) Du fick en talong _för att du donerat tidigare_. De kunde spåra pga ditt unika OCRnummer/fakturanr/vilke t som och skickade en talong för att de vet att du kan tänkas donera igen. Och det gjorde ju du, och hela konceptet fungerade... Bli inte jätteförvånad om du får en till talong.. :) | |
| _abc_ | 2008-11-28 00:45 | |
![]() | Nä, jag tycker fortfarande inte att det är uppenbart vad orsaken är efter ditt inlägg. Har för mig att min ömma moder får hem vid ungefär den här tidpunkten innan jul en hel drös med talonger oavsett om hon senast gav pengar till samtliga organisationer. Dvs, att de inte slutar skicka ut talonger bara för att man missade senast. | |
| poänglös - Ej medlem längre | 2008-11-28 00:48 | |
![]() | Tvärtom, _abc_, att du anger OCR-numret gör att betalningen kan "åka" in i deras datasystem helt utan manuell behandling. Det blir alltså ingen kostnad för dem. Om du istället skulle skicka in en spontan betalning utan kodning så måste nån på deras kansli ägna några minuter åt att registrera den manuellt. Alla seriösa insamlingsorganisationer (och Läkare utan gränser är en sådan) ser till att så mycket av varje gåva som möjligt ska gå till verksamheten. Bäst ur den synpunkten är regelbundet givande via autogiro, sen kommer OCR-inbetalningar och därefter internetbetalningar via kort tex. Kontanter och spontana girobetalningar kostar mer att ta hand om. | |
| _abc_ | 2008-11-28 00:51 | |
![]() | Ok så du menar att det absolut inte har med någons provision att göra? För det är ju deras jobb, dalkullornas, om än inte heltid så deltid. | |
| kermis | 2008-11-28 01:02 | |
![]() | "Har för mig att min ömma moder får hem vid ungefär den här tidpunkten innan jul en hel drös med talonger oavsett om hon senast gav pengar till samtliga organisationer. Dvs, att de inte slutar skicka ut talonger bara för att man missade senast." Det har inget med senast att göra. Du står med i systemet eftersom du donerat pengar en gång, alltså finns det chans för dem att du donerar igen. De skulle ju förlora massor med pengar om de skickade sådana talonger till alla hushåll eftersom majoriteten inte kommer att betala. Det är större chans att en som donerat tidigare (och då menar jag alltså de senaste åren, inte senaste kampanjen) donerar igen än att någon som aldrig gjort det gör det för första gången nu. Helt vanlig riktad kampanj... | |
| poänglös - Ej medlem längre | 2008-11-28 01:08 | |
![]() | Nej, det har inte med provision att göra. Möjligen finns det ett provisionsavtal vid värvningen på stan - det är dock inte alls säkert. Det kan du kolla med deras kansli. När du väl finns i deras givarregister så får ingen någon provision (förutom Plusgirot som brukar sno åt sig några ören här och där). Läs gärna mer här: www.lakareutangranse...-m in-gava/ | |
| _abc_ | 2008-11-28 01:21 | |
![]() | kermis: Ja men det är ju det jag menade, att morsan fick hem talonger från ställen hon inte på länge gett till. Därför menade jag att organisationer visst verkar skicka ut till gamla kunder fastän de senaste två talongerna inte användes, därav kan OCR-numret verkligen vara provision. Förstår du mitt resonemang och slutsats? Men jag tar poänglös ord och skriver även i fortsättningen i OCR-numret, tack för hjälpen. | |
| _abc_ | 2008-11-28 13:50 | |
![]() | Det var du som skrev ovanstående poänglös och inte hackaren? | |
| Margana | 2008-11-28 13:51 | |
![]() | Hehe...även om det är hackaren så har han rätt =) | |
| Margana | 2008-11-28 13:52 | |
![]() | Vad har hänt med din bild abc....kommer den med julmössa snart? ;-) | |
| _abc_ | 2008-11-28 14:52 | |
![]() | Den godkändes inte, för mycket julskägg. | |
| Margana | 2008-11-28 14:55 | |
![]() | Åh där är den...tjusigt! =) | |
| poänglös - Ej medlem längre | 2008-11-28 15:33 | |
![]() | Cookie-hackaren är nog inte så insatt i insamlingsverksamhet, åtminstone samlar han in helt andra saker än pengar till goda ändamål. Jag (som är jag igen, yippie!) jobbar däremot i branschen! | |
| _abc_ | 2008-11-28 15:46 | |
![]() | Nej, det lät som att du visste vad du pratade om i inlägget, det var bara ca 10 minuters skillnad på det inlägget och när ditt konto blev hackat inatt. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-28 15:46 | |
![]() | Hej! Hur mår du idag? Du vet att du sa rätt ohyfsade saker till mig igår va? Är et nåt du hållt inom dig en längre tid? :) | |
| poänglös - Ej medlem längre | 2008-11-28 15:51 | |
![]() | Jag känner mig mer som mig själv idag, tack! Och tack för dina försök att psykoterapeutera den unge mannen med cookie-skillsen. Jag stängde ner kontot och gick och la mig istället. Att sova på natten istället för att sitta och skärmglo var en ny erfarenhet men icke desto mindre njutbart. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-28 15:59 | |
![]() | Hackaren gav dig din nattsömn åter, alltid något... | |
| poänglös - Ej medlem längre | 2008-11-28 16:07 | |
![]() | Hackade cookies är bästa sömnmedlet. | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-28 16:08 | |
![]() | Med mjölk. | |