Spelrum
Giraffen15
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
7
Inloggade22
Mobilspel
Pågående18 966

Forumkategorier

Användare Inlägg  
pensionären2008-11-28 16:41
Antal inlägg: 258

Mormor eller farmor
Jag var på ett barndop och hörde att barnets mormor sa till barnets farmor, att det var lite mera speciellt att vara mormor, så att farmodern blev sårat, jag är själv både mormor och farmor och har känt det speciellt oansedd. Vad tycker ni som är mormor eller farmor?

i96_sos - Ej medlem längre2008-11-28 16:53
Antal inlägg: 108

Spontant: Ibland ska kärringar lära sig hålla k*ften och sluta intrigera så förbannat!

Men kanske är det så att för en mamma är det "större" att ens dotter får barn än om sonen får det. För att man har lättare att identifiera sig med med dottern i mamma-rollen. På liknande sätt kanske det är "större" att bli farfar än morfar. Men det här är ju rätt ointressant, det viktiga är ju åt andra hållet i så fall. Dvs om barnbarnet uppskattar sin farmor eller mormor mest.

Sen har det säkert med egna associationer att göra också. Jag har t ex betydligt fler och mer positiva minnen av min farfar än av min morfar, så självklart blir jag hellre mer som min farfar.

Men vad är din egen känsla, pensionären? Om du ens vågar uttrycka den ... :)

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-28 16:57
Antal inlägg: 3473

Ja du det var ett väldigt barnsligt och omoget uttalande tycker jag. Mormor och Farmor är lika mycket värda:)

krutmarie2008-11-28 17:02
Antal inlägg: 1696

Är också både farmor ( 4 ggr) och mormor (3 ggr) och förstår inte hur man kan säga så överhuvudtaget. Jag har full förståelse för att en dotter ibland frågar mamma om saker som hon kanske inte frågar sin svärmor om vad det gäller olika saker. Därmed är det väl inte sagt att mormor är bättre eller vet bättre.

Man måste också acceptera att ens svärdotter har en annan, kanske närmare känsla för sin mamma. Jag har bra kontakt med båda mina svärdöttrar, kanske lite närmare med äldsta sonens fru, men jag vet också att mina båda svärsöner själva säger till mina döttrar när de är osäkra, ring och fråga din mamma, hon vet säkert det eller det vad det nu gäller. En anledning kan ju vara att jag har 4 barn och dom tycker att då har man ev mer erfarenhet än om man har 1 eller 2 barn.

Tycker iaf att det var riktigt dumt, för att inte säga elakt, av mormor att säga så till farmor i det fallet du beskriver.

__Robban__ - Ej medlem längre2008-11-28 17:06
Antal inlägg: 296

Tja, vem är det Bamse går till för att få dunderhonung? *Closing the case*

_abc_2008-11-28 17:09
Antal inlägg: 2200

Det här är väl det som en del i forumet vill hävda, äldre personer är per automatik bättre och smartare än yngre, pga erfarenheten.
Vilken idiotmormor...

pensionären2008-11-28 17:11

i96_sos har en son och två döttrar, har varit lika stolt, rörd och känslorna har flödat, både som mormor och farmor, det är jo ens avkomma som har fått barn, livets efterrätt så att säga.

ANDERStG2008-11-28 17:16
Antal inlägg: 7560

Men det vet väl alla att i gammal statistik från Tyskland korrelerar farmödrar med högra dödlighet hos barnen. Det beror på att farmodern inte är säker på att det är hennes son som varit i farten, medan mormodern kan observera med egna ögon att hennes dotter är inblandad.

ANDERStG2008-11-28 17:18

Robban: Det är väl Bamses barns farmor och Bamses mor. Skulle han gå till svärmor och tigga?

pensionären2008-11-28 17:21

Ska tillägga att jag har tio barnbarn 6 flickor och 4 pojkar umgås mycket med alla trots avstånd den äldsta är 22 och den yngsta 10 år, har haft med alla i omgånger varje sommar, skriver med alla nästen dagligen, favoriserar ingen, alla har sin unika personlighet.

pensionären2008-11-28 17:23

Du har en poäng Anderstg

Risotto - Ej medlem längre2008-11-28 17:26
Antal inlägg: 3069

Jag har en åsikt i den här frågan baserad på min egen mor. Min syster kan inte få barn pga. handikapp. Även om det är det bästa att hon inte kan få barn så är det en sorg för min mamma att inte kunna bli mormor då hon menar att det är lite speciellt. För min egen del så känner jag mig sårad då hon i detta resonemang tycker att det inte är lika stort och värdefullt att få bli farmor om jag får barn någon gång.

Andreas

Pottränad - Ej medlem längre2008-11-28 17:27
Antal inlägg: 4315

Men bedrövliga människor, som måste besudla ett barndop med sådant revirpinkarlarv.
Usch.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-11-28 17:32
Antal inlägg: 31064

Robban: :)

pensionären2008-11-28 17:32

Till Andreas vill jag säga, att där förstår jag inte din mamma, att ens barn får barn är precis lika stort, jag har gråtit glädjetårar, varje gång min pojke eller mina flickor har anförtrott sig till mig.

annelille2008-11-28 17:37
Antal inlägg: 500

...anderstg.... Bamse kallade farmor för 'farmor' innan hans barn fanns med i serien.... alltså är det nog hans egen farmor det handlar om....

skrattblomma - Ej medlem längre2008-11-28 17:56
Antal inlägg: 76

Det är vetenskapligt bevisat och det har skrivits böcker av ämnet, att föräldrar har mer kontakt till sina utflugna döttrar än vad de har kontakt till sina utflugna söner. Därav följer det ju, att morföräldrar har mer kontakt med sina barnbarn än vad farföräldrar har.

Som mor är man och vill man vara ett stöd till sin dotter, när hon är havande och har små barn. Den kontakten är inte lika stark med ens söner, de blir ju inte havande på samma sätt som döttrarna.

krutmarie2008-11-28 18:05
Antal inlägg: 1696

Risotto, kanske ändras din mammas känslor och uppfattning när du ska bli pappa. Hon kanske är rädd för att hon inte ska få bra kontakt med din utvalda och därmed inte samma kärleksfulla kontakt med barnbarnet. Det går nog över när hon förlikat sig med tanken. :)

ANDERStG2008-11-28 18:07

annelille: Oj, har det skett sådan familjeutveckling i Bamse också? Var är Bamses pappa? Fick han snällslag och dog?

__Robban__ - Ej medlem längre2008-11-28 18:08
Antal inlägg: 296

annelille 2008-11-28 17:37:
"...anderstg.... Bamse kallade farmor för 'farmor' innan hans barn fanns med i serien.... alltså är det nog hans egen farmor det handlar om...."

Just det! Där hör du, Stig-Anders.

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?