Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 983

Forumkategorier

Användare Inlägg  
magyarisch2008-12-01 05:11
Antal inlägg: 169

Olika anledningar, långt men viktigt.
Vi människor vill visa att vi styr världen, vi äger allt inklusive djuren, med djuren kan vi göra vad vi vill med. Men djuren har känslor, allt från elefanter till fiskar.
Vad får vi oss då att tro att djuren vill bli mat?

År 2006 dödades cirka 3 000 000 grisar i Sverige. Hangrisarna kastreras utan bedövning någon dag efter födseln, vilket är väldigt smärtsamt. De kastreras för att påverka köttets lukt och smak. Omkring en månad efter födseln skiljs ungarna från sin mamma.

Cirka 10 grisindivider hålls i en box, p.g.a det lilla utrymmer blir det en enorm trängsel och bråk vid de tre måltiderna per dag, det orsakar stress hos grisarna. Det leder oftast till diarré, magsår och beteendestörningar.

När de är sex månader gamla körs de iväg till ett slakteri, där hissas de ner i koldioxid för att förlora medvetandet. Efter det får grisarna halsarna uppskurna för att de ska tappa blod, de förblöder till döds.

I februari 2007 fanns det cirka 6 000 000 hönor i Sverige. Av dom hålls cirka 2 300 000 i burar. Upp till 16 hönar kan hållas i samma bur som motsvarar en storlek av 600 kvadratcentimeter (ett vanligt A4papper alltså).

Av de som inte hålls i burar går med tusentals andra. Deras natulriga sätt är en grupp på 20-30 styckna. Det allvarliga problemet är onormala beteenden som t.ex fjäderplockning.

Omkring 5 miljoner nykläckta tuppkycklingar dödas varje år i Sverige. Hönorna dödas vid 1½ års åldern då de inte kan bidra med mer.

År 2006 fanns det omkring 73 000 000 kycklingar i Sverige. Kycklingarna kläcks i maskiner och får då därför inte träffa sin egna mamma. De hålls i stallar som rymmer tusentals individer. Kycklingarna är avlade till att växa fort, vilket i sin tur orsakar benproblem. Omkring 24 kycklingar är det per kvadratmeter.

Kycklingarna får leva i cirka 35 dagar. Då samlas de, packas ihop och transporteras till ett slakteri. Årligen skadas och självdör 150 000 kycklingar i samband med dessa transporter.

På slakteriet hängs de levande upp i en krok på benen, sänks ner med huvudet före i elektriskt vatten för att bedövas innan halsen skärs upp och de förblöder.

År 2006 fanns det omkring 1 600 000 kor, kalvar och tjurar i sverige. Av dom var det omkring 400 000 mjölkkor. 465 000 kor, kalvar o tjurar dödades det året. För att få kalvar måste kon avlas regelbundet och kalven tas bort från sin mamma någon dag efter födseln, vilket orsakar stress hos både kon och hos kalven.

Hälften av alla kalvar som föds är hanar, de kan inte bidra med kalvar och dödas för att bli köttprodukter. I genomsnitt får en ko leva i 5 år innan den slaktas. Det går inte skilja kött och mjölkindustrin åt då 70% av nötkötter i Sverige kommer från mjölkindustrin.

Kon hängs upp i en krok, får ett skott i pannan, halsen skärs upp och det är en snabb, men ändå smärtsam död.

Omkring 5 000 000 fiskar dödas årligen i svenska vatten, då inkluderar talet både i hav såsom fiskodlingar. De kvävs när de kommer ovanför vattenytan.

Detta är en orsak till varför JAG ska sluta äta kött, imorgon töms frysen och kylen på all kött.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-01 05:14
Antal inlägg: 31064

Vad var frågan?

magyarisch2008-12-01 05:16
Antal inlägg: 169

SylviaPlath: Det är väl ändå ett forum för diskussioner och inga frågor enbart?

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-01 05:20

Magyarisch: Läs instruktionerna från de ansvariga. Jag tror nog att de ber trådskapare formulera någon slags frågeställning, inte bara en (förvisso väl beskriven) ståndpunkt.

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-12-01 05:22

Blir liksom svårt att veta var man skall börja svara annars...

Palavra2008-12-01 05:44
Antal inlägg: 24

"Grisindivider"? Menar du "grisar"?

bitley - Ej medlem längre2008-12-01 05:52
Antal inlägg: 691

År 2983 fKr jagade genomsnittssvensken upp och slog ihjäl i genomsnitt 11 djur i veckan. Det blir 572 st djur om året. Låter i och för sig jävligt mycket, men man hade inga kylskåp, och gamla djur både smakade äckligt och gav jobbiga magsjukdomar (jmf i spelet Sims 2 där människorna gärna testar gammal mat) och ibland till och med ond, bråd död.

Någonstans häromkring uppfann man också möjligheten till att göra upp eld. Jag vet i FAN hur de kunde överleva häromkring annars, fy i helvete så satans iskallt. Tänk att gå ut i skogen utan att kunna tända en brasa. NU. Skönt?! NOT!

Nåväl, och med tanke på att det fanns, ptja, vi säger 150.000 människor här på den tiden, som kunde jaga (dvs, var äldre än, vad ska vi säga, 9 år), det var ju inte så många direkt, grunden till den nordiska ensamheten lades fett och hårt.

Detta ger vid handen att man mördade 85 miljoner djur redan på den tiden.

Nu är jag inte helt vetenskaplig, eller ens trettifjärdedelsvetenskap lig, men det belyser ändå det faktum att människan tidigt insåg att det är rätt schysst att överleva trots allt.

I England hörde jag om, var det en familj med starka känslor för det här med veganism. De hade ett barn som de födde upp på veganmat. Det var inte så lyckat. Vid 12 års ålder hade barnet en kropp som, om jag inte minns fel, motsvarade kroppen hos en 70-åring. Åratal av protein- och näringsbrist!

Men visst, det funkar säkert att leva på vegankäk, men ska man göra det i ett längre perspektiv måste man bli väldigt insatt i hur det här med proteiner och så vidare fungerar.

Eller så kan man göra det lättare för sig, käka normal mat och inte skämmas så mycket för det. Speciellt inte nu när det snart är jul och när det dessutom är förbannat iskallt utomhus. Överleva på nötter och/eller rötter rekommenderas inte.

I själva verket vaknade jag mitt i natten och kunde inte sova, men det var ju skönt att drifta iväg i något ämne som inte snurrade i min skalle för stunden...

DESSUTOM gör du jorden och naturen en än större otjänst om du inte äter upp käket du har hemma och bara slänger det. Otroligt fel att göra så. Inte minst moraliskt. Heller.

Ät gott, lev gott! Kram!

Bitte - Administratör2008-12-01 06:56
Antal inlägg: 24224

Vi håller väl de flesta djuren idag för att skapa mat åt oss, männiksor,, och sedan finns det ju regler och förordningar kring detta,, samt att om alla slutar äta kött som du skriver så slår vi ut en hel yrkeskår,, förresten ska du fortsätta att dricka mjölk ?? Och fisk ska du äta det den tas ju upp och ligger på båten i stora bingar sammanpressade och dör pga att den ite kan andas ovanför vattnet,,

Nä som sagt ät och var glad

Bitte

Budalv - Ej medlem längre2008-12-01 06:57
Antal inlägg: 2199

Bra val, Magiarisch :)
Industrin har inneburit ett helvete för djur.
Jag tror ändå att vi gärna skyller på maskiner och storskalighet hellre än att inse att grymheter mot djur är en naturlig följd av att vi äter dem och handlar med deras kroppar.

Plågsamma djurtransporter har säkerligen förekommit på den tiden man använde kärror och skepp. Man har bundit djur, plockat dem på fjädrar, stängt in dem i burar och fraktat dem för att sälja dem.
Man har använt fångstgropar, spetsade pålar, ja... grymma metoder. Det krävs ingen större fabrik för att koka killingar så att skinnet blir mjukare. Det krävs bara en gryta och en smula självbevarelsedrift.

Jag slutade äta kött av ungefär samma skäl som du. Numera tror jag inte så mycket på att bojkott ska ge effekt utan hoppas på politiska beslut om reglerad köttproduktion och indragna subventioner av densamma.
Global välfärd gissar jag är det starkaste argumentet -fler skulle kunna födas om åkermark användes till vegetabilier och köttproduktion är dåligt ur miljösynpunkt.
Jag tror det är mer rimligt att köttväldet fälls på grund av kornas metanpruttar än till följd av ökad allmän medvetenhet om djurens situation. Även om jag hellre skulle se att det var det senare som var fallet.

För att inte bli helt förbittrad tror jag det är bra om man också är vegetarian för att man inte vill äta kött eftersom det är djur, likdelar från dessa. Samt upptäcker att vegetarisk/vegansk mat är bra för hälsan.

Det är också skönt att veta att man kan avstå från olika sorters "mat" och bryta sina vanor -speciellt om man tycker om att leka med tanken på att "äta för sin överlevnad".

Måste vara jobbigt att vara matberoende och känna att man aldrig skulle kunna vara utan vissa saker... Jag har endast upplevt detta med kaffe :)

micro1132008-12-01 07:38
Antal inlägg: 17542

Fast 16 höns på ett A4 papper?

Och nej, mjölkkor slaktas inte vid fem års ålder. Gjorde man så skulle de knappt hinna få någon kalv innan det var dags.

Höns-kycklingar förblöder inte vid slakten -- de skall halshuggas i maskinen.

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-01 10:51
Antal inlägg: 1977

Reagerade också på 16 höns på ett A4.. Tror inte att det är riktigt såå tätt faktiskt. Å andra sidan köper jag bara ägg från fria höns direkt hos bonden på landet så vad vet jag?

Klart man kan leva utan vissa saker Budalv, jag gör det också. Fast det jag helst är utan är bönor, linser, groddar och dylik mat, den överlåter jag till djuren och veganerna. ;) Ha det gott.

Håller med Bitley.. Ät gott, lev gott.

emmylicious2008-12-01 16:51
Antal inlägg: 4501

Jag tror inte på det där .. källa tack? Människan har ätit kött sedan stenåldern och utan att vi gjorde det så skulle det ju bli för mycket djur. Det är ju därför vi har jakt i Sverige, för att inte en viss djurstam ska bli för stor, eller? Dessutom har jag en kusin som kör grisar till slakteri och så vitt jag vet så är dom väl omhändertagna innan detta sker.

trashone - Ej medlem längre2008-12-01 17:01
Antal inlägg: 18678

Underligt, vissa fakta är ju helt korrekta och vissa har jag aldrig hört talas om eller sett.
Sluta äta kött kommer jag nog aldrig göra, men hjälpa till att förbättra vår djurhållning vill nog de flesta. Transporterna är ju en riktig stor och svår bit, fler lokala slakterier som det fanns förr vore ju att föredra. Nu så kan det innebära ett dyrare kött i affären och alla vill nog inte riktigt ännu betala för sig.
Annars är jag inte avskräckt över det faktum att djur dör för att jag skall äta, djur behöver inte plågas för den saken skull.

Cement - Ej medlem längre2008-12-01 17:04
Antal inlägg: 710

Jag e glad för din skull magyarisch.
Jag har försökt minska mitt köttätande i många år.
Min ambition är att jag en dag ska ha slutat helt.
Jag skäms över att jag inte är där i dag.

herr_apa - Ej medlem längre2008-12-01 17:10
Antal inlägg: 61

lulz, grisindivider

zenlinpen2008-12-01 17:25
Antal inlägg: 89

om inte grisindividerna var så goda, så kanske...

klart att djuren ska ha det bra och leva fint fram till slakt .
jag ifrågasätter också 16 höns på ett A4-papper. är det möjligt? någon tillförlitlig uppgift?

var och köpte honung och ägg i somras på en gårdsbutik, där hade bonden satt upp en liten banderoll där det stod "från bonden till tallriken med ett leende".

trashone - Ej medlem längre2008-12-01 17:35
Antal inlägg: 18678

De gårdar jag besökt har inte haft ens närheten av så många. Sen burhöns vs frigående är en debatt som kommer fortgå i evigheter. Jag äter ägg från båda.

Malla132008-12-01 17:56
Antal inlägg: 1810

Jag säger som trashone... Sluta äta kött kommer jag aldrig att göra...men att dem flesta skulle vilja ändra på djurhållning och djurtransporter tror jag stenhårt på... Det är fruktansvärt som en del djur har det med djurhållning och transporter och jag önskade att man kunde göra något åt det i rappet, men att folk skulle sluta äta kött är långsökt... Vi behöver kött för att må bra i kroppen som en redan sagt här inne...=)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?