Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 983

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Vit_Velvet - Ej medlem längre2008-12-01 16:07
Antal inlägg: 73

".....Chicago" (syftar på brott eller på staden)
När det pratats om den hårt brottsdrabbade orten Borlänge så har det ofta benämnts som "Dalarnas Chicago".

Jag har länge trott att det skulle syftat på attdet i Chicago i USA begås mer brott än i närliggande orter.

Men jag antar att benmämningen på Borlänge i stället syftar på Chicagoskolan?

För när man läser om Chicagoskolan så tycks ju mycket stämma med Borlänge.

Någon som vet om det finns mer seriös "forskning" eller annat kring det här? En svensk stad där man gjort stora jämförelser med Chicagoskolan alltså?

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-01 16:37
Antal inlägg: 6214

Hänger inte riktigt med...

Borlänge har väl fått lite väl mycket "bad rep", även om det varit specifika problem så är det kanske inte värre där än i en handfull andra svenska städer med samma storlek.

Dalarnas Chicago har jag faktiskt aldrig hört, däremot brukar jag själv säga "gansta city" vilket kanske kan sägas om chicago också...

Jag tror associationen med chicago har med just organiserad brottslighet att göra. "Familjen" i Borlänge ger en association till maffian, och chicago var ju Al Capones hemstad....

Jämförelserna med chicago-skolan vet jag inte. Det är ju inte direkt så att sociologer vallfärdat till borlänge för att studera brottslighet, och även om borlänge är en industristad så är det ju få liknelser som stämmer in med den enorma tillväxt av chicago från byhåla till tremiljonersstad på 100 år...

Jag tippar på associationen "familjen" - "maffia" - "chicago"

ewaleena - Ej medlem längre2008-12-01 16:39
Antal inlägg: 1977

Som boende åt det hållet så håller jag med i Dudes resonemang...

Vit_Velvet - Ej medlem längre2008-12-01 16:50
Antal inlägg: 73

Jo, det gör jag också delvis men mycket av det som kom fram i "Chicagoskolan" om hur det enskilda samhället delvis förändrades i sin struktur och gällande jobb stämmer också in på Borlänge.

(som en parantes angående familjen så kommer väldigt snart dess ledare ut efter att ha avtjänat sitt 13,5 år långa fängelsestraff)

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-01 16:54

Jag vet inte specifikt vilken teori du syftar på, men visst fungerar teorierna så bör de väl kunna appliceras på borlänge också!

Chicago är ju ofta associerad med brottslighet (främst på grund av maffian). Chicagoskolan är väl kanske mindre känt utanför sociologiska/kriminologis ka kretsar trots allt... Min röst är därför helt klart på någon form av association till detta.

Kanske är det bröderna Blus vs the Blues Brothers!? ;)

Risotto - Ej medlem längre2008-12-01 18:16
Antal inlägg: 3069

Jag har en annan tänkbar vinkling som kan ha med saken att göra. Rimbo i Roslagen kallas ofta för Roslagens Chicago vilket många tolkar som ett epitet därför att det är många bråkstakar som bor i bygden. Men smeknamnet har betydligt äldre anor och härstammar från den tiden då alla Upplands tåg gick genom bygden och grenade sig åt alla håll, en järnvägsknut helt enkelt på samma vis som Chicago också har varit.
Så kan det vara samma med Borlänge? om jag inte har fel så är det inte sällan som man passerar igenom Borlänge på väg uppåt med tåg, nedåt passerar ju alla tåg Hallsberg.

dudeniro - Ej medlem längre2008-12-01 18:25

Kärt barn har många associationer då... och alla vägar bär till chicago...

järnvägsknut -- Chicago
"familjen" -- Chicago
rockstad -- Blues Brothers/Chicago
Dalarnas Högskola -- Chicago skolan

;)

Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?