Spelrum
| Giraffen | 27 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 16 |
| Inloggade | 43 |
Mobilspel
| Pågående | 18 318 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| lehena | 2008-12-02 12:51 | |
![]() | Får man döpa sina barn till vad man vill? Lyssnade på radion härom dagen och då pratade dom om man får döpa sina barn till vad man vill. En tjej ringde in och berättade att hon hade läst att Sveriges mest ovanliga namn är Solstråle och att det ovanligaste namnet i Norge är Fili bom bom bom. En annan berättade att hon hade dejtat en kille som hette Snorre osv. Ska man verkligen få döpa sina barn till vad man vill??? | |
| Dalkullan | 2008-12-02 12:53 | |
![]() | Nej man får inte döpa sina barn till vad som helst....kommer inte ihåg vem de är som kan sätta stopp för allt för vilda planer. Men det vet säkert någon annan =) | |
| Miss_jk | 2008-12-02 12:53 | |
![]() | Det får man väl inte i Sverige tror jag... Däremot vet jag inte vad det är för gränser som har satts med tanke på alla konstiga namn man möter. | |
| Teppy | 2008-12-02 12:55 | |
![]() | Någon fick ju döpa sitt barn till Metallica? | |
| lehena | 2008-12-02 12:56 | |
![]() | Helt ärligt, Metallica?? Tycker synd om barnen sen när dom bli stora. det kostar ju lite att döpa om sig om man nu skulle vilja det. Hade jag hettat Solstråle vid en ålder av 25 hade jag lätt bytt namn... | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2008-12-02 12:58 | |
![]() | Jag tror PRV sätter stopp för de mest knasiga namnen. | |
| sanlin | 2008-12-02 12:58 | |
![]() | Tror att det ofta är i andranamn som de döper sina barn till ovanligare namn men det finns ju garanterat undantag såklart. | |
| Miss_jk | 2008-12-02 12:59 | |
![]() | Ja, och Metallica var en tjej (förnamn). Var helt säker på att det skulle vara ett killnamn i så fall. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-12-02 13:00 | |
![]() | www.upi.com/Odd_News...22 5751268/ | |
| Amiable | 2008-12-02 13:01 | |
![]() | vet en som döpte sin son till Toy | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-02 13:08 | |
![]() | Inget fel med att heta Metallica, tycker jag. Okej om det hade varit typ Cannibal Corpse, om man nu tänker bandnamn, det hade kanske inte varit så kul. | |
| gnill | 2008-12-02 13:26 | |
![]() | För det första, snorre är ett namn! Med litterära anor! (Snorre Sturlasson), sen har folk alltid synpunkter på vad som är bra namn och vad som inte är det, jag tycker det är helt sjukt att man inte får ge sitt barn det namn man vill (att döpa är att inviga i kristendomen och det är det man gör vid dopet, inte ger namn). Varför kan man inte få döpa en kille till Eva när en tjej kan få heta Bo t ex (ur ett feministiskt perspektiv är det för att vi lever i ett patriarkalt samhälle där det är värre för män att förknippas med ngt kvinnligt än tvärtom, det vet jag, men jag _ifrågasätter_ verkligen om vi ska tycka att den ordningen är ok på 2000-talet). I och för sig så får flickor ofta inte döpas till "pojknamn" heller, men jag tror ändå att tvärtom anses väcka mera anstöt (pga det jag tidiagre nämnde). Läs om flicka som inte fick heta Elvis här www.aftonbladet.se/n...26 05905.ab Artikel om namn som anses väcka anstöt finns här www.alltombarn.se/2....26 2/1.6621 Men när vi nu lever i en mångkulturell verklighet så är det ju inte säkert att ett namn som väcker anstöt här gör det någon annastans (eller tvärtom). Min farmor hette Gun, borde det verkligen vara tillåtet i så fall? Och om svaret är ja, kan väl ett barn få heta Pistol etc etc. Nä, jag tycker staten och folk gör bäst i att inte tycka så mycket. Om man inte trivs med sitt namn (jag kände en kille som tyckte det var ett _oerhört_ stigma att heta Manfred t ex) så får man väl byta namn när man blir äldre. Det som är rätt för dig är kanske inte rätt för mig, och att staten ska bestämma vad man får heta är absurt. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-02 13:29 | |
![]() | Jag gör inget ordentligt inlägg, håller bara med Gnill istället. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-02 13:31 | |
![]() | Förresten, i den andra länken gnill gav så tas namnet Fan upp som olämpligt. Det kan jag direkt se ett problem med då det förekommer flitigt i Kina. Det är väl inte helt otänkbart att ett kinesiskt par bosatta i Sverige vill ge sitt barn samma namn som deras gamla farmor Fan. | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2008-12-02 13:33 | |
![]() | Gnill: Det var roligt att du tog din farmor Gun som exempel:) Faktiskt kan det ta bisarra uttryck när det regleras vad man får heta och inte. Kan bli ganska knöligt som sagt med alla utländska namn; vet en kille som heter Mufidull, kan vara ganska knasigt här men inte i hans hemland. Vet att både Usama och MohammedAli går i våra svenska förskolor och skolor nu. | |
| Rapé1 | 2008-12-02 13:44 | |
![]() | Han som spelar Earl i TVserien har döpt sin son till "Pilote Inspector" | |
| BugBig - Ej medlem längre | 2008-12-02 13:46 | |
![]() | Det är Skatteverket som sätter stopp för såna namn! | |
| mrperfect | 2008-12-02 13:50 | |
![]() | Citat från boken Stilblommor och Grodor av journalisten(?) Purre: Den första flickan som föddes i Hudiksvall fick heta så, men det var ju synd om tjejen i alla fall.. | |
| Afrobeat - Ej medlem längre | 2008-12-02 13:53 | |
![]() | Sorry, bugbig | |
| gnill | 2008-12-02 13:54 | |
![]() | fick hon heta Hudiksvall alltså? Det är ju jättefint, helt i klass med Paris, America och andra ortsnamn som blivit förnamn. | |