Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
25
Inloggade60
Mobilspel
Pågående19 193

Forumkategorier

Användare Inlägg  
bizzzy - Ej medlem längre2008-12-03 17:00
Antal inlägg: 3169

Lärarpresenter
Vad tycker ni om det? Jag själv tycker det är rena tramset. Varje jul och varje sommar så ska det samlas ihop 50 kronor per elev för att köpa något till lärarna. Jag tycker det är onödiga pengar att slänga ut på någon struntsak som läraren ändå lägger på vinden bland alla de andra grejerna de får under årens lopp. Dessutom så finns det folk inom skolan som också gör ett bra jobb för barnen som aldrig får någon uppskattning. Tex, alla vikarier, matbespisningspersonal, vaktmästare, fritidspedagoger, städare. Jag tycker att det borde vara bättre att lägga de pengarna som man lägger på lärarpresenter någon annanstans. Vi har 27 elever i vår klass och det blir 1350 kronor varje sommar och varje jul som läggs på presenter. Nej ner med lärarpresenter. De som vill smöra kan ta med sig ett välputsat äpple till fröken...

Little_Red - Ej medlem längre2008-12-03 17:02
Antal inlägg: 1092

Alla presenter är bra presenter

trashone - Ej medlem längre2008-12-03 17:03
Antal inlägg: 18678

Bizzzy: Hehe håller helt med. Jag tror många lärare skulle uppskatta arrangemang hela året om ist för en blomma till lovet.

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-12-03 17:03
Antal inlägg: 7733

Jag kan faktiskt instämma med dig bizzzy. Jag tar hellre en kram av mina elever än en chokladask eller en blomma. Även om tanken uppskattas...

bove2008-12-03 17:04
Antal inlägg: 1333

Jag tycker att det är en alldeles utomordentlig företeelse. (pluggar till lärare)

run-marie2008-12-03 17:10
Antal inlägg: 1806

Instämmer helt med Bizzzy, har man dessutom 4 ungar i skolan samtidigt och inte speciellt bra ekonomi känns det verkligen helt fel. Det räcker väl med 10,- kr per elev, brukar ju vara ca 30 st och 300,- kr räcker till en riktigt fin blomsterkvast eller korg eller vad man nu vill. Blommor visar ju iaf på uppskattning och dom vissnar så det finns ingen meningslös pryl att ställa i ett skåp efteråt. :)

run-marie2008-12-03 17:11

bove, du får nog sikta in dig på att köpa dina "prylar" själv när du blir klar :)

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-03 17:14

Jag har funderat kring detta och skulle nämligen vilja samla ihop till ett fadderbarn eller byhjälp, i skolans namn som gåva till alla som jobbar inom skolans värld istället för choklad o dylikt till en enstaka lärare. I gengäld skulle våra barn få en helt annan inblick i den fattiga världen än vad de får nu. Läraren skulle kunna använda det i sin utbildning av barnen på olika sätt. De skulle kunna bli brevvänner med barnen i Afrika, kunna skicka ner grejor som är avlagda mm. Hur hade du som lärare Ellebellbii uppfattat det? Hade du tagit illa vid dig?

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-12-03 17:24

Jag hade inte tagit illa vid mig bizzzy, utan jag tycker att din idé är jättefin. Jag har personligen inte mycket till övers för blomstergåvor, så en nyskapande idé är bara kul. Jag har för mig att det finns skolklasser som tagit sig an fadderbarn, men det gäller ju att alla är med på det också. Kanske ska man ta upp det med lärare/rektor först så att allt blir så bra som möjligt...

mrperfect2008-12-03 17:27
Antal inlägg: 11437

Det duger med blommor för 10 spänn per elev, mer än det är löjligt, finns ingen anledning att en bra lärare skall ha extra gratifikationer, man får hoppas att deras arbetsgivare ser till att de får den lön de förtjänar..

thopac2008-12-03 17:28
Antal inlägg: 9

Jag skulle vilja ge en present ifrån skolan till de föräldrar som verkligen bryr sig om sina ungar. Så att barnen ser att vi jobbar från 2 håll!

thopac2008-12-03 17:30
Antal inlägg: 9

mrperfect! Den dagen kanske kommer, men jag har väntat i 15 år.
De ungar jag hade då tjänar mer än vad jag gör idag.
23 papp efter 15 år är inte skäligt!

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-12-03 17:34

Min belöning kommer i form av att mina elever utvecklas... om jag sen visas uppskattning på annat vis är det bara ett plus. Däremot tycker jag det känns lite olustigt att få presenter/blommor.

Nemesis_872008-12-03 17:43
Antal inlägg: 345

Jag tycker att det är suveränt att lärare uppskattas. Läraryrket är inte precis något man ger sig in på för att tjäna pengar, så lite extra uppskattning är det inget fel på.

Däremot ska det ju inte vara något som eleverna ska känna sig tvungna att bidra till. Ett par presenter har samlats ihop till mina lärare genom åren, men det har varit lika välförtjänt varje gång.

Veldarron - Ej medlem längre2008-12-03 17:54
Antal inlägg: 58

Men används allt till presenter till läraren? Udda! Både i mina barns klasser och i skolan jag jobbar i, så går de 50 kronorna/termin till något för klassen i första hand (disco, maskis eller annat skoj) och blir det några kronor över så fixas Lucia- och skolavslutningsfika. Vi lärare o fritidspersonal får oftast nån liten present, typ en ljuslykta eller nåt, mer som ett minne kanske. Det brukar alltid Eva i köket också få! Funkar bra och duger fint! Den bästa avslutningspresent jag fått var när treorna (hade B-form då) slutade en sommar och gav mig en jättefin egenhändigt gjord tavla med foton av sig själva. Det är sånt som räknas, tycker jag :)

run-marie2008-12-03 17:55

thopac, använde du piskan på ungarna? Kanske därför dom är så duktiga idag och tjänar mer än du (skämtar). För att nyanställa idag måste så gott som varenda arbetsgivare betala mer än när vi andra började och sen snackar dom om att det är för att höja allas löner, men de "gamla" kommer liksom aldrig ikapp.

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-03 17:57

Ja de 50 kronorna går till 4 stycken personer. Utöver det betalas 50 kronor per termin och per familj till disco och dylikt.

Ablativ - Ej medlem längre2008-12-03 18:38
Antal inlägg: 14

Jag hade inte heller blivit ett dugg ledsen om föräldrarna till barnen i min klass hade valt att istället ge pengar till ett fadderbarn i Afrika eller liknande. Det som däremot gör mig ledsen är att det så fort det skrivs något om lärare eller skolan i det stora hela så är det till 95% av fallen skrivet i en smått tråkig ton/anda. Men det är en annan fråga och jag förstår att det inte var din avsikt här.

klibaza2008-12-03 18:44
Antal inlägg: 169

Alla, oavsett yrken eller om man är elev mår bra av uppskattning, det behöver inte vara prylar, det räcker oftast med ett uppskattande ord eller ett kort e.l
Fast en gratifikation från arbetsgivaren på lönen är ju aldrig fel....men det kan man ju drömma om när kommunen är arbetsgivaren =)

bizzzy - Ej medlem längre2008-12-03 18:52

Ablativ, jag har absolut inget emot lärarna på skolan och tycker de gör ett bra jobb. Däremot så tycker jag det känns fel att enstaka personer på skolan ska få uppskattning när det är så många inom skolans värld som borde få ta del av kakan. Det finns ju som sagt många som enbart vikarierar och gör ett jättejobb men de får inte känna av uppskattningen tex. Det stör mig...

Visar sida: 1 2
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?