Spelrum
| Giraffen | 29 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 5 |
| Inloggade | 34 |
Mobilspel
| Pågående | 19 253 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| nina82 | 2008-12-04 00:59 | |
![]() | kyrkoskatt vad tycker du/ni om kyrkoskatten? jag anser(en vanlig arbetre) att vad är det mot våra dubbla skatter och momser. en tanke bara | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-12-04 01:01 | |
![]() | Jag tycker att du är skoj. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-04 01:01 | |
![]() | jag ser det som en kulturarvsskatt som jag betalar. Har full förståelse för dem som inte vill göra det, dock. | |
| malekhamoves | 2008-12-04 01:02 | |
![]() | Menar du att du vill betala mer i kyrkoskatt nina82? ;) | |
| alcohol | 2008-12-04 01:27 | |
![]() | stäng ner kyrkan och förbjud religion | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-04 01:35 | |
![]() | ja, förbud! vilken icke-religiös idé alcohol! ;) | |
| mrperfect | 2008-12-04 01:36 | |
![]() | Jag tror att det naturliga urvalet tillsammans med vetenskaplig upplysning gör att religion och annan vidskepelse kommer att dö ut , vänta några hundra år bara. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-04 01:37 | |
![]() | vilken lättnad då för alla som tycker att kyrkoskatten är en för tung börda ;) | |
| Perone | 2008-12-04 09:35 | |
![]() | Jag jobbar själv som diakon i Sv. kyrkan, främst med missbrukare och psykiskt sköra (något som vi alla understundom är), och ser i mitt arbete vilken nytta kyrkoskatten verkligen gör. Men jag har givetvis också förståelse för dem som lämnar kyrkan. | |
| malekhamoves | 2008-12-04 09:39 | |
![]() | Lämnar? En del har aldrig varit med från början... | |
| Perone | 2008-12-04 09:40 | |
![]() | Nej, det är klart | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-12-04 10:42 | |
![]() | Jag undrar hur det hade blivit om det inte var så att den drogs som en skatt. Om man istället skickade ut inbetalningskort på en viss summa varje månad eller kvartal. Jag tror att väldigt många då hade valt att låta bli för att den då hade känts mer påtaglig, även om beloppet i sig kanske var mindre. Jag tror också att det finns en hel del som inte är medvetna om att detta är en skatt de inte behöver betala. För den som är intresserad eller sugen på att slippa skatten: uturkyrkan.se/ | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-04 18:13 | |
![]() | Jag betalar gärna kyrkoskatten. Tycker kyrkan är , som ngn sa att kulturarv. Dessutom fyller kyrkan en funktion för många. Kollade upp vad skatten var...en struntsumma, jämfört med all annan sk*t man lägger pengar på. Men bra att det är valfritt. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-04 18:47 | |
![]() | Jag har valt att gå ur den svenska kyrkan, och betalar därmed ingen kyrkoskatt. Vi har många värdefulla kulturarv som vi borde bry os om, för mig gör det varken till eller från om kyrkorna jämnas med marken. Vad gäller psykiskt svaga eller missbrukare, så tycker jag att det är fel att religion blandas in, de borde få hjälp och stöd av samhället på andra sätt, om de sedan ändå väljer religion som något viktigt i livet, så är det upp till var och en såklart. | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:02 | |
![]() | nephelia... menar du att "frivilligorganisationer" och ideellt arbete är förkastligt och borde göras av staten? Vet du att kärlek och religion är de variabler som väger in starkast vad gäller att t.ex. ta sig ut ur ett missbruk!? Jag är ateist, men tycker att kyrkans sociala och medmänskliga insatser inte är något som gör skada. De som behöver religion också och som mår bra av det, kan jag inte klaga på bara för att jag inte anser mig behöva det. Att jämna kyrkorna med marken vore väl att ta död på inte bara fantastiska byggnader, utan också en del av vår svenska historia och identitet som formats i århundraden. För mig finns inget fridfullare än att sitta i en kyrka, och skåda vad fantastiskt människor har skapat för sin tro. Att jag inte tror på det de tror på förändrar inte uppelevelsen för mig. Frid och skönhet. | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:05 | |
![]() | Jag tycker inte man ska prackas på en religion när man är som svag, när man mår dåligt. Och jag mår illa av att sitta inne i en kyrka. Tänk så olika det kan vara! | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:09 | |
![]() | Och jag tycker inte att kärlek inte kan finnas där religion inte finns, finns många organisationer som frivilligt gör en utmärkt hjälpinsats på många håll, men vad gäller vård/rehab av missbrukare/psyksjuka så tycker jag inte man ska blanda in religion. | |
| sally93 - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:13 | |
![]() | Tja..det är väl bra då att det är frivilligt att gå till kyrkan? | |
| Nephelia - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:18 | |
![]() | jo men bara för att man gör något frivilligt så betyder inte det att man gör ett bra val... | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2008-12-04 19:22 | |
![]() | så sant... religion är ganska fullt i sverige, en naturlig följd kanske av attt vi är sekulariserade och att vår tro inte är baserad på kristna paradigmer ännu mer. Jag har lite svårt att se att gå till kyrkan skulle vara ett sämre val än det som många missbrukare t.ex. redan har gjort. Jag kan tänka mig att de organisationer som drivs av t.ex. kyrkan upplevs som betydligt tryggare och mindre hotfulla än "samhällets". Att gå till en myndighet och öppet prata om t.ex. missbruk och kriminalitet kan få helt oönskade konsekvenser, såsom t.ex. polisanmälan... | |